Rok: 2009

Réžia: Justin Lin
Scenár: Chris Morgan, Gary Scott Thompson
Kamera: Amir M. Mokri
Hudba: Brian Tyler
Hrajú: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Michelle Rodriguez, John Ortiz, Laz Alonso, Gal Gadot

Rýchli a zbesilíJe to tu po štvrtýkrát a divákom i spoločnosti Universal to stále nestačí. Rýchli a zbesilí rotuje vo svetových kinách od začiatku apríla a je potrebné dodať, že s prekvapivo vysokými finančnými výsledkami. Len v prvý deň premietania film zarobil toľko ako jeho Tokijský predchodca za celý čas premietana v domovine. Zisk 30,5 milióna dolárov pretlačil film na vrchol rebríčka najvýnosnejších premiér roka. Na režisérskej stoličke (trochu nepochopiteľne) druhýkrát sedí Justin Lin. Za sebou má málo úspešnú kariéru a jeho Tokijská jazda predstavuje hlboký podpriemer (už bez toho priemernej) výfukovej série. Česť filmu tretíkrát „háji“ scenárista Gary Scott Thompson, ktorý nepracoval len na treťom pokračovaní, v spolupráci s Chrisom Morganom, ktorému vďačíme práve za nepodarený ázijský reštart série spred troch rokov.

Dej filmu otvára ambiciózna lúpež tekutého zlata, ktorá nás lákala v traileri. Akcia bohužiaľ nedopadne podľa plánu a zlodeji na seba upútajú priveľa pozornosti – pozornosti, ktorú si Dome na úteku pred políciou nemôže dovoliť. Obáva sa hlavne o Letty, nechce, aby sa kvôli nemu dostala do ťažkostí. Urobí jediné, čo môže – odíde z Lettynho života a za sebou nechá len krížik a kôpku peňazí. V ďalšej scéne dvíha slúchadlo, aby mu jeho sestra Mia oznámila, že Letty bola zavraždená. Tu sa začína Domova cesta za odplatou, počas ktorej znova skríži cestu Brianovi O’Connorovi, ktorý vyšetruje pašerácku skupinu, ktorá využíva služby špičkových vodičov.

Stretla som sa s názorom, že ako dievča nebudem vedieť objektívne zhodnotiť film o „vytuningovaných“ autách. Tak sledujte: nablískané karosérie a hlboký zvuk motora sú jediným stabilným a povznášajúcim prvkom filmu. Nanešťastie sa napínavé preteky a škrípanie nárazníkov dostávajú do úzadia v prospech vnútornej drámy hlavného hrdinu a opätovného zblíženia Briana s Miou. „Nanešťastie“ z viacerých dôvodov: prvým z nich je scenár, ktorý nijako neprekonáva žáner akčného B-čka (ba film degraduje na slabé C-čko), recykluje otrepané frázy a na konci dovedie Doma k „správnemu rozhodnutiu“ na počesť Lettynej pamiatky a k harmonickému zmiereniu nepriateľov (starých i nových); druhým dôvodom sú slabé herecké výkony: čím to je, že tvár Vina Diesela je rovnako uväznená v zamračenom kŕči, keď sa proti nemu rúti benzínová cisterna, aj keď mu srdce puká pri pochovávaní jeho milovanej? Scenáristi si v tomto prípade vzali na svoje ramená viac, než mohli zvládnuť oni sami (vety, ktoré vkladajú do úst postáv, sú nerealistické a často pôsobia zbytočne) ale aj herci, ktoré svoje o čosi vyzretejšie postavy s vnútornými problémami nezvládajú.

Rýchli a zbesilí Rýchli a zbesilí

Ale tým výpočet mínusov žiaľ nekončí. Akčné scény obiehajúcich sa štvorkolesových mašín a tesných únikov smrti sú neprehľadné a ľahko sa v nich stratíte, čím filmu uniká prvotné čaro počiatku série. K tomu sa pridáva nižšia kvalita špeciálnych efektov, ktorú v kine prehliadnete, ale na vašich počítačoch alebo širokouhlých televízoroch bude omnoho viditeľnejšia. Výber hudby pokračuje v stopách prvého filmu – teda v kombinácii reagettonu a rapu, čo je škoda, lebo som si zvykla na inovatívne ladenie každého predošlého filmu. (V snahe ukázať, že sa jedná o plnokrvné pokračovanie kultovej jednotky, idú až tak ďaleko, že vo chvíli pripomínajúcej rodinné posedenie, bez zábran použijú pieseň z prvého dielu.) Na druhej strane, sem tam vo filme mihne naozaj dobrý vtip alebo zvládnutá scéna – škoda, že tieto svetlé miesta by sa pomestili do upútavky.

Na obhajobu filmu spomeniem, že keď som ho videla prvýkrát – vo veľmi dobrej nálade – skvele som si užívala nielen krásne autá, ale aj prehnanú gýčovosť filmu, ktorá plodila jeden úsmev za druhým. Bohužiaľ, ak si film pozriete znova, príde o akúkoľvek iskru a zostane tu iba schematicky napísaný scenár plný „chlapáckych hlášok“, suchých vtipov a ploché herecké výkony. Pobavilo a zároveň vydesilo ma zistenie, že herci aj produkčná spoločnosť vážne uvažujú nielen nad piatym pokračovaním, ale na popud fanúšikov aj nad tým, že oživia obľúbenú postavu Letty. Niektorí proste nevedia, kedy prestať.

/