Recenzie

Kráska a zviera /
Nová televízna sviatočná klasika

Petra Adamková / Recenzie /

Štúdiu Disney sa nedá uprieť, že aj remake dokáže urobiť tak, že pôsobí celkom úprimne ako šľachetný dar novým generáciám divákom. O tom, či sa nová verzia muzikálu Kráska a zviera zaradí do každoročných sviatočných televíznych programov, netreba pochybovať.

Dvojitý milenec /

Juraj Šťastný / Recenzie /

V súčasnej sterilite, ktorá sa na nás divákov znáša z každej druhej vykalkulovanej žánrovej rozcvičky, je nutné oceniť nekompromisný pohľad na problematiku života v trojici, ktorá tu už síce párkrát bola, ale málokedy v takto zvlčilej podobe.

7 sestier /
Dystopický film o rodine

Michal Klembara / Recenzie /

Takzvaných plot holes má tento film neúrekom a už len ich výpočtom by sme stratili veľa času. Sci-fi rovina filmu je nelogická, a keďže nejde tentoraz len o kulisu, ale o niečo, na čom príbeh naozaj stavia, zamrzí to ešte viac.

Svet podľa Daliborka /
Problémový portrét nežného nacistu

Ján Janočko / Recenzie /

Svet podľa Daliborka k nám prichádza tak trochu po funuse. Najväčšiu slávu si užil v lete, v čase svojej premiéry a počas karlovarského filmového festivalu. U našich západných susedov medzitým vyšiel tento film aj na DVD, u nás je v kinách od minulého týždňa s minimálnou (ak vôbec nejakou) reklamnou kampaňou.

Zrno /
Veľkolepé scenérie, banálne protiklady

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Zrno v jednej rovine ponúka alegóriu na 29 veršov Koránu, ktoré nesú zvláštny význam pre sufickú (mystickú) formu islamu. Odtiaľ zrejme otázka „pšenica alebo život“ a ďalšie úvahy o pôvode a zodpovednosti za život, odtiaľ aj kruhové obrazce, kreslené postavami okolo seba. V ďalšej rovine sa Zrno okato inšpiruje Tarkovského vedecko-fantastickými výpravami, najmä Stalkerom. Tarkovský robil svoje veci pred 40 rokmi, keď aj jeho vizuálne motívy, aj jeho mystika pôsobili originálnejšie. Bolo aj viac času a trpezlivosti na pomalé prechádzky krajinou.

Requiem za pani J. /
Úskalia plánovanej samovraždy

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Druhý celovečerný film Srba Bojana Vuletića (Praktický sprievodca Belehradom so spevom a plačom, 2011) je čierna komédia o žene v strednom veku, ktorá sa dlhodobo nevie vymaniť z depresie po smrti manžela a strate zamestnania. Rozhodne sa spáchať samovraždu práve na výročie jeho smrti. Ako to pri depresii býva, aj bežné úkony sa pre ňu stávajú nepredstaviteľné. A to žije v byte spolu s dvoma dcérami, jednou školopovinnou, druhou dospelou a so svokrou, ktorá nerozpráva a takmer nevychádza z izby. Staršia dcéra si ešte na byt vodí aj frajera, vlastne je už tiež členom domácnosti.

Western /
Biely rytier na Balkáne

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Skupina nemeckých robotníkov prichádza do odľahlého horského kraja v Bulharsku, aby tam postavili vodnú elektráreň. Sami seba vnímajú ako predstaviteľov pokroku v chudobnom a primitívnom prostredí, robia si žarty z miestnej „civilizácie“ a „známok života“. Na stožiar vyvesia spolkovú vlajku, jeden z nich, Meinhard, nasadne na krásneho neosedlaného koňa, ktorý sa voľne pasie v kopcoch, predák Vincent nevyberane obťažuje miestne ženy pri kúpaní v rieke.

Sámska krv /

Michal Klembara / Recenzie /

Zaujímavá snímka, ktorá sa napriek skromným podmienkam a komornej výprave pozrela na život Sámov v období pred druhou svetovou vojnou komplexne a s citom, a mohla by si nájsť veľa divákov. A to aj tých mladších, keďže ide aj o vydarenú coming of age drámu.

Thor: Ragnarok /
Popkorn pre dušu

Petra Adamková / Recenzie /

Za pozitívnou odozvou je zmena prístupu, a to scenáristická aj režijná. Scenár nadelil fór každých niekoľko minút (mnohé veľmi vydarené), produkcia zas našla neokukaného novozélandského režiséra. Taika Waititi je známy najmä vďaka seriálom Flight of the Conchords a The Inbetweeners, ale aj vďaka zopár celovečerákom vychýreným pre svoju nehoráznu zábavnosť.