Argylle: Tajný agent © 2024 Universal Pictures US Argylle: Tajný agent © 2024 Universal Pictures US

Matthew Vaughn je v špionážnom žánri varený-pečený. Jeho akčná séria Kingsman má na konte už tri diely vrátane prequelu, pričom režisér už spriada plány na ďalšie prídavky do univerza elegantných agentov. Ešte pred hypotetickým Kingsman 3 sme však dostali film Argylle: Tajný agent.

Argylle

akčný, komédia
2024 / 138 min. / MP 12
Veľká Británia / USA

Matthew Vaughn
Jason Fuchs

Elly Conway (Bryce Dallas Howard) je slávna spisovateľka špionážnych románov. Ich ústredným hrdinom je špičkový tajný agent Argylle (Henry Cavill). Táto kópia Jamesa Bonda cestuje po svete, trhá nepriateľov a ich diabolské plány na kusy a do toho ohuruje nežnejšie pohlavie svojím šarmom a modrookým kukučom.

V najnovšej knihe je Argylle zradený vlastnou organizáciou a musí sa spolu s parťákom Wyattom (John Cena) dať na útek a pracovať na vlastnú päsť. Ako táto adrenalínová jazda dopadne? To nevie ani samotná Elly. Spisovateľský blok jej nedovolí túto misiu adekvátne ukončiť. Kým Elly nezvládne skonštruovať poriadny zvrat vo svojom diele, dočká sa náhlej a nečakanej zmeny jej skutočný život – vstúpi doň pravý elitný špión Aidan (Sam Rockwell).

Pozvoľný rozjazd s následným náhlym prelomom vám prisľúbi uletenú záležitosť s nadupanou akciou, kde sa bude cestovať hlava-nehlava po celej zemeguli a pri tom všetkom sa bude odhaľovať jedno tajomstvo za druhým. A to i dostanete. Problém tkvie vo forme, v akej tieto teoretické lákadlá prídu.

Argylle: Tajný agent © 2024 Universal Pictures US

Úvodná akcia vo vlaku má slušné tempo, fajn choreografiu a náležite pobaví. Rockwell je skvelým hercom s potrebnou dávkou charizmy i talentu, takže vám svojho „realistického“ špionážneho borca bez problémov predá. Horšie je na tom hlavná postava v podaní Bryce Dallas Howard. Dcéra oskarového režiséra Rona Howarda nikdy nebola extra dobrou herečkou, a ani tu to nie je práve na fanfáry. Scenár a réžia sa snažia s jej postavou pracovať natoľko, aby sa divákovi zapáčila a mohli ste jej tak fandiť, vychádza to ale iba miestami. Našťastie hrá prvé husle pri lámaní končatín, strieľaní do hláv a mlátení profesionálnych zabijakov spomínaný sympaťák Rockwell. Až dokým ich nehrá…

Aby som sa vyhol prílišnému prezrádzaniu komplikovaného deja, poviem len, že si scenárista naložil priveľké bremeno. Po akčnej stránke sa zhruba od polovice všetko rúti do pekiel. Na prvý pohľad dostávame veľkoleposť a hravosť á la spomínaní Kingsman či Kick-Ass, no s ubiehajúcou minutážou začína byť čoraz jasnejšie, že Vaughn tu iba lenivo kopíruje svoje najväčšie hity a nepridáva k nim ďalší. Bitky aj prestrelky sú nenápadité, bezkrvné, nemajú ten pravý ťaživý dopad – akúsi chrumkavosť, údernosť, ktorú od nich divák očakáva. Vizuálne hry s farebnosťou či štylizácia do tanečnej choreografie na štýl Hriešneho tanca tak pôsobí až pozoruhodne umelo a nepatrične. Pritom práve takéto bizarné výjavy sú obvykle silnými bodmi Vaughnovej réžie, ktoré toľkokrát v minulosti fungovali na výbornú. Kde sa stala chyba?

Okrem nešťastnej voľby protagonistu nedostávame ani adekvátneho záporáka. Kravaťácky boss zloduchov s tvárou Bryana Cranstona si svoje odohrá, avšak „praktického“ antagonistu, ktorý si to rozdá s hrdinami „mano a mano“ a spôsobí im zopár tržných alebo bodno-sečných rán tu nenájdeme. Žiadna šabľo-nohá balerína ako v prvom Kingsman. Žiaden Rasputin, ktorý nakopáva protagonistom zadky v The King´s Man: Prvá misia. Argylle sa až príliš horlivo snaží hrať na nové Mission: Impossible alebo na menej vážneho Bonda. Kamerové oblety a vysoký počet zabitých nie sú všetko.

K príbehu ako takému sa vlastne ani netreba vyjadrovať. Akurát sa oplatí zmieniť, že aj tu sa tvorcovia zamotávajú do vlastných sietí. Prestrelenosť zápletky a divokosť zvratov mohla byť – znovu to slovko zopakujem – zábavná. Na to ale potrebujete práve sprievodné prostriedky v podobe zbesilej, opulentnej akcie, dravého tempa a hercov, ktorí takýto „odtrhnutý filmový vagón“ utiahnu.

Matthew Vaughn nám zlenivel. Namiesto ďalšej hravej akčnej pecky dostávame jej nenápaditú, až priam odfláknutú karbónovú kópiu. Tempo drhne, hlavná herečka kvalitatívne za kolegami nestíha a akcia je suchá. Jedno pozretie je maximum toho, čo si táto nie celkom expedícia do sveta tajných agentov a očividných filmárskych neduhov zaslúži.