Minutáž: 142 minút

Réžia: Gary Ross
Scenár: Gary Ross, Suzanne Collins, Billy Ray
Kamera: Tom Stern
Hudba: T-Bone Burnett, James Newton Howard
Hrajú: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Elizabeth Banks, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Isabelle Fuhrman, Alexander Ludwig, Willow Shields, Amandla Stenberg, Stanley Tucci, Wes Bentley a ďalší

Hry o život (The Hunger Games, 2012)Akčná scifi dráma Hry o život dokázala hneď po svojom uvedení do amerických kín vyvolať nadšenie medzi divákmi aj kritikmi. To sa pri takomto type filmu stáva naozaj len výnimočne. Literárna predloha americkej spisovateľky Suzanne Collins predurčila filmu isté limity. Románová trilógia je zaraďovaná do kategórie young adult. Teda rovnako ako Twilight, s ktorým je tak často aj porovnávaná. Prirodzene sa tomu nevyhol ani film. Kvalitatívne je však na úplne inej úrovni.

Suzanne Collins sa osobne postarala o adaptáciu románu pre film a pri nakrúcani pôsobila ako producentka. Predlohu som nečítal, ale z toho, čo o nej viem, to vyzerá tak, že ide o jej verné spracovanie. Dej je zasadený do fiktívneho sveta budúcnosti. Krajina Panem vznikla na troskách toho, čo kedysi boli Spojené štáty americké a Kanada. Územie je rozdelené do 12 krajov, nad ktorými tvrdou rukou vládne Capitol. Každý rok sa konajú takzvané Hry o život, ktoré sú pripomienkou vzbury krajov proti hlavnému mestu a zároveň dôkazom prevahy vlády nad ľudom. Z každého kraja sú lotériou vybraní dvaja zástupcovia, chlapec a dievča, vo veku 12 až 18 rokov, ktorí sú po krátkom výcviku postavení proti sebe v neľútostnom boji o holý život. V 74. roku konania hier vyžrebujú v chudobnom 12. kraji aj malú dievčinu Primrose (Willow Shields), namiesto nej sa však ako dobrovoľník prihlási jej staršia sestra Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence), ktorá verí, že má na prežitie väčšiu šancu. Spolu s druhým vyžrebovaným, synom miestneho pekára Peeta Mellark (Josh Hutcherson), sa následne vydáva do extravagantného a narozdiel od ich kraja núdzou netrpiaceho Capitolu, v ktorom sa vo virtuálnom dóme odohráva veľmi skutočná reality show.

Hry o život (The Hunger Games, 2012) Hry o život (The Hunger Games, 2012)

Nejde o veľmi originálne dielo. Podobných námetov sme už mali možnosť vidieť viacero. Román aj film sú v prvom pláne najmä kritikou reality show, čo je na dnešnú dobu už trochu málo. Celá idea stále populárnych programov je tu dotiahnutá do extrému. Hry o život sleduje celý národ a každý kraj fandí svojim zástupcom. Im však ide skutočne o život a hlavne, sú to všetko ešte len deti, ktoré sú nútené navzájom sa zabíjať. Scifi rovina fanúšikov žánru zrejme nenadchne. Svet Panemu je zobrazovaný veľmi schematicky (každý kraj má svoje vopred dané úlohy a zameranie) a priamočiaro. Snímka však nie je určená primárne pre nich. Môžeme to vnímať aj ako kritiku spoločnosti, súčasnej mediálnej kultúry, či ako satiru sociálnych pomerov. V príbehu je však týmto myšlienkam venovaný len malý priestor, mnohé z toho by však malo byť dorozprávané v pokračovaniach, ktorých nakrútenie je v pláne.

Snaha o určitý myšlienkový posun a prepojenie s našou spoločenskou realitou je hlavným rozdielom medzi Hrami o život a Twilightom – v ňom spoločenský, či sociálny rozmer úplne chýba. Ide len o fantáziu tínedžeriek. Podobnosti však predsa len nájdeme. Obe knižné série napísali ženy, majú ženské hrdinky, a sú tak určené prevažne ženskému publiku. Hry o život v tomto bode majú výrazne navrch, keďže sú akčným a scifi filmom, do kina na ne pôjdu s oveľa väčšou ochotou aj chalani. V oboch dielach sa objavuje aj ľúbostný trojuholník. Pokým v Twilighte ide o ústredný motív, tu je len jemne naznačený a celkovo láska neurčuje konanie hlavnej hrdinky. Skôr slúži len na dokresľovanie jej charakteru. Katniss je tak zrejme presným opakom apatickej Belly. Je silná, odvážna a inteligentná. Viac ako vhodný vzor pre mladé dievčatá.

Produkcia si dala záležať na výbere hereckého obsadenia. Dvojicu ústredných hrdinov stvárnili Jennifer Lawrence a Josh Hutcherson, ktorým v podstate niet čo vytknúť. Určite o nich ešte budeme počuť. Okolo tejto neznámej dvojice sa v snímke pohybujú ostrieľaní veteráni ako Woody Harrelson, Elizabeth Banks, Stanley Tucci a Donald Sutherland. Zaujímavým prekvapením bol Lenny Kravitz. Herecké výkony posúvajú snímku spolu s atmosférou a remeselným prevedením do nadpriemeru. Iste, dá sa hlavným charakterom vytknúť istá naivita a jednoduchosť, ale netreba zabúdať, že ide o 16-ročných mladých ľudí, a naivita k nim tak trochu patrí.

Jednotlivé prvky filmu možno podrobiť tvrdej a veľakrát oprávnenej kritike. Keď sa však budeme na Hry o život pozerať vzhľadom na žáner a cieľovú skupinu, musíme byť pozitívni. Režisér a spoluscenárista Gary Ross pripravil zábavný film bez výraznejších nedostatkov, či hluchých miest. Limitovaný rozpočet a práca s 35 mm filmom dodávajú snímke svojskú atmosféru. Všetkého je tak akurát, aj násilie v akčných scénach nie je prehnané a je vidieť, že bolo pamätané aj na mladšieho diváka.