Jason Statham je najvýraznejším a pravdepodobne najlepším akčným hercom Hollywoodu 21. storočia. V časoch, kedy sú kulturistickí mačovia typu Schwarzeneggera a Stallonea dávno za zenitom a ani akrobatické karate kombinácie takého Van Damma či capoeira Snipesa už do kín ľudí netiahnu sa plešatý Angličan dokáže držať v áčkovej lige.
The Beekeeper
triler, akčný
2024 / 105 min. / MP 18
USA
Réžia
David Ayer
Scenár
Kurt Wimmer
Statham sa pohodlne uhniezdil v sérii Rýchlo a zbesilo a popritom si dokázal vybudovať svoju vlastnú frančízu, logikou prosté sci-fi Meg, ktorého pokračovanie sme mohli vidieť minulý rok. Ani to 56-ročnému borcovi nestačí. V akčnom thrilleri The Beekeeper spojil sily s režisérom Davidom Ayerom (Suicide Squad, Králi ulice, Patrola) a scenáristom Kurtom Wimmerom (Equilibrium, Ctihodný občan, Aféra Thomasa Crowna). Ako táto sľubná zostava pochodila?
Adam Clay (Jason Statham) žije osamelý život a nestará sa o nič a o nikoho, až na dve výnimky. Prvou sú včely. Druhou je Eloise, jediná živá duša, ktorú považuje za priateľa. Jedného dňa spácha Eloise samovraždu. Po tom, čo Clay zistí, že si smrť zvolila ako jediné východisko z finančného dna, na ktoré ju dostali internetoví podvodníci, rozpúta včelár peklo. Pod rukami evidentne školeného zabijaka so šokujúcou minulosťou postupne prestávajú dýchať desiatky zlodejíčkov, grázlov a nájomných vrahov. Niť zločinu vedie až na najvyššie miesta…
Jason Statham je v prvom, druhom, i treťom rade akčný herec. Okrem bojových schopností a prvotriednej fyzickej kondície mu navyše nechýba ani konská dávka charizmy, takže vždy, keď je na scéne, dejú sa divácky atraktívne veci. Akcia by mohla síce ubrať na strihu a pridať na živelnosti a kreativite (hoci pár výnimiek sa nájde), koniec koncov ale ide o solídnu prácu. Kosenie bezmenných záporákov pomáha deju odsýpať s ľahkosťou a divák sa vcelku dobre baví.
Keď však na plátne netečie krv a nerušia sa zubné karty, je to horšie. Oveľa horšie. Príbeh sa posúva skrz nevýrazné klišé, počas ktorých stojí Statham úplne bokom. Má tak minimálny vzťah k vedľajším postavám (agenti FBI, starí známi) a celá jeho krížová výprava za odplatou stojí pocitovo mimo zvyšku deja. Ten je nevýrazný a vďaka dialógom až hlúpy. Wimmer stavil na včelársku mytológiu, pravdepodobne za účelom titul niečím ozvláštniť, vlepiť mu „vlastný ksicht“. Konečné vyznenie pôsobí miestami smiešne, no vždy nadbytočne.
Korunu premárnenému potenciálu nasadzuje maximálne nevyužitý herecký titán Jeremy Irons. Oscarový laureát sa snaží, čo mu sily stačia a svojho „úradníckeho“ antagonistu si vychutnáva, Ayer a spol. mu ale nedávajú ani zďaleka dostatok kvalitného materiálu. Bolí aj absencia prepracovaného, fyzicky adekvátneho protivníka a čiastočná náhrada v podobe záverečného súboja to úplne nevykryje. Navyše, Josh Hutcherson síce ako rozmaznaný akože techno-guru zaujme, no Stathamovi dôstojným súperom skutočne byť nemôže.
Okresať dialógy, zvýšiť interakciu hlavnej postavy s ostatným obsadením a vykašľať sa na budovanie mytológie á la John Wick – presne to by z aktuálneho Stathamovho zárezu urobilo výbornú akčnú záležitosť. Ani scenárista ani režisér si bohužiaľ nad prepracovaním nedopečeného diela nelámali dvakrát hlavu.
Ak máte radi Ayerovu prácu, ostaňte pri opakovanom sledovaní Patroly, Železného srdca či Drsných čias. Ak vás baví Statham, aj on za svoju vyše 20-ročnú kariéru nakrútil lepšie kúsky – na obdobnú notu hrajú napríklad Ochranca (r. 2012) alebo Nezastaviteľný (r. 2013). The Beekeeper vyslovene neurazí, no ničím špeciálne nezaujme. Vhodné maximálne ako víkendová jednohubka.