MP 15

Odnikiaľ /
Bola som matka

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Medzi rokmi 2000 až 2007 Nacionálno-socialistické podzemie (NSU) spáchalo sériu teroristických útokoch na príslušníkov tureckej a kurdskej menšiny v Nemecku (hoci medzi 10 zabitými boli aj dve gréckeho pôvodu). Obete boli väčšinou vlastníkmi malých prevádzok, kebabov či stánkov so zeleninou, vrahovia ich strieľali zblízka do tváre. Skupina bola podozrivá aj z bombových útokov. Na rasovo motivované násilie reaguje režisér Fatih Akin, ktorý sa nikdy neštítil kontroverzných tém, príbehom Nemky Katje, vydatej za Kurda Nuriho a matky 5-ročného Rocca.

Stratili sme Stalina /
Diktátor zomrel, čo teraz?

Ján Janočko / Recenzie /

Kde bolo, tam bolo, v krajine, kde ľudský život nemal bohvieakú hodnotu a kde sa ľudia doslova nemohli sťažovať, bol raz jeden súdruh Stalin. Ľud ho miloval, čo na tom, že vám občas zmizol nejaký sused, bratranec či dokonca manželka?. Milovali ho aj jeho blízki spolupracovníci, čo na tom, že aj oni sa mohli dostať na jeho „zoznam“. No súdruh Stalin si jedného dňa dovolil niečo, čo ešte nikdy predtým neurobil – zomrel.

Hmyz /
O tom ale film nie je

Juraj Kovalčík / Recenzie /

So Švankmajerom sa nebudem lúčiť len preto, že vypustil ostentatívne posledný celovečerný film. Vyzerá byť pri plnej sile a ktovie čo všetko ešte chystá. Aj keby nič, aj tak sa s ním nebudem lúčiť. Rozluky sa spájajú s takými tými horkými emóciami, sentimentalitou, aká obvykle chýba v jeho prácach, a vyhýba sa jej aj v Hmyze, hoci inak sa nevyhýba ničomu, čo je ľudské, ani tomu, čo je neľudské.

Darebák a pretekárka /
Láska až za hrob, film za menej

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Pre Belgičana Michaëla R. Roskama je Darebák a pretekárka len tretím celovečerným filmom, ktorý v kariére režíroval. Ale hovoriť o nastupujúcej generácii je zase trochu podivné u človeka, čo tento rok oslavuje 46. Aspoň sa mu už prvými dvomi podarilo spraviť si dostatočné meno, aby tento najnovší dokázal vyvolať očakávania.

Annihilation /

Michal Klembara / Recenzie /

Alexa Garlanda po úspechu jeho režijného debutu Ex Machina (2015) netreba pravdepodobne zvlášť predstavovať. Anglický spisovateľ (napr. The Beach) premenený na scenáristu (28 dní potom, Sunshine, Dredd) sa nakoniec stal režisérom, ale tak ako pri spomínanom debute, aj teraz si napísal scenár.

Obávaný /
Paródia na Godarda

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Zjednodušene možno Hazanaviciusovu komédiu interpretovať v troch základných rovinách – ako zobrazenie rozvíjajúceho sa a následne upadajúceho romantického vzťahu medzi Anne Wiazemsky a Jean-Lucom Godardom, ako komentár vzťahu medzi kinematografiou (prenesene umením) a spoločnosťou (politikou, dejinami) a ako paródiu na filmy novej vlny, zvlášť Godarda.

Červená volavka /
Zláka vás do kina?

Michal Klembara / Recenzie /

Špionážny triler Červená volavka u nás vyvolal prekvapivo silnú vlnu diváckeho záujmu. Do kina som sa vybral presne týždeň po premiére na pomerne skorú projekciu a sála bola takmer plná. Pohľad na celosvetové tržby prezrádza, že to v iných krajinách nie je samozrejmosť.

Nočná hra /
Len ďalšia rutinná komédia

Petra Adamková / Recenzie /

Scenára, ktorého premisa ponúka veľa na komiku bohatých situácií, napísal pomerne neznámy Mark Perez. Na prepísanie ho po kúpe práv dostala tvorivá dvojica, ktorá si v Hollywoode urobila očko scenárom k úspešnému Spider-Man: Homecoming.

Odnikiaľ /
Sonda do (nielen) nemeckej spoločnosti

Jana Cvancingerová / Recenzie /

Nová dráma nemeckého režiséra tureckého pôvodu Fatiha Akina je plná bolesti, nádeje, túžby po pomste a rovnako aj výborných hereckých výkonov – najmä Diana Kruger v nej podáva svoj životný výkon. Otázka tureckej menšiny v Nemecku je stále aktuálnejšia, preto sa niet čo čudovať, že i napriek istým obavám jej Fatih Akin venoval svoj nový film. Inšpirovali ho…

Chlapi neplačú /
Jazvy vojny sa mierom nezahoja

Ivan Rokošný / Recenzie /

Toto nie je pekný film. Ukazuje, čo dokáže vojna urobiť aj s dominantnými silnými chlapmi, avšak využíva aj vtipné okamihy na zmiernenie atmosféry. Však je to film z Balkánu. Najlepšia terapia je, samozrejme, rakija. A tak môžeme sledovať s tragikomickým humorom chlapov, čo chceli byť chlapcami, hrať sa na vojnu, či spoločne si pospevovať obľúbenú ľudovku.

O tele a duši /
Láska s vôňou roštenky

Ivan Rokošný / Recenzie /

Kontrastné zasadenie komplikovaného, no veľmi čistého vzťahu, na tak odporné a špinavé miesto ako sú jatky, dáva príbehu úplné nový rozmer. Grafické zábery krvi, spracovávania porazených kráv či sledovania hardcore porna osviežujú tento inak jemnný film a fungujú rovnako dobre ako situačný humor, o ktorý nie je núdza. Bizarné divadielko sa premieňa do komplexnej snímky.