Po nehoráznom komerčnom výsmechu, aký si pred dvomi rokmi vyslúžil Morbius, by som predpokladal, že sa v Sony poučia. Odvážny, no nefunkčný koncept budovania pavúčieho univerza bez ústrednej hrdinskej postavy volá po urgentnom prekopaní. Originy treťotriednych postáv, ktorými nás v tomto pomýlenom ťažení kŕmia, sú už na prvý pohľad žalostne nezaujímavé. Šeredne zostrihané trailery neklamali a najnovší Spider-Manov spin-off je ďalším zúfalým príspevkom k úpadku diváckej atraktívnosti komiksových predlôh. Ako keby únava žánru nebola dostatočná, na tých najvernejších divákov kolabujúceho Sony sveta ešte v lete číha Lovec Kraven a na jeseň tretí Venom.
Madame Web
akčný, dobrodružný, sci-fi
2024 / 116 min. / MP 12
USA
Réžia
S.J. Clarkson
Scenár
Matt Sazama, Burk Sharpless, Claire Parker, S.J. Clarkson
Do kín zívajúcich prázdnotou prišla aktuálne zosnovať pavučinu nudy Madame Web. Najvýstižnejšie je opísať novinku ako televíznym dojmom pôsobiaci úvodný diel seriálu, ktorý hádam nikdy nedostane zelenú. Režisérka S. J. Clarkson pracovala v minulosti na solídne prijatých seriálových epizódach marveláckej Jessicy Jones (2015) či tímovky The Defenders (2017). Po tomto režijnom výkone by však mala ísť od komiksov na sto honov.
Hlavnou hrdinkou je záchranárka Cassandra Webb, ktorú stvárnila snaživá Dakota Johnson. Po smrteľnej nehode znovu ožije a získa schopnosť predvídať budúcnosť. Postaví sa do cesty nebezpečnému Ezekielovi Simsovi (Tahar Rahim), ktorý pátra po trojici otravných tínedžeriek v snahe ovplyvniť svoje svetlé zajtrajšky.
Nápad rozšíriť Spider-Manov svet o mýtických pavúčích ľudí, ktorí behajú po stromoch peruánskej Amazónie a svojím jedovatým dotykom trestajú hriešnikov, nie je vôbec márny. Scenáristi ho však nedokázali dostatočne rozvinúť, ostáva rozohraný len na pozadí. Namiesto toho sa sústredíme na sociálne utiahnutú hlavnú hrdinku Cassie, trpiacu traumou z nepoznania svojej matky. Nadprirodzené schopnosti si osvojuje veľmi neohrabane a podľa nahlúpleho scenára je nútená dozerať na trojicu nevďačných mladíc. Jasnozrivosť, astrálne cestovanie či telepatia sú celkom slušná komiksová výbava super talentov, avšak s disfunkčným scenárom vyznievajú dostratena.
Čo sa týka teen-tria, ich dejová línia nie je ucelená. Nedozvieme sa ako dievčatá prídu k hrdinským zručnostiam, na ktoré odkazujú časté ozveny budúcnosti. Vyčerpanosť žánru je cítiť aj v absencii kreativity outfitov budúcich superhrdiniek. Kostýmy dievčat pôsobia nanajvýš trápne.
Obzvlášť zamrzí, že tvorcovia absolútne nevyužili aktuálnu star power Sydney Sweeney. Zo šarmantného sexsymbolu sa stala ušliapaná intelektuálka bez možnosti prejaviť sa. Evidentne bolo zamýšľané pracovať s mladými hrdinkami v ďalšom dejstve, ktoré však s najvyššou pravdepodobnosťou nikdy nedorazí.
Neustále našliapavame okolo známych postáv zo Spider-Mana, ktorého nemožno reálne použiť. Vnímam to ako zbabelú scenáristickú istotu. Populárne vedľajšie postavy tvoria náplasť zastierajúcu nedostatok pútavých nápadov.
Cassandriným partnerom v záchranke je totiž slávny Spideyho morálny mentor, strýko Ben. Stvárnil ho sympatický Adam Scott, ktorý je charakterovým zosobnením dobráctva. Scott predstavuje v úlohe Bena Parkera jeden zo stabilizačných prvkov celého filmu. Spolu s Dakotou tvoria celkom schopný herecký tandem, ktorý robí inak bolestivý filmový zážitok o niečo znesiteľnejším.
Emma Roberts vyznieva ako tehotná Mary Parker len do počtu. Plní zadanie známej tváre oživujúcej mdlý casting. Priživovanie sa na najslávnejšej postave Marvelu však nekončí. Pavúčia jasnovidka sa neštítila vykradnúť a prekrútiť legendárnu spideyho hlášku – „S veľkou silou prichádza veľká zodpovednosť“ do nelogickej parafrázy – „Kto prevezme zodpovednosť, získa moc“. Takto nepodarená scenáristika hraničí s účelovým pošliapavaním komiksového kánonu.
Použitá popová skladba Toxic od Britney Spears príznačne vyjadruje spôsob, akým Sony zaobchádza s požičanými Marvel postavami. Keď už tvorcovia rozprávajú celovečerný príbeh hrdinky, ktorú poznajú len najzarytejší komiksoví fanúšikovia, mali by si dať záležať na prepracovanosti námetu. Prísť s originálnymi nápadmi a vizuálne uchvacujúcimi scénami. Skrátka s niečím, čo titulnej postave dodá na atraktívnosti a predá ju širšej mase fanúšikov.
Dakota Johnson robí, čo môže, no len svojou oku lahodiacou hereckou aurou nedovarený scenár nespasí. Najmä v závere cítiť herečkine umelecké limity. Humor sa obmedzil na jedinú scénu, v ktorej Cassie testuje svoju pavúčiu priľnavosť na stene bytu. Morbius bol aspoň nechcene zábavný, Madame Web ostáva zúfalo nudná.
Na tomto zbytočnom filme, ktorý totálne premárnil potenciál jasnozrivej poradkyne pavúčieho muža ma najviac irituje laxný prístup filmových remeselníkov. Ťažko nájdete komiksový film s horším strihom. Kostrbaté narábanie s vidinami blížiacej sa budúcnosti je vyslovene rozčuľujúce.
Lajdáckym dojmom pôsobia nielen efekty, ale aj akcia. Matnejšieho záporáka akým je Sims v podaní nevýrazného Tahira Rahima sme tu dlho nemali. Nepomohol mu ani kostým podobný zlovestnému čiernemu Spider-Manovi. Záverečný zápas svojou výsmešnou podivnosťou dokonale vystihuje vyznenie celého projektu. Budúcoročné zlaté maliny majú v tomto komiksovom počine silného favorita.
Vo výsledku pôsobí Madame Web len ako bizarná reklama na Pepsi Colu. Do rozrastajúceho sa pavúčieho sveta neprináša žiadnu invenciu. Najpútavejšie na celom diele boli slávnostné róby hviezd na svetovej premiére. Šaty viac odhaľovali ako skrývali, no touto povrchnou cestou sa aspoň chvíľku o filme hovorilo so záujmom. Znechutená Dakota Johnson sa po premiére vyjadrila, že videla iný film, akému sa pôvodne upísala. Nenechajte sa podviesť ako ona a ušetrite si skoro dve hodiny plytkej komiksovej tortúry.