Grécky režisér Yorgos Lanthimos je špecialista na podivné, ale o to unikátnejšie provokatívne príbehy, ktorým sa tešia prevažne intelektuálne založení diváci. Vo svojom predchádzajúcom filme (Favoritka, 2018) sa vydal trochu naproti vkusu mainstreamového publika a vzácne dokázal zároveň potešiť i akademickú obec. V tomto trende sa nesie aj jeho fantastická novinka, ktorá zožala pochvalné ódy na filmových festivaloch a aktuálne má na konte 11 nominácií na Oscara.
Poor Things
sci-fi, komédia, dráma, romantický
2023 / 141 min. / MP 18
Írsko / Veľká Británia / USA
Réžia
Yorgos Lanthimos
Scenár
Tony McNamara
Živé dielo geniálnej vedeckej mysle je mladá krásna žena Bella Baxter (Emma Stone), ktorá sa snaží od svojho tvorcu odpútať a túži po slobodnom spoznávaní šíreho sveta. Znetvorenú tvár nosí kontroverzný vedec Dr. Godwin Baxter (Willem Dafoe), ktorý k Belle pristupuje prehnane ochranársky. Najradšej by ju mal navždy pod dohľadom vo svojom obskúrnom dome plnom bizarných medzidruhových experimentov.
Väznená mladica bažiaca po poznaní utečie s morálne skazeným právnikom Duncanom Wedderburnom (Mark Ruffalo) a púšťa sa do dobrodružnej cesty za slobodou. Bella si svojou konvenciami neviazanou povahou a detsky prirodzenou zvedavosťou získava srdcia všetkých, ktorých na svojej sexuálnej odysei za poznaním postretne. Muži v príbehu o emancipačnej obrode zreteľne ťahajú za kratší koniec. Ich slabošské povahy hnané raneným egom sú vykreslené do zábavných detailov.
Obrovskej hereckej príležitosti sa chopila Emma Stone, ktorá vás uhranie v polohe naivného dieťaťa snažiaceho sa ovládnuť prvotnú motoriku, rovnako ako pubertálne dievča skúmajúce svoju sexualitu, či mladá žena uvedomujúca si svoje možnosti. Máloktorá herečka pristupuje k fyzickému herectvu s takou intenzitou ako práve ona.Willem Dafoe je ako znetvorený doktor God štandardne vynikajúci. Jeho empiricky pokojný herecký prístup pôsobí v rámci nekonvenčných experimentov ako upokojujúci balzam. Veľkým prekvapením je Mark Ruffalo v netradičnej polohe zhýralého právnika oddávajúceho sa hedonistickému spôsobu života. Odklon od romantických rojkov si výrazne užíva.
Lanthimos namiešal svojím osobitým režijným štýlom vizuálne úchvatné dielo, ktoré nie je veľmi k čomu prirovnať. Jeho podobenstvo o dospievaní a ženskom uvedomení je podané vo vydarenej grotesknej forme. Režisér sa nevyhol svojím obľúbeným prvkom ako sú rybie oko kamery či zobrazovanie sexuálnych perverzností. Vyžíva sa v predvádzaní rôznych fyzických deformácií, ako na strane ľudí, tak i zvierat. Nepôsobia však samoúčelným dojmom.
Tentoraz išiel v umeleckom poňatí ešte hlbšie ako obvykle. Výtvarná stránka filmu pripomína umeleckú paletu z diel Tima Burtona. Čiernobiele poňatie z úvodu vystriedajú pastelové farby, vyjadrujúce Bellin osobnostný rozpuk. Vizuálnu pastvu pre oko treba jednoznačne zažiť na veľkom plátne. Svoju povestnú surreálnu podivnosť Lanthimos udržal v správnej miere a podáva ju korenenú vydareným čiernym humorom. Plnohodnotný umelecký zážitok doplňujú podmanivé tóny Jerskina Fendrixa, ktoré náladou dokonale vystihujú situáciu na plátne.Lanthimos doprial svojmu Chudiatku veľkorysú dĺžku 141 minút. Nebudete sa nudiť, avšak po sumáre obdivuhodných životných zákrut, ktorými sa Bella uberie, pocítite v samotnom závere jemný pokles tempa. Možno by ste očakávali iné zakončenie, no z kinosály rozhodne nebudete odchádzať sklamaní.
Produkujúca Emma Stone doručila pamätný filmový zážitok zabalený do očarujúcej umeleckej formy. Režisér Yorgos Lanthimos sa týmto dielom prekonal a trafil vkus intelektuálneho publika, zároveň stále akceptovaný stredným prúdom. Čudácky Grék je veľkým favoritom Oscarovej noci absolútne oprávnene.