MP 15

Neviditeľný /
Klasika modernou optikou

Martin Zielosko / Recenzia /

Hravé akčné scény likvidácie rôznych policajtov či ochrankárov z pozície neviditeľného vraha sú nakrútené veľmi zručne, nápadito a technicky skvostne. Okrem sviežich nápadov treba vyzdvihnúť aj výkon hlavnej predstaviteľky Elisabeth Moss.

Zlatá zem /
Indiáni vs. Ropáci

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Ak niečo Jursov dokument ukazuje, je to rast povedomia o vlastných právach a občianskej aktivity medzi obyvateľmi aj tých najodľahlejších dolín nášho štátiku a zároveň žalostnú úroveň vymožiteľnosti týchto práv. Štátni úradníci či policajti totiž odporcom ťažby veľmi nepomáhajú, skôr komplikujú ich ľúty boji proti korporácii a jej sbskárom. Jediný dôvod, prečo napokon Američania v roku 2019 ustúpili, bol tvrdošijný odpor komunity.

Everybody’s Everything /
Plačko, čo nevedel povedať nie

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Dokument zachováva typické prvky životopisnej štruktúry, postupuje viac-menej chronologicky od detstva, cez hudobné začiatky, meteorický vzostup až po náhlu smrť a odkaz. K niektorým momentom a dôležitým osobám sa vracia. Vzhľadom na to, že Gustav Åhr aka Lil Peep zomrel na prahu dospelosti, je pochopiteľné, že sa zdôrazňujú vzťahy v rodine. Jeho matka má prominentné miesto v obsadení a podieľala sa aj na produkcii.

Biely, biely deň /
Chlap. Otec. Dedo. Policajt. Vdovec

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Čím menej sa v Bielom, bielom dni rozpráva, tým viac významu poskytujú obrazy, hudba, zvuky prostredia. Bežné úkony, zobrazované po väčšinu filmu, v sebe skrývajú výbušné emócie. Pokiaľ ste im ochotní venovať pozornosť, záver vám prinesie emocionálne naplnenie. Príklad, že trúchlenie za milovanou osobou nemusí obsahovať iba bolesť zo straty, ale aj radosť z toho, že ste vôbec mohli spolu byť.

Spenser Confidential /
Príjemná krimi jednohubka

Ján Janočko / Recenzia /

Wahlbergovi hlavná úloha veľmi dobre sedí, človek sa pri filme aj zasmeje, ani ho neurazí a tých pár negatívnych momentov môžeme odpustiť. Ak by mal film pokračovanie, tvorcovia by mali na čom stavať a fanúšikovia tohto žánru by sa určite potešili.

V sieti /
O čom pokecáme?

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Vo filme V sieti obaja tvorcovia synergicky spájajú svoje tvorivé metódy a angažovanosť. Natáčaniu predchádzal experiment, súčasť osvetového projektu, pri ktorom vytvorili na sociálnej sieti fiktívny profil 12-ročného dievčaťa. Za 5 hodín naň zareagovalo 83 mužov vo veku od 23 do 63 rokov, „v drvivej väčšine s explicitnými výzvami na spoločnú masturbáciu pomocou videohovoru“ (Hypermarket Film). Chalupová s Klusákom sa rozhodli, že toto je téma na celovečerný film.

Zažiť to znovu /
Láska sa nedá nasimulovať

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Zažiť to znovu zdarne prepája žánrové prvky romantiky s kritikou retrománie aj naháňania sa za novotami a večnou mladosťou. Nicolas Bedos vo svojom príbehu doluje hodnoty, na ktorých sa oplatí stavať a udržiavať zmysluplný partnerský vzťah. A robí to s nezvyčajnou dávkou (francúzskeho) vtipu a šarmu.

Maják /
Klaustrofobická balada pre náročných

Martin Zielosko / Recenzia /

Eggersova umelecká jazda naprieč významami a podobenstvami, v ktorej priam cítite ťaživú bezvýchodiskovosť situácie spolu s hrdinami, vám nedá vydýchnuť. Mysteriózne prvky dodávajú Majáku hororový rozmer a robia z neho ďalší nezávislý hit štúdia A24, ktoré má, zdá sa, patent na zaujímavé filmové látky. Ak ste zvedaví, čo urobí dlhodobý pobyt na opustenom ostrove s dvoma uzavretými mužmi, ktorí úpenlivo strážia svoje tajomstvá, choďte do toho. Mučivý zvuk majáka len tak z hlavy nedostanete.

Matthias a Maxime /
Viac než najlepší priatelia?

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Matthias a Maxime vypovedá o nevypovedaných citoch medzi dvoma mladými mužmi. Dráma sa odohráva vnútri, navonok sa prediera s ťažkosťami, hroziac extra dávkou bolesti. Pre Dolana niečo ako domáca pôda. Bez (nadbytočného) predvádzania sa investuje nemalé umelecké schopnosti v prospech zobrazenia vnútorného sveta svojich zraniteľných hrdinov.