Damsel © 2024 Netliix Damsel © 2024 Netliix

Ľud princeznej Elodie (Millie Bobby Brown) a jej kráľovského otca (Ray Winstone) pravdepodobne neprežije ďalšiu krutú zimu v nehostinnej krajine, ktorú obývajú. Mrazivé teploty, málo dreva na kúrenie a nedostatočné zdroje obživy sú prisilným nepriateľom aj tej najoddanejšej snahe o zmenu. Keď sa rodine z ničoho nič naskytne možnosť vykúpiť svoj ľud spod jarma chudoby a skorej záhuby, dlho neváhajú a schytia šancu za pačesy. Onou šancou je žiadosť o ruku Elodie od princa z kráľovstva neporovnateľne bohatšieho a veľkolepejšieho. Netrvá dlho a spočiatku oslnená a nádejajúca sa Elodie prudko a náhle precitne, keď extrémne nepríjemným spôsobom zistí pravú príčinu, pre ktorú si ju táto kráľovská rodina zvolila za „dcéru“…

Damsel

akčný, dobrodružný, fantasy
2024 / 108 min. / MP 12

Juan Carlos Fresnadillo
Dan Mazeau

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše. Z ukážok a čiastočne aj prológu je jasné, o čo ide. Hviezda seriálu Stranger Things si to „na férovku rozdá“ s drakom. Žiadny rytier ju zachraňovať nebude a dievčina bude musieť nazbierať všetku odvahu, nájsť vnútornú silu a prekonať samú seba a… bla, bla, bla – veď to poznáte. Po príbehovej stránke nejde o nič svetoborné. Vyčítať scenáristovi Danovi Mazeauovi jednoduchosť by však nebolo fér. Mladá dáma sa na nič nehrá a servíruje presne to, čo od fantasy s drakmi a princeznami čakáte. Osviežením je skutočne iba de facto zlúčenie role princeznej a chrabrého rytiera do jednej.

Zábavu zabezpečia solídne akčné scény. Stretom Elodie s drakom nechýba dynamika a vďaka strihu ani prehľadnosť. Nadpriemerná je i kamera s jej hravými zábermi a miestami krkolomnými jazdami. Tie dodávajú filmu super tempo. Dej teda odsýpa slušne a 100 minút vám utečie vcelku rýchlo. Tomu napomáha i dramaturgia, prvá polhodina sa odohráva v duchu pomalšej expozície. Následný „zvrat“ so starým rituálom a príchod lietajúceho, oheň chrliaceho šupináča potom so svojou intenzitou utvárajú skvelý kontrast. Niet sa čo čudovať, veď snímku natočil Juan Carlos Fresnadillo, ktorý má za sebou výborné a nemenej dravé 28 týždňov potom (r. 2007).

Oceňujem aj niekoľko fajn vizuálnych nápadov. Scény s vtákmi, žiariace slimáky a vôbec celé prostredie rozsiahlej, zradnej jaskyne, je takmer úchvatné. Originálnym je i kreatívne poňatie ohňa, ktorý drak vypúšťa z papule: namiesto klasických plameňov má skôr podobu sopečnej lávy. Sú to drobnosti, avšak práve tie tvoria celok a takéto zdanlivé banality zlepšujú celkový dojem z diela.

Damsel © 2024 Netliix

Herecky leží zďaleka najťažšie jarmo na Millie Bobby Brown, ktorá sa prakticky nepohne z dosahu kamier. Osobne ju nepovažujem za dobrú herečku, táto viac-menej nenáročná poloha jej ale až nečakane sadla. Pochvalu si zaslúži opovrhnutia hodná kráľovná v podaní veteránky Robin Wright a poteší aj Ray Winstone. Angela Bassett tu má z hlavných figúrok asi najmenej priestoru, čiže nemá dvakrát priestor strhnúť pozornosť na seba.

Hoci som doteraz iba chválil, netreba zabúdať, že nič z pozitív nedosahuje špičkového vrcholu. Ide proste o lepšiu odrodu typickej netflixovky. Od jej priemernejších vrstDamselovníkov odlišuje Mladú dámu práve vizuálna nápaditosť a zábavnosť. Ideálny kandidát na jedno pozretie, ktorého si užijete či už ste muž alebo žena, feminista/ka alebo priaznivec tradičnej fantasy.