Už sedemdesiatročný režisér Sydney Pollack natočil svoje najslávnejšie a najúspešnejšie filmy v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch – či už politický thriller Tri dni Kondora, romantický muzikál Takí sme boli, komédiu Tootsie alebo sedemoscarovú romantickú drámu Spomienky z Afriky. V deväťdesiatych rokoch sa okrem thrilleru Firma veľmi neukázal. Teraz prichádza do kín film z jeho obľúbeného žánru, politického thrilleru.
The Interpreter
mysteriózny, krimi, triler
2005 / 128 min. / MP 12
Veľká Británia / Francúzsko / Nemecko / USA / Južná Afrika
Réžia
Sydney Pollack
Scenár
Charles Randolph, Scott Frank, Steven Zaillian
Kellerovi, ktorého stvárnil Sean Penn, pred pár dňami zahynula manželka, ale aj napriek tejto tragickej udalosti sa začne prípadom zaoberať. Keller spočiatku upodozrieva Silviu z toho, že si to všetko vymyslela, pretože mu je naozaj divné, že sa atentátnici zhovárali o zabití prezidenta práve v malej vzdialenosti od „jedného z ôsmich ľudí na svete“, ktorý jazyku Ku rozumie. Pošle ju na detektor lži, začne o nej zisťovať informácie (napríklad zistí, že vyrastala v Matobe + množstvo ďalších zaujímavosti) a dá ju sledovať. Ďalej dostane k dispozícii FBI, CIA a NSA (aj s takouto silnou podporou niektoré veci zistí až s neuveriteľnou rýchlosťou – ale berme, že je to film), aby vyriešil zamotanú situáciu, do ktorej sa zapletú ešte aj politickí oponenti doktora Zuwaniho.
Scenár ostrieľaných autorov Charlesa Randolpha, Scotta Franka a Stevena Zailliana, ktorí sú zodpovední napríklad za Schindlerov zoznam alebo Gangy New Yorku, je výborne napísaný, diváka núti rozmýšľať a takmer vôbec nenudí. Jedine koniec je až príliš happyendový a klišéovitý, keďže napríklad ja nemám až tak rád typické americké (alebo telenovelové) konce, kde sa všetko skončí dobre. Z rámca amerických filmov nevybočuje ani náznak romance medzi Kellerom a Silviou. Príbeh sa viditeľne inšpiroval situáciou v mnohých krajinách Afriky, aj keď vo filme sa dej točí okolo vymyslenej krajiny Matobo. Takisto je viditeľná snaha zatraktívniť film zasadením do zaujímavého prostredia OSN a vysokej diplomacie.
Režisér Sydney Pollack pracuje na budovaní atmosféry hlavne perfektným strihom a hudbou (rytmom). Týmito dvoma prostriedkami je vynikajúco vygradovaná jedna z kľúčových scén, a to scéna v autobuse, jednoznačne najlepšia pasáž filmu. Režisér ale ukazuje, že nielen akčné scény vie robiť – výborná je napríklad sarkastická časť s prechodom prezidenta Zuwaniho cez mesto alebo aj obyčajný výsluch na detektore lží.
Režisérovi výrazne pomáhajú dve herecké hviezdy filmu. Nicole Kidman perfektne zvláda úlohu najprv tajomnej, a potom rozhodnej prekladateľky. Sean Penn je opäť úplne uveriteľný človek po strate manželky a zároveň rozhodný a inteligentný agent, aj keď občas by mohol použiť aj iné výrazové prostriedky ako zdvihnuté obočie. Niektoré kroky jeho postavy sú však na hrane ľudských schopností.
Po šesťročnej odmlke sa jeden z posledných klasických režisérov politických thrillerov vracia s výborným filmom, ktorý stavia najmä na prepracovanej atmosfére, inteligentnom scenári s malým zvratom na konci a výborných hercoch. Ak sa vám tento žáner páči, môžete sa tešiť na výborný zážitok, a aj keď nie, tak si ho pozrite ako niečo iné ako súčasné akčné filmy, je to akoby závan klasických filmov z minulosti, kde bol dôležitý najmä príbeh a nie akcia.