Star Wars: Poslední Jediovia / Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, 2017 © Lucasfilm / Disney Star Wars: Poslední Jediovia / Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi, 2017 © Lucasfilm / Disney

Kedysi museli fanúšikovia na nový Star Wars film poctivo čakať, teraz nám Disney servíruje nový príbeh každé Vianoce. Časť kúzla sa tak postupne vytráca a v tomto smere to bude podľa všetkého už len horšie, ale vďaka prístupu nových scenáristov a režisérov k látke dokáže táto stará franžísa ešte stále prekvapiť. Viď minuloročný Rogue One.

Star Wars: The Last Jedi

akčný, dobrodružný, sci-fi
2017 / 150 min. / MP 12

Rian Johnson
Rian Johnson
Najnovší diel Star Wars ságy je však jedným z tých filmov, na ktorých nájdete tým viac chýb, čím dlhšie nad nimi rozmýšľate. V kine vás ľahko môžu premôcť pozitívne dojmy a z projekcie neodídete vyslovene sklamaní. Budem sa teda aj ja v tejto recenzii snažiť nezabiehať príliš do detailov.

Ak sa vám predošlý siedmy diel Sila sa prebúdza páčil, Poslední Jediovia vás nadchnú o niečo menej. V opačnom prípade budete spokojnejší. Mne osobne dlhodobo prístup J. J. Abramsa nevyhovuje, takže ma potešil príchod nového režiséra, ktorý si dokonca sám aj napísal celý scenár. Rian Johnson, ktorý nakrútil napr. výbornú nezávislú snímku Brick (2005), či tech-noir thriller Looper (2012), priniesol do série toľko potrebný čerstvý vietor. Abrams sa zbytočne pridŕžal zabehaných vzorcov, čo bola síce bezpečná pôda, ale pocit repetetívnosti bol silný.

Johnson sa vydáva vlastným smerom, ale nevyšlo mu to na 100%. Hlavným problémom je snaha vložiť do jedného filmu príliš veľa vecí. Osobne sa v tom spätne celkom strácam. Navyše prvá polovica filmu sa trochu vlečie a nejedného diváka môže aj nudiť.

Poslední Jediovia prinášajú dve hlavné dejové línie, ktoré sú ešte doplnené o rôzne odbočenia. Hlavnú hrdinku Rey (Daisy Ridley) nachádzame tam, kde ju predošlý film nechal. Na zdanlivo opustenom ostrove v spoločnosti nasrdeného Luka Skywalkera (Mark Hamill), ktorého sa snaží presvedčiť, aby sa opäť zapojil do odboja a možno aj vycvičil novú generáciu Jediov. To on zanovito odmieta. Druhá línia plná ostatných hrdinov na čele s veliteľom Dameronom (Oscar Isaac) a generálkou Leiou Organou (Carrie Fisher) za cenu veľkých strát zvádza boje proti Prvému rádu, ktorý sa celkom úspešne snaží rebelov konečne zraziť na kolená.

Star Wars: Poslední Jediovia / Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi, 2017 © Lucasfilm / Disney

Najlepšie film funguje práve v momentoch, keď sú na obraze Rey, Luke a Kylo Ren (Adam Driver). To je Star Wars, akého by sme chceli viac – ja osobne by som si prial aj viac filmov v duchu Rogue One a teda naozaj dobré military sci-fi. V Posledných Jedioch totiž vesmírne strety nedávajú v mnohých bodoch veľký zmysel a neprinášajú ani zaujímavú akciu či napätie. Ale späť k vymenovanej trojici. V nej sa zosobňuje všetko silné v tomto filme – výrazné charaktery, ktoré si potrebujú vyriešiť seba, život a svoje miesto „vo veľkom príbehu“. Bojujú medzi sebou i v sebe, a aj keď sa im to nemusí páčiť, toto je čas, keď sa musia rozhodnúť.

Rian Johnson sa mohol zamerať viac práve na tieto postavy a ich scény, ktoré by vedeli zužitkovať väčší priestor. Mnoho situácii a dialógov totiž vôbec nemá šancu adekvátne vyznieť. Najmä konfliktný vzťah Rey a Kyla mohol získať väčšiu hĺbku. Adam Driver je výborný herec, čo v predchádzajúcom dieli Sila sa prebúdza nemohol ešte plnohodnotne ukázať, ale tu to už bolo o poznanie lepšie a zaujímavejšie.

Namiesto toho však sledujeme napríklad veďlajšiu dejovú linku s Finnom (John Boyega), ktorá je vo výsledku nezaujímavá a pre hlavný príbeh úplne zbytočná. Druhá hlavná linka, teda boj zvyšku Rebelov proti Prvému rádu, zasa trpí prebytkom postáv – mnohé sú síce zaujímavé a naznačujú potenciál, ale ten ostáva nevyužitý. Navyše, medzi rebelmi dochádza k zásadným sporom, z ktorých mohla snímka vyťažiť naozaj veľa, ale to všetko ide do stratena. Zamrzí aj záverečný súboj vo vesmíre, v ktorom je niekoľko ťažko pochopiteľných momentov.

Star Wars: Poslední Jediovia napriek všetkému povedanému nie je zlý film, práve naopak. Výborne sa pozerá, obsahuje veľa silných scén, ale zároveň je tu to uvedomenie si, že to nechcelo veľa a mohol byť o triedu lepší. Škoda viacerých lapsusov a nelogickostí v deji. Ak by sa Johnson radšej vzdal časti postáv, mohol sa výraznejšie sústrediť na to podstatné. Osobne si totiž myslím, že to jediné, čo má význam pre sériu ako takú, sú práve Rey a Kyle a ich vzájomné interakcie, takže to ostatné je tak trochu balast.