The Decline /
Tábor príčetných občanov

Juraj Kovalčík / Recenzia /

The Decline je vzorne sústredená jednohubka. Nezabŕda do dejových odbočiek, dialógy obmedzuje na minimum. Myšlienku, že v akejkoľvek kríze sa báť treba hlavne ľudskej zloby (hlúposti, arogancie, nezrelosti), prezentuje v efektívnej akčnej skratke. Reakcie na stres a mimoriadnu situáciu zobrazuje bez prikrášľovania, ale zase nie iba ako inštinktíve a pudovo motivované konanie. Niektoré postavy prejavujú vysokú mieru empatie vo viere, že spolu môžu dokázať viac ako sami. V survival hororoch však stačí, keď prežije aspoň jedna postava.

Neviditeľný /
Klasika modernou optikou

Martin Zielosko / Recenzia /

Hravé akčné scény likvidácie rôznych policajtov či ochrankárov z pozície neviditeľného vraha sú nakrútené veľmi zručne, nápadito a technicky skvostne. Okrem sviežich nápadov treba vyzdvihnúť aj výkon hlavnej predstaviteľky Elisabeth Moss.

Zlatá zem /
Indiáni vs. Ropáci

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Ak niečo Jursov dokument ukazuje, je to rast povedomia o vlastných právach a občianskej aktivity medzi obyvateľmi aj tých najodľahlejších dolín nášho štátiku a zároveň žalostnú úroveň vymožiteľnosti týchto práv. Štátni úradníci či policajti totiž odporcom ťažby veľmi nepomáhajú, skôr komplikujú ich ľúty boji proti korporácii a jej sbskárom. Jediný dôvod, prečo napokon Američania v roku 2019 ustúpili, bol tvrdošijný odpor komunity.

Kým sa tancuje /
Príbeh lásky z čias nenávisti

Patrícia Polakovičová / Recenzia /

Gruzínsky režisér Levan Akin spolu s hercami a ďalšími v štábe vytvorili dielo, ktoré môže slúžiť na zamyslenie sa pre mnohých ľudí. Vyskytujú sa názory, že film je predvídateľný a ide o ďalšie LGBTI klišé. Myslím si však, že ak by spoločnosť bola čo len trochu tolerantnejšia, bolo by možné vytvárať aj širšie spektrum realistických záverov.

Everybody’s Everything /
Plačko, čo nevedel povedať nie

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Dokument zachováva typické prvky životopisnej štruktúry, postupuje viac-menej chronologicky od detstva, cez hudobné začiatky, meteorický vzostup až po náhlu smrť a odkaz. K niektorým momentom a dôležitým osobám sa vracia. Vzhľadom na to, že Gustav Åhr aka Lil Peep zomrel na prahu dospelosti, je pochopiteľné, že sa zdôrazňujú vzťahy v rodine. Jeho matka má prominentné miesto v obsadení a podieľala sa aj na produkcii.

Prospect /
Komorné sci-fi z nádejného sveta

Michal Klembara / Recenzia /

Ak máte radi sci-fi, so značkou DUST ste sa určite aspoň na YouTube stretli. Produkčná firma Gunpowder and Sky pod ňu zaradila všetky svoje aktivity na poli tohto žánru. Produkujú a distribuujú naprieč všetkými možnými platformami sci-fi filmy, Ich prvým celovečerným filmom je Prospect, ktorý sa premiéry v USA dočkal v roku 2018. Do kín sa už v ďalších krajinách nedostal, aktuálne je však možné ho u nás vidieť na streamingovej službe HBO Go.

Biely, biely deň /
Chlap. Otec. Dedo. Policajt. Vdovec

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Čím menej sa v Bielom, bielom dni rozpráva, tým viac významu poskytujú obrazy, hudba, zvuky prostredia. Bežné úkony, zobrazované po väčšinu filmu, v sebe skrývajú výbušné emócie. Pokiaľ ste im ochotní venovať pozornosť, záver vám prinesie emocionálne naplnenie. Príklad, že trúchlenie za milovanou osobou nemusí obsahovať iba bolesť zo straty, ale aj radosť z toho, že ste vôbec mohli spolu byť.