The Iron Claw

životopisný, dráma, športový
2023 / 132 min. / MP 15
USA / Veľká Británia

Sean Durkin
Sean Durkin
Spoločným menovateľom v športovo ladenom Iron Claw ostal ničivý sen egocentrického otca uskutočňovaný na úkor zvyšku rodiny. Durkin čerpá z reálneho príbehu bratov Von Erichovcov, ktorí v prvej polovici 80. rokov vstúpili do povedomia americkej verejnosti ako profesionálni wrestleri. Životopisná športová dráma sa však primárne nesústredí na inscenované zápasenie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Agresívne prostredie wrestlingu je len dejiskom zobrazujúcim postupný duševný dopad jedovatého otcovstva na potomkov.

Film ponúka prostredníctvom neuveriteľného príbehu ťažko skúšanej famílie odpoveď na otázku, kam až môže zájsť nezdravo tvrdá chlapská výchova. Panovačný otec Fritz Von Erich (Holt McCallany) sa snaží z pozície trénera svojich synov vyšplhať na vrchol športu, ktorý ho v mladosti zrazil na kolená. Medzi fyzicky zdatnými súrodencami udržuje nezdravé súperenie o svoju priazeň, čo predstavuje deštruktívne psychické týranie. Monotematicky mysliaci rodičia zaznávali všetky záujmy svojich synov s výnimkou wrestlingu. V rodine Von Erichovcov bolo jediným mysliteľným živobytím zápasenie pred publikom.

Napriek neľahkým podmienkam je obdivuhodné, aké vrúcne vzťahy chlapci medzi sebou mali. Životnú drámu sledujeme utrápenou optikou druhého najstaršieho z nich, Kevina (Zac Efron). Prvorodený Jack Jr. totiž zahynul ešte ako šesťročné dieťa.

Iron Claw © 2024 A24

Kevin bol vnímaný ako najväčšia hviezda a zároveň sa zodpovedne staral o dobro celej rodiny. Fyzicky vynikal najprepracovanejšou muskulatúrou, no introvertnou povahou sa na agresívneho bojovníka až tak nehodil. Oproti súrodencom nebol natoľko výbušný, ani priebojný. Ako jedinému sa mu podarilo so životnou láskou Pam (Lily James) založiť rodinu.

Ďalší v poradí bol Kerry (Jeremy Allen White) so sľubne naštartovanou olympijskou kariérou. Po otcovom naliehaní skončil rovnako ako ostatní pri wrestlingu. David (Harris Dickinson) bol nadaný šoumen, ktorý exceloval najmä v bojovom trashtalku a celkovej propagácii zápasov. Najmladší Mike (Stanley Simons) sa do ringu hodil najmenej. Darilo by sa mu viac ako citlivému hudobníkovi. O ikonický otcov chmat železného pazúra (titulný Iron Claw) sa s rozdielnymi úspechmi snažili všetci bratia.

Durkinovo dielo nie je klasickým športovým filmom o pomalej príprave bojovníkov na finálny triumf. V tomto zmysle nejde divákovi vôbec oproti. Disponuje netradičnou nerovnováhou nálady. V prvej polovici filmu sledujeme vo veľmi pozvoľnom tempe nastolenie dynamiky vzťahov. Na pozadí zápasov spoznávame jednotlivé charaktery rodinného klanu, ponárame sa hlbšie do ich motivácií. Niekde za polovicou sa doterajšia relatívne príjemná atmosféra drasticky zmení a nastupuje tiesnivá ťarcha známej kliatby rodu. Tragická špirála osudu nedáva divákovi prakticky vôbec vydýchnuť. Bytostne nepríjemný depresívny tón nepatrí k divácky vďačným modelom, no o to zaujímavejšie vo výsledku pôsobí. Filmová produkcia Štúdia A24 je povestná svojím originálnym prístupom. Takto silne ťaživý rozpad z vnútra narušenej rodiny je výnimočným filmovým zážitkom.

Rozvláčne tempo rozprávania je pre Durkinovu tvorbu príznačné. Vynahrádza nám ho excelentným herectvom a postupným dávkovaním zdrvujúcich emócií. Ozdravným efektom zapôsobí až záverečná rodinná terapia, ktorá nás uchráni od absolútnej depresie. Niektoré momenty sú možno zbytočne doslovné, na druhú stranu nás režisér často ušetrí od bolestivých detailov.

Iron Claw © 2024 A24

Čo sa týka vynikajúceho castingu, za vyzdvihnutie stojí najmä Zac Efron, ktorý nielenže prešiel obdivuhodnou fyzickou premenou, ale podáva najlepší výkon svojej hereckej kariéry.

Zdrvený Kevin držiaci rodinu všetkým svojím úsilím pohromade zaručene pohne vnútrom aj menej rozcíteného diváka. Precízny Holt McCallany predstavuje v autoritatívnej polohe otca ukážkového zlosyna. Veľmi ľahko si doňho naprojektujete reálny charakter. Jeremy Allen White zvláda vnútorne nahlodaného Kerryho taktiež na výbornú. V jeho postave cítiť nahromadenú frustráciu, ktorá si skôr či neskôr vyberie svoju daň. Menej priestoru dostala vždy pôvabná Lily James, no ako jediný stabilizačný prvok Kevinovho života využila všetok potenciál. Rovnako ako Maura Tierney, ktorá zosobnila matku Doris Von Erich, pôsobiacu rezignovane odovzdaným dojmom.

Na neopakovateľnú atmosféru 80. rokov nás okrem presvedčivého vizuálu nakrúteného skvelou kamerou Mátyása Erdélyho, naladia aj chytľavé hudobné hity. Záverečný song Live That Way Forever je pamätne spätý s celým rodinným príbehom. V kombinácii s finálnymi dovetkami o ďalšom osude Von Erichovho rodu v sebe nesie po náloži depresie povznášajúco prívetivé posolstvo.

Sean Durkin doručil emotívne zdrvujúci filmový zážitok, s nečakane motivujúcim záverom. Hoci Iron Claw na prvý pohľad klame telom, jednoznačne stojí za pozornosť. Na to, aby ste ho precítili naplno, vôbec nemusíte patriť k nadšencom wrestlingu.