© Lucasfilm

Pred dávnymi vekmi, v preďalekej galaxii…

Týmito slovami, za sprievodu svetoznámej melódie Johna Williamsa sa začína každá nová epizóda ságy Georgea Lucasa Star Wars. Prvým filmom zo ságy Hviezdnych vojen (Star Wars IV: Nová nádej z roku 1977) sa Lucas dostal medzi filmársku elitu Hollywoodu a aj poriadne zarobil, keďže film sa stal veľkým hitom a získal si obrovské množstvo fanúšikov, ktorí sú ochotní za niektoré suveníry zaplatiť niekedy až horibilné sumy. Réžiu ďalších dvoch dielov zveril Irvinovi Kershnerovi a Richardovi Marquandovi a sám sa sústredil už len na scenár a produkciu. Filmy zabodovali dovtedy nevídanými efektmi, humorom, epickým, takmer rozprávkovým príbehom a charizmatickým hlavným záporákom Darthom Vaderom. Dvadsať rokov po prvom dieli sa Lucas rozhodol, že už nastala doba digitálnych efektov a tak môže nakrútiť ďalšie tri diely ságy, ktoré sa ale odohrávajú pred pôvodnými a rozprávajú príbeh, ako sa Darth Vader stal temným Sithom.

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith

sci-fi, vesmírna opera, dobrodružný, akčný
2005 / 140 min. / MP 12

George Lucas
George Lucas
Predtým, ako prišiel prvý film novej trilógie do kín, urobil ešte Lucas digitálnu renováciu pôvodnej ságy a uviedol ju na DVD, aby tak dostal Star Wars znovu do povedomia. V roku 1999 konečne prišiel nový diel, Epizóda I – Skrytá hrozba, ktorá bola prijatá dosť rozdielne, keďže niektorí jej vyčítali trochu priblbý, až takmer detský scenár, druhí zase vychvaľovali digitálne efekty a zábavnosť. V roku 2002 prišiel druhý diel – Klonovaní útočia, ktorý bol prijatý už značne lepšie. Film je plný akcie, nádherných scén, má trochu romantiky a už aj príbeh sa pohýna smerom dopredu, nie ako v jednotke, kde bolo plno nezmyselných scén. Ale ani druhý diel sa nevyhol kritike, ktorá sa zniesla na hlavu Haydena Christensena, predstaviteľa Anakina Skywalkera, budúceho Dartha Vadera. Bolo mu vyčítané veľmi statické herectvo a že vyzerá iba ako manekýn. A tak sa najvýraznejšou postavou stal starý dobrý majster Yoda. Toto všetko asi viete, tak ako vyzerá nový diel?

Nad jednou z mnohých planét galaxie práve prebieha obrovská bitka medzi vojskami Republiky a Separatistov, v ktorej sa stretli najrozmanitejšie bojové plavidlá od malých vesmírnych lodi až po obrovitánske koráby. Delá pracujú naplno, všade sú samé výbuchy a je ťažko určiť, kto vyhráva. Vtom sa zrazu objavia na scéne vo svojich plavidlách dvaja Jediovia, Obi-Wan Kenobi a Anakin Skywalker, ktorí boli vyslaní na záchrannú misiu kancelára Palpatina, ktorého zajal Dooku s pomocou generála Grievousa na jednej z materských lodí. Jediovia sa prebijú až k zajatcovi, Anakin poruší jediovské morálne zásady a zabije Dookua a podarí sa im ešte so šťastím utiecť so zajatcom. Generál Grievous im ale unikne. Vojna pokračuje.

Takto vyzerá asi dvadsaťminútová úvodná scéna Pomsty Sithov. Po tejto scéne sa Jediovia vrátia domov a Anakin sa dozvie, že Amidala je tehotná. Túto informáciu asi každý divák tuší, pretože vieme, že Padmé musí porodiť dvojičky – Lukea a Leiu. Vlastne celý film je postavený na tom, že v podstate vieme, ako sa má príbeh skončiť, ide už len o to, ako to Lucas urobí. A musím uznať, že sa mu to podarilo naozaj dobre.

Po zvítaní je Anakin naštvaný, že ho rada Jediov neberie vážne a začne sa stále viac stýkať s kancelárom Palpatinom, a čoraz viac prepadáva jeho myšlienkam. To je v podstate ďalšia vec, ktorú vieme, aj to, že sa z Anakina stane Darth Vader a že Palpatin je Darth Sidious. Táto dejová línia je vo filme hlavná, pretože Pomsta Sithov je postavená na premene Anakina na Sitha a najzaujímavejšie je sledovať, ako sa táto premena deje. Táto časť filmu po zvítaní nie je nejako extra zaujímavo natočená, vyzerá podobne ako prvé dve epizódy novej trilógie. Ale to sa zmení jednou scénou.

© Lucasfilm

Tou scénou je konečná premena Anakina a následné vyvražďovanie Jediov. V tejto scéne jednoznačne exceluje Ian McDiarmid v role kancelára Palpatina, ktorý celú pozornosť strháva na seba a necháva mladého Christensena len občas sekundovať. Svojím hlasom, správaním a hlavne mimikou vynikajúco stvárnil Darth Sidiousa pri súboji s Mace Windu a následnom presvedčení Anakina. V tejto scéne tiež zistíme, ako získal Darth Sidious svoj zjazvený zjav v starších dieloch.

Vyvražďovanie Jediov je podľa mňa jednoznačne najlepšou scénou filmu, je vynikajúco vygradovaná, vidíme, ako sú postupne na najrozličnejších planétach vojakmi vraždení Jediovi a takisto uvidíme, ako sa na tomto zúčastní Anakin/Darth Vader. Tieto scény sú podfarbené vynikajúcou hudbou Johna Williamsa, ktorý v tomto dieli nádherne pospájal hudobné motívy starej aj novej trilógie. Scénou, keď sa z Anakina stáva Darth Vader, sa film začne úplne meniť. Podobne aj Hayden Christensen. Do tejto scény hrá rovnako ako v Klonoch, jednoducho, úplne ako chodiaci a hovoriaci manekýn. Po tejto scéne sa z neho stane chlapík v mníšskej kutni so zlovestným pohľadom, ktorý je úplne presvedčený o správnosti toho, čo robí (to dokazuje napríklad pri rozhovore s Amidalou, ktorá nevie pochopiť, prečo sa tak zmenil). Jednoducho Hayden začne už konečne dokazovať, že si Lucas nevybral iba manekýna, ale aj herca. Aj sám Christensen v rozhovoroch tvrdí, že chcel konečne dokázať svojim kritikom, že vie hrať.

Film potom pokračuje až dokonca úplne inak ako prvé dva filmy a Lucas plní to, čo sľuboval. Je to najtemnejšia časť hviezdnej ságy. Popri hlavnej línii príbehu pokračuje aj príbeh Obi-Wana Kenobiho, ktorý sa postará o biomechanického generála Grievousa a následne nemôže uveriť, ako sa zmenil jeho žiak Anakin. Keď pochopí, čo sa z neho stalo, nasleduje hlavný súboj Epizódy III medzi žiakom a učiteľom, ktorého koniec takisto vieme (Darth Vader si z tohto súboja odnesie rany, kvôli ktorým bude musieť v ďalších dieloch nosiť svoju slávnu masku).

Touto scénou dej filmu vrcholí a po nej zostáva už len asi 15 minút do konca filmu, ktoré sú spojivom medzi novou a starou trilógiou. V týchto minútach Lucas radikálne mení design prostredia a oblečenia, aby sa čo najviac podobal starým dielom. Uvidíme aj scénu, keď si Anakin konečne nasadí slávnu masku s respirátorom a táto scéna je veľmi emotívna pre každého fanúšika série. Podobne fanúšika zasiahne aj ďalšia scéna pôrodu a následného umiestnenia detí v galaxii. A príbeh sa uzavrie, aj keď je ešte veľa nevypovedaného a tak Lucas pripravuje seriál pre fanúšikov, kde chce všetko ozrejmiť.

© Lucasfilm

A teraz k technickým aspektom tejto snímky. Celý film (aj prvé dve epizódy) je robený pred zeleným plátnom a následne je dorábaný digitálne v počítači. Lucasovo štúdio digitálnych efektov ILM sa naozaj ukázalo, a tak je film prehliadkou toho najlepšieho, čo môžete v oblasti digitálnych efektov vidieť. Či už úvodná bitka, Obi-Wanova jazda na neviem-čo-to-môže-byť zvierati alebo rôzne prostredia planét sú spracované jednoducho nádherne a takmer si nevšimnete, že je to všetko len digitálne.

Ale pred tým plátnom niekto musí hrať, a tak tu máme hercov. Ako som už spomínal, najviac sa ukázal Ian McDiarmid a takisto Hayden Christensen. Takí skvelí herci ako Ewan McGregor a Natalie Portman sa nedočkali veľkého priestoru na plátne, a tak si ich nemôžeme veľmi vychutnať. Charizmatický Christopher Lee umrie po niekoľkých minútach filmu.

Akčné súboje sú vo svete Star Wars riešené vždy špecialitkou tejto série, bojom so svetelnými mečmi. Lucas pred týmto dielom sľuboval, že konečný súboj medzi Darth Vaderom a Obi-Wan Kenobim bude to najlepšie, čo sa dá so svetelnými mečmi urobiť, ale nejako sa mu to nepodarilo, a tak lepšie vyznieva súboj, ktorý ide paralelne s týmto na inom mieste v galaxii. Obdivovatelia techniky boja s hviezdnym mečom sa môžu tešiť na súboj medzi Obi-Wanom a generálom Grievousom, ktorý je majiteľom nie jedného, ani dvoch, ale rovno štyroch svetelných mečov.

Hodnotenie na záver. Star Wars: Epizóda III – Pomsta Sithov je jednoznačne najlepším dielom novej série, oproti tejto epizóde vyzerá prvá ako slabučká rozprávočka a druhá ako slabý predkrm. V niektorých momentoch zase predstihuje aj pôvodnú sériu (najmä rozkaz 66). Aj tento diel však trpí niektorými nedostatkami prvých dvoch a to najmä blbými dialógmi (najviac si ich užijete pri rozhovoroch medzi Padmé a Anakinom), ale aj napriek tomu je to vynikajúci film, pretože urobiť dobrý film, keď väčšina divákov pozná koniec, je neskutočne ťažké a Lucasovi sa to podarilo.