Recenzie

Zlé časy v El Royale /
Aspoň šanca na vykúpenie

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Medzi Goddardovými inšpiráciami sa určite nachádza Tarantino z Osem hrozných ((uzavretie postáv v malom priestore, eskalácia násilia). Avšak postráda tarantinovskú karnevalovú záľubu v striekajúcej krvi, čiže násilie nepôsobí groteskne. Napriek všetkému zabíjaniu a spriadaniu dobra a zla akoby Drew Goddard stále odmietal podľahnúť cynizmu a veril v možnosť (a dôležitosť) slobodnej voľby.

3 dni v Quiberone /
Herečka zomrela, hviezda žije

Juraj Kovalčík / Recenzie /

3 dni v Quiberone presne, ale s rešpektom a tabuľkovo zobrazujú dynamiku vzájomných závislosti, využívania a vyžierania sa v šoubiznise, síl, ktoré človeka vystaveného ich pôsobeniu tak dlho a v takej miere ako bola Romy Schneider, v kombinácii s osobnými faktormi takmer isto zničia. Zomrela rok po zobrazených udalostiach na zástavu srdca. (Túto informáciu záverečné titulky neobsahujú. Predpokladá sa, že publikum vie.)

Prvý človek /
Oslava cesty na Mesiac

Michal Klembara / Recenzie /

Damien Chazelle priniesol pekný príspevok k výročiu NASA, a to práve v dobe, keď si potrebujeme ako civilizácia pripomenúť dôležitosť vedy a to, že zanietenie a tvrdá práca nám pomôžu prekonať aj tie najväčšie prekážky.

Niečo naviac /
Downov syndróm ako šťastný príbeh

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Niečo naviac hovorí, že deti s Downovým syndrómom majú právo na život. A ten život môže byť krásny, plno- aj viachodnotný. V poriadku. Dorotka je skvelé dievča a všetkým, čo ju poznajú, robí radosť. No kvalita života ľudí s postihnutím závisí od dostupnosti a úrovne zdravotnej starostlivosti, rodinného zázemia, školskej a spoločenskej integrácie a ďalších faktorov, ktoré nezmiznú jedným osobným rozhodnutím.

Utøya, 22. júla /
Myslite na mŕtve deti

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Utøya, 22. júla stavia pamätník utrpeniu stoviek detí a dospievajúcich, ktorým ktosi v mene svojich ideálov uprel právo na život a nedal žiadnu šancu brániť sa. Ak sa len nemali proti nemu rozbehnúť s holými rukami. V súlade so skutočnosťou nevykonávajú vo filme takmer nepredstaviteľne heroické akty. Nešlo o to ich ospevovať. Získavajú naspäť tváre, príbehy, vlastné, niekedy problematické osobnosti.

Zrodila sa hviezda /
Bradley Cooper a Lady Gaga vám ukradnú srdce

Michal Horváth / Recenzie /

Každá filmová generácia potrebuje prežiť niečo, čo zažila tá predošlá. Aspoň takto o tom zrejme uvažuje Hollywood, keďže sa rozhodol nakrútiť už tretí remake romantickej drámy Zrodila sa hviezda (A Star Is Born, 1937). V aktuálnom prevedení si Bradley Cooper zahral hviezdu country hudby Jacksona Maiena, ktorý objaví mladú talentovanú speváčku Ally (Lady Gaga). Samotný námet…

Záhada Silver Lake /
Neo noir s hrdinom lenivším než Dude

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Záhada Silver Lake s premiérou v Cannes, nonsensovým dejom, ľahkými mravmi a nekompromisne individualistickou víziou nemá veľký komerčný potenciál. Má však šancu prerásť v podobný kult, aký vznikol okolo coenovského Big Lebowski. A ak nie, tak je zrejme príliš zahrabaná v sebareferenčnej mytológii Hollywoodu a Los Angeles.

Zlodeji /
Čo je to rodina?

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Spočiatku hravý a nadľahčený príbeh nevšedného spolužitia niekoľkých generácií prerastá do závažného a provokatívneho vyšetrovania premien a (ne)funkčnosti rodiny, významu biologických a dedičných väzieb pri výchove, zasahovania spoločnosti a štátu do medziľudských vzťahov a jeho oprávnenosti.

Studená vojna /
Plnofarebný príbeh v odtieňoch šedej

Ivan Rokošný / Recenzie /

Aj napriek tomu film vtiahne divákov do deja, na postavách vám záleží a ste zvedaví na vyvrcholenie. Studená vojna je veľmi živou snímkou, aj keď je nutné povedať, že pomerne okato kalkuluje s emóciami diváka. To všetko však hrá do konceptu silného filmu s jednoduchou premisou, no o to prepracovanejšími detailmi, ktorý môžu doceniť profesionáli aj laici. Nájde sa len veľmi úzka skupina divákov, ktorí budú považovať Studenú vojnu za stratu času.

Pivnica /
Ak ste nešli na Pátranie, môžete aj na toto. Je to už dabované

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Filmov o únosoch/zmiznutiach maloletých bolo v poslednom období viac, takže Pivnici nestačí „slušná“ úroveň, aby sa z nich obzvlášť vynímala. Ani násilie neprekračuje štandardy, čo prezrádza už zvolené vekové odporúčanie. Aj ten odkaz na fritzlovskú pivnicu je trochu pochybný, lebo pivničná kobka sa tu vlastne používa v závere na odhalenie pôvodného zla.