Minutáž: 126 minút

Réžia: J. J. Abrams
Scenár:Alex Kurtzman, Roberto Orci, J.J. Abrams
Kamera:Daniel Mindel
Hudba: Michael Giacchino
Hrajú: Tom Cruise, Laurence Fishburne, Philip Seymour Hoffman, Keri Russell, Michelle Monaghan, Ving Rhames, Maggie Q, Jonathan Rhys – Meyers

/Po Da Vinciho kóde asi najhorúcejšie očakávaný film tohto mesiaca. Tretie pokračovanie o jedinečnom, fyzicky veľmi zdatnom a vynaliezavom agentovi Ethanovi Huntovi a jeho neuskutočniteľnej misii prichádza do naších kín pod režisérskou taktovkou celovečerného debutanta, no však súčastného seriálového kráľa J. J. Abramsa, ktorý má na svedomí súčasné svetové seriály Alias a Nezvestní plné napätia, záhad a najmä skvelých zvratov.

Po veľmi inteligentnej jednotke s mierne komplikovanou zápletkou prišla dvojka od Johna Woo, ktorý však až príliš stavil na nabúchané nahánačky, prestrelky a súboje na úkor kompaktnejšieho príbehu. Dvojka tak bola prijatá mierne rozporuplno – to však nič nemenilo na fakte, že obidva filmy sa stali kasovými trhákmi a zapísali sa do dejín akčného filmu.

Na úvod treba poznamenať, že tretí diel nepôsobí vôbec ako by to bol diel príslušnej série. Tentokrát neuvidíme žiadne monumentálne kaskadérske, samoúčelné kúsky a ´ la Tom Cruise MI-2. Dokonca aj akcie výrazne ubudlo. To však nič nemení na fakte, že MI-3 je spomedzi celej série film najlepší. Dočkáme sa síce scén, pri ktorých naozaj zadržíme dych alebo ponecháme mierne pootvorené ústa (najmä pri toľkokrát v traileroch ukazovanej scéne na moste), no v konečnom dôsledku je ich tu pomenej. Napätie po úvodnej scénke filmu viac menej až do konca neopadáva a to je výrazna devíza tohto akčňáku.

/ /

Druhou devízou filmu je najmä postava Ethana, ktorá výrazne dospela a vyzrela. Ethan Hunt tu už nevystupuje ako superagent bondovského štýlu, ale ako uvedomelý tajný agent, ktorý vie čo chce. Ethan už tentokrát zatúžil po teple rodinného kruhu, ktorý by chcel rád vybudovať so svojou milujúcou priateľkou Juliou (Michelle Monaghan), ktorá si o ňom myslí, že pracuje pre ministerstvo dopravy. Jednoducho povedané, v kútiku svojej duše by už konečne chcel žiť nomálnym životom a predčasne zabaliť kufre a odísť do dôchodku.

Do jeho života (spočiatku profesionálneho, neskôr súkromného) však vstupuje takmer nedotknuteľný (ako inak) obchodník so zbraňami, Owen Davian, ktorý je schopný „kúpiť a predať všetko“. Ten totiž zajal Ethanovu kolegyňu Lindsey, ktorú Ethan dokonca sám vycvičil a odporúčil do terénu. Hlavným zlosynom sa tak stáva obchodník v charizmatickom podaní Philipa Seymoura Hoffmana, ktorý z neobjasnených príčin zháňa objekt nazývaný Zajačia labka, ktorý by (čisto teoreticky) mohol zničiť alebo ohroziť život na našej planéte.

/Tom Cruise v treťom dieli už nehrá agenta podnikateľa, ale na väčšine akcií mu výrazne pomáha skvele zohraný tím (ostrieľaný Ethanov parťák Luther – Ving Rhames a nováčikovia v podaní Maggie Q a Jonathana Rhys – Meyersa), bez ktorého by bol stratený (možno aj nezvestný). Rovnako ako v predošlých dieloch, tak i v tomto stvára všetky akčné kúsky sám veľký Tom Cruise bez akéhokoľvek kaskadéra. Na nakrúcanie 150 miliónového MI-3 sa Cruise pripravoval dokonca už počas natáčania Spielbergovej sci-fi Vojna svetov.

Ostrieľanejší diváci televíznych seriálov možno postrehnú tak trochu zahladenú seriálovú štruktúru, ale J. J. Abrams svoju celovečernú premiéru zvládol na očakávania veľmi slušne až bravúrne. Nepretržité tempo, viacero dejových zvratov, reálnejší a ľudskejší príbeh aj profil hlavného hrdinu. Akčné scény sú tvorené rýchlym strihom, spomaľovačkami a ručnou kamerou a nepôsobia vôbec rušivo alebo chaoticky, ako tomu bolo miestami napr. vo filme Muž v ohni.

Príbeh nás na úvod zavedie do Berlína, kde sa Ethanov tím pokúsi zachrániť kolegyňu Lindsey, neskôr do Vatikánu, v ktorom si štvorica agentov posvieti na Daviana a dej vyvrcholí v Šhangaji. V MI-3 sa konečne detailnej dozvieme ako sa vyrába taká maska a všetko s ňou spoločné (je to skutočne zaujímavé) či budeme svedkami Ethanovho rekordného zoskoku.

Postava vcelku tichého, vplyvného a psychopatického Daviana je asi najzaujímavejšou hereckou zložkou. Škoda, že nebol čerstvý oscarový laureát P. S. Hoffman na plátne aspoň o tri minúty dlhšie a škoda, že zo seba nevychŕlil pár viet najviac. V miniúlohe šéfa špionážnej jednotky IMF vystriedal Anthonyho Hopkinsa Lawrence Fishburne, ktorý mne osobne v tejto úlohe veľmi nesedel.

/Zápletka je vzhľadom na žáner obyčajne jednoduchá, no nie tak ľahko predvídateľná, čiže počas sledovania filmu zostanete pár krát prekvapení. Našli sa aj chvíľe, ktoré mi vykreslili úsmev na tvári (najmä vďaka Cruisovi). Niektorým možno bude chýbať Ethanov športiak, motorka či vesmírne krásna slečna, s ktorou by flirtoval, no mám pocit, že tieto objekty patria už do úplne inej série.

Jediné čo Abramsovi nevyšlo bola scéna počas vyvrcholenia filmu, ktorá mala byť silná, emotívna a dojemná, no z určitých uhlov kamier (ktorých bolo dosť veľa) pôsobila veľmi dvojzmyselne a smiešne;) . Toto sa Abramsovi jednoducho zhltnúť nedalo.

Tajne som dúfal, že skupina Limp Bizkit vytvorí ďalšiu verziu slávnej úvodnej skladby, ktorá nás sprevádza celou trilógiou, no nestalo sa tak. Prišlo však to, v čo som veľmi nedúfal – kvalitný akčný film, ktorý ponúka všetko to, čo súčasný akčný film (thriller) ponúknuť má. Perfektný letný popcornový blockbuster, po skončení ktorého možno ani nebudete mať pocit, že ste pozerali Mission : Impossible, ale úplne iný skvelý akčný thriller s Tomom Cruisom.

P.S. : Odporúčam vidieť, lebo Ethan Hunt už možno naozaj pôjde do (filmového) dôchodku.

/