MP 15

Parazit /
Komédia bez klaunov, tragédia bez záporákov

Ivan Rokošný / Recenzie /

Parazit je naozaj zábavný film svojou naratívnou zložkou i tým, čo leží pod povrchom. Emocionálne vyčerpá aj pobaví. Vytknúť sa mu dá ozaj veľmi málo. Tempo od pomalého nástupu stále graduje a vo vyvrcholení sa z komornej tragikomédie stáva priam akčný triler s poriadne grafickým násilím. Bong Joon-ho presahuje žánre, hrá sa s diváckymi očakávaniami a servíruje za mňa jeho najosobnejšie a najprepracovanejšie dielo. Potvrdzuje, že je jedným z najlepších súčasných režisérov, ktorý nevybočuje zo svojho štýlu a robí filmy pre radosť. Svoju aj divácku.

Casino.$k /
P€niaz€. P€ň€ži. P€níz€

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Je veľmi nevšedné, aby v rovnakom dátume prišli do kín dva slovenské (a ešte k tomu hrané) filmy. Stalo sa to práve minulý týždeň so snímkami Nech je svetlo a Casino.$k. Pozoruhodný je aj rozdiel v ich „účele“ a kvalite. Ak sa Škopov film snaží vypovedať niečo závažné o súčasnej slovenskej spoločnosti, Casino.$k predstavuje skoro dvojhodinový product placement.

Rambo: Posledná krv /
Zbytočný návrat legendy

Martin Zielosko / Recenzie /

Ak patríte k skalným fanúšikom tejto akčnej ikony, nevynecháte ani posledný filmový záblesk jeho smrtiacej zúrivosti. S lukom a povestným nožom ani na staré kolená nemá konkurenciu a svojich bezmenných nepriateľov porciuje hlava-nehlava, až to chvíľami pripomína horor.

Nech je svetlo /
A iné zbožné priania

Juraj Kovalčík / Recenzie /

V krajine, odkiaľ ľudia musia odchádzať zarábať inam, aby si mohli založiť a udržiavať rodiny, a počas svojej neprítomnosti majú zo svojich detí ešte vychovať morálne a inak príčetných členov spoločenstva, nikdy nebude svetlo. Ostane krajinou zbožných prianí a vlkov v ovčom rúchu, čo ich trhajú na cáry.

Fabrika /
Mlčanie za ruchu výstrelov

Ivan Rokošný / Recenzie /

Jurij Bykov je jedným z najvýraznejších kritických hlasov súčasnej ruskej kinematografie. Vo všetkých jeho dramatických filmoch nájdeme témy korupcie, nefunkčnosti systému a nespravodlivosti. Jeho predposledný film Hlupák ohúril divácke publikum na celom svete vrátane slovenských filmových festivalov.

See You Yesterday /

Michal Klembara / Recenzie /

See You Yesterday je pripomenutím toho, že boj afro-američanov za občianske práva ešte neskončil, čo je síce iná tradícia než z akej vychádza science-fiction v našom kultúrnom priestore (boj proti fašizmu), ale stále je to funkčné. 

Deväťdesiate /
Kto vtedy nevyrastal, nech sa páči hustý sampel

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Z režijného debutu Jonaha Hilla presakuje, priam sa rozlieva atmosféra 90. rokov. Všetky atribúty, artefakty, situácie, na ktoré si spomeniete. Utopeniu sa v nostalgii zabraňujú humor, svižné tempo a striedma stopáž (85 minút). A keďže dospievanie je všeobecný fenomén, nemyslím si, že dnešní tínedžeri alebo tí diváci, ktorí si tútu fázu odbili pred poslednou dekádou 20. storočia, by mali problém pochopiť, o čo ide.

Slnovrat /
Originálny autorský horor

Michal Horváth / Recenzie /

Slnovrat je zatiaľ najväčším hororovým prekvapením roka. Je to audiovizuálne prekrásny výlet do Škandinávie. Pokiaľ hľadáte originálny horor, ktorý nebude strašidelný ľakačkami, ale skôr atmosférou a jednotlivými udalosťami, mohlo by sa vám to páčiť.

Spolujazda /
Príjemne vyfučí

Ján Janočko / Recenzie /

Spolujazda je moderná akčná komédia, ktorá nezabúda na starú dobrú klasiku a z oboch svetov si berie niečo, čo funguje, ale aj niečo, bez čoho by sme sa ako diváci bez problémov zaobišli. Ak mali tvorcovia ambíciu urobiť film, ktorý dlhodobo zostane v hlavách divákov, to sa im zrejme nepodarilo. Na druhej strane, vstupné zrejme ľutovať nebudete – film vám totiž, ak už nič iné, určite vylepší dlhý letný večer.