Rok: 2009

Réžia: J.J. Abrams
Scenár: Roberto Orci,Alex Kurtzman
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: Michael Giacchino
Hrajú: Chris Pine, Zachary Quinto, Leonard Nimoy, Eric Bana, Bruce Greenwood, Karl Urban, Simon Pegg, Zoe Saldana a ďalší

Star TrekPoriadne scifi sme tu už dlho nemali. Tento rok nám však prinesie celkom slušnú nádielku. Prvým kúskom je Star Trek od hlavne seriálového tvorcu J.J. Abramsa. Vkladali sa do neho a jeho schopností veľké očakávania a aj nápad zamerať sa na obdobie pred pôvodnou sériou vyzeral veľmi zaujímavo. Aj vďaka tomu, že s tým počítal už otec Star Treku Gene Rodenbery.

Čo sme nakoniec videli v kine? Vizuálne namakanú akčnú snímku, ktorá najmä v prvej polovici udržuje slušné tempo. Nedáva nám mnoho priestoru na uvažovanie, a tak si nedostatky uvedomíte až neskôr, po filme. Aj vďaka tomu, má na nový Star Trek veľa ľudí kladný názor.

Vizuálne stvárnenie sa mi naozaj páčilo, mnohé veci mi prišli ľudskejšie ako v pôvodnom Star Treku a naozaj sa na to na veľkom plátne dobre pozeralo. Je to jeden z tých filmov, na ktoré sa do kina ísť oplatí. V tom všetkom novom sa síce stratila pôvodná atmosféra, ale to by mi až tak nevadilo.

Čo tu však zlyhalo, je samotný scenár a to už od základnej myšlienky. Vytvoril sa tu cestovaním časom akýsi alternatívny vesmír, v ktorom udalosti prebiehajú inak ako v celej doterajšej sérii. I keď ich dôsledky si je ťažko predstaviť. Ak tvorcovia dostanú možnosť pokračovať, budú sa môcť vybrať rôznymi smermi. Ale tomu sa teraz venovať nebudeme. Hlavne si treba uvedomiť, že všetko čo uvidíte, nemá nič spoločné s tým, čo bolo doteraz. Star Trek sa tým nijako nerozširuje ani nedopĺňa. Príbeh je navyše plný nelogickostí, chýb a absentuje hlbšia myšlienka.

Star Trek

O výbere hercov sa popísalo naozaj veľa už dávno pred premiérou a aj teraz je zrejmé, že sa nadmieru podaril. Ich podobnosť s pôvodnou posádkou je až na malú výnimku (Anton Yelchin ako Pavel Chekov) ohromujúca a hlavne, všetko sú to zároveň skvelí herci. Väčšina z nich však nedostala adekvátny priestor a scenár im ani v dialógoch mnohokrát neposkytol dobrý materiál.

Subjektívne (z môjho pohľadu, tak ako mi to utkvelo v pamäti) dostal najväčší priestor Zachary Quinto v postave Spocka, nasledovaný trojicou Chris Pine (James T. Kirk), Bruce Greenwood (Capt. Christopher Pike) a Karl Urban (Dr. Leonard ‚Bones‘ McCoy). Spock dominuje deju aj vďaka tomu, že uvidíme nemálo aj z jeho života na Vulkáne. O niečo podobné sa scenáristi Roberto Orci a Alex Kurtzman pokúsili aj v prípade Kirka, lenže tu sa to cvrklo len na jednu scénu s autom, a tak to pôsobí trocha zbytočne.

Ešte sa pristavím pri Zachary Quintovi. Celý čas som mal z neho rovnako nepríjemný pocit ako pri jeho postave Sylar v seriáli Hrdinovia. Ako keby sa v ňom ukrýval absolútne nevyspytateľný agresívny jedinec. Možno to bol do určitej miery zámer (čo by odkazovalo na jeho nie príliš dobre kontrolovanú vulkánsku polovicu), ale ja v ňom vidím niečo podobné, aj keď sa pozerám na jeho civilné fotky.

Star Trek

J.J. Abrams zvládol svoju úlohu ako režisér veľmi solídne, určité veci si ale neustrážil. V niektorých scénach je vizuálnych efektov až priveľa, inde zasa mierne zlyháva strih. Nevyvážený je aj dizajn lode Enterprise. Niektoré jej časti vyzerajú až hypermoderne, iné zasa ako stará továreň, či socialistická kotolňa. Očividná je aj inšpirácia inými dielami, ako napríklad Star Wars. Škoda, že sa zabudli inšpirovať samotným Star Trekom.

Pozitív ma tento film viacero. Kvalitní herci, výprava, vizuálne efekty, réžia, ale úplne ho ubíja priam úbohý scenár. Nový Star Trek by sme mohli považovať za sám o sebe dobrý film. Tak nejako by mohli vyzerať moderné “vesmírne” scifi snímky. Ako súčasť väčšieho celku so 40 ročnou tradíciou, ktorá tu bola jednoducho ignorovaná, ale neobstojí. Viac si ho teda paradoxne užijú diváci, ktorí neprišli príliš do kontaktu s originálnou sériou.

/