Prístupnosť: MP12

Réžia: J.J. Abrams
Scenár: Lawrence Kasdan, J.J. Abrams, Michael Arndt
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: John Williams
Strih: Maryann Brandon, Mary Jo Markey

Hrajú: Daisy Ridley, John Boyega, Adam Driver, Oscar Isaac, Harrison Ford, Carrie Fisher, Peter Mayhew, Lupita Nyong’o, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Anthony Daniels, Max von Sydow, Simon Pegg, Mark Hamill

Kde sú tie časy, keď vtedy ešte mladý George Lucas kolaboval na pľaci kvôli neistote, či sa bude značka Star Wars predávať alebo nie. Dnes sú Hviezdne vojny v úplne inej situácii. Tridsať rokov na vrchole dokazuje, že ide o najväčší frenčajs v kinematografii.

Projekt Hviezdnych vojen má čo doháňať. Posledné Lucasove filmy sú medzi fanúšikmi a kritikmi považované za najmenej podarené v rámci celej ságy. Preto sa štúdio rozhodlo prevziať iniciatívu a prenechať ďalšie pokračovanie už Abramsovi. Nakrúcaný je však stále na 35 mm, teda ostal pôvodný „Lucasov formát“. Avšak IMAX-ový efekt už zaobstarávajú plne špecializované kamery.

Hviezdne vojny sú obohatené o viacero nových postáv. Bývalý stormtrooper, Finn (John Boyega) pri prvom zásahu pochopí, že nepatrí na stranu zla, preto spoločne so zajatým pilotom odboja nazývaným Poe (Oscar Isaac) utečie z nepriateľskej základne. Na princípe ďalších náhodných stretov sa dostávame aj k roztomilému droidovi BB-8 a osamotenej, zato nemenej odvážnej a zdatnej Rey (Daisy Ridley).

Star Wars VII - Sila sa prebúdza (The Force Awakens, 2015)

Nová generácia hrdinov vliala do príbehu nový impulz. Kasting sa tvorcom v tomto prípade určite podaril. Finn je neurotický, občas zatrpknutý mladík so zmyslom pre humor. Rey je zase poznačená minulosťou a sebavýchovou s dávkou detskej naivity. Spolu s hrdinkou The Hunger Games Katniss (Jennifer Lawrence) a Furiosou (Charlize Theron) z filmu Mad Max: Zbesilá cesta je Rey už treťou výraznou ženskou hrdinkou za relatívne krátke obdobie. Môžeme podotknúť, že rovnako ako v spomínaných dvoch filmoch, aj najnovšie Hviezdne vojny majú feministický podtón.

Medzi nováčikmi v ságe to funguje. S hrdinami sa často stretávame nielen v humorných situáciách, ale aj takých, kde cítiť vzájomnú náklonnosť. Tá však ešte nedostáva toľko priestoru a dej je sústredený iným smerom. Starí ikonickí hrdinovia ako Han Solo (Harrison Ford ), jeho verný spoločník Chewbaca, ale aj generál Leia (Carrie Fisher ) sú verní svojim úlohám a so zámerom nostalgie voči značke ich vidíme prevažne v situáciách, v ktorých sme si ich obľúbili. S nostalgickými, ani inými konverzáciami týchto postáv sa to však nepreháňa a film si počas celých dvoch hodín drží vysoké tempo.

Možnosť chopiť sa réžie dostal už spomínaný J.J. Abrams, a to nie je len tak hocikto. 49-ročný režisér, producent i scenárista pred pár rokmi nakopol aj Star Trek. Tiež bol pri treťom pokračovaní Mission: Impossible. Aj teraz stál pred neľahkou úlohou, a síce zrežírovať story sústredenú okolo mladých hercov, aby film oslovil aj mladšie ročníky, ktoré si známe bitky vo vesmíre nemusia pamätať. Rovnako bolo potrebné do deja vsadiť staré známe tváre, ktoré celú ságu pomohli rozbehnúť a skalným fanúšikom prirástli k srdcu. Tak vznikol film, ktorý stavia pomyselné medzigeneračné mosty. Blockbuster roka preto nielen vďaka širokej cieľovke, ale aj značke samotnej, očakáva rekordné zisky, a to minimálne do času, kedy je naplánované ďalšie pokračovanie.

Star Wars: Sila sa prebúdza sú filmom, ktorý ostáva verný svojej koncepcii, i keď je tu technický pokrok citeľný. Abrams sa síce nebojí invenčnej filmárčiny, no filmová sága potrebovala reštart od nuly a prehnané experimenty neprichádzali do úvahy. Nielen vďaka známym postavám je film plný nostalgie. Chvíľami sa človek nemôže zbaviť pocitu, že siedme pokračovanie odkazuje často samo na seba namiesto toho, aby ponúklo väčšiu dávku originality a odvahy sa niekam posunúť. Po desaťročiach na výslní si musíme položiť otázku, a síce, do akej miery chce publikum vstrebávať prevažne nostalgické prvky a odkazy, na ktorých vyrastali milióny fanúšikov. Aj tí najvernejší možno jedného dňa dospejú k bodu, kedy im potrebný nápad či odvaha niečím prekvapiť začnú chýbať.

Známa vesmírna sága už nejaký ten čas vytŕča z radu blockbusterov, no tentokrát pre filmových nadšencov nič nové nepriniesla. Aj predošlé diely napriek určitým nezdarom obsahovali scény, ktoré dokázali chytiť za srdce, alebo si ich jednoducho pamätáme pre ich vtedy inovatívne spracovanie. Georgeovi Lucasovi prischol titul vizionára aj vďaka týmto aspektom. Každopádne, nemožno filmu uprieť kvalitné spracovanie hodné veľkého projektu. Star Wars: Sila sa prebúdza načrtol nové dejové linky a pribudlo aj množstvo nových tvári. Dúfajme preto, že to najlepšie z fenomenálnej ságy nás ešte len čaká.