Vrahovia mesiaca kvetov © 2023 CinemArt SK Vrahovia mesiaca kvetov © 2023 CinemArt SK

Legendárny režisér Martin Scorsese bol vždy uchvátený morálne pokrútenými charaktermi postáv z atraktívnych prostredí mafie, kasína či finančného sektora. Fascinujú ho tie najhlbšie suterény ľudskej povahy. Vyžíva sa v zobrazovaní vnútorných konfliktov antihrdinov, ktorým diváci napäto fandia. Baví ho odhaľovať, kam až sú schopní zájsť, aby naplnili svoje ambície a túžby. Miluje rozprávať príbehy vzostupov a pádov celých rodinných klanov.

Killers of the Flower Moon

dráma, krimi, historický, triler, western
2023 / 206 min. / MP 15

Martin Scorsese
Eric Roth, Martin Scorsese

Nečudo, že ho svojím silným príbehom oslovil román Davida Granna, Vrahovia mesiaca kvetov z roku 2017. Ten pojednáva o milionárskom kmeni Osagov, ktorí napriek mnohým trápeniam zbohatli na rope. V krvavých dejinách Ameriky ich mocní bieli muži postupne vyhnali do rezervácií ležiacich na územiach, kde sa nedarilo dobytku ani obilninám. V 20. rokoch minulého storočia sa však karta zázračne obrátila a v nehostinných oblastiach objavili čierne zlato. Z vykorisťovanej rasy sa razom stali skutoční boháči. Bieli bledli závisťou, tí menej schopní robili indiánom dokonca šoférov.

A práve takým povaľačským darebákom je hlavná postava Ernest Burkhart (Leonardo DiCaprio). Vyslúžený vojenský kuchár jednoduchého rozumu, holdujúci whiskey, hazardu a dostupným ženám. Ernest svojou povahou presne zapadá do šablóny Scorseseho obľúbených charakterov. Je morálne dostatočne flexibilný, aby uskutočnil všetko, čo mu pomôže zbohatnúť. Rozumovou výbavou by však nebol schopný vymyslieť sofistikovaný plán, ako obísť zákon. S tým mu pomáha dobrácky pôsobiaci strýko William Hale (Robert De Niro), samozvaný kráľ osažských kopcov. Miestny boss, ktorý zbohatol na chove dobytka, no v skutočnosti oplýva silným politickým vplyvom. Osagovia si ho navyše cenia ako rešpektovaného priateľa komunity. Rola ako ušitá pre hereckého matadora, oscarového otca všetkých mafiánov. Tretím menom uzatvárajúcim trojuholník hereckých ťahúňov diela je Lily Gladstone, v úlohe Ernestovej manželky Mollie Burkhart. Indiánska kráska Mollie zosobňuje všetku bolesť a krivdu trýzneného kmeňa Osagov. Svoj údel nesie hrdo, v tichosti, s rezervovanou noblesou silnej ženy.

Vrahovia mesiaca kvetov © 2023 CinemArt SK

V ich kraji sa totiž náhle rozmohla nápadná epidémia neprirodzených úmrtí indiánskych boháčov. Až do takej miery, že sa prípadmi začala zaoberať práve vytvorená FBI. Lišiacky Scorsese to však divákom zvyknutým na komerčné poňatie obdobného žánru vôbec neuľahčuje. A to i napriek prísľubu detektívne ladenej témy, podporenej akčnými trailermi z westernového prostredia. Mamutiu dĺžku 206 minút využíva na postupné budovanie dobovej atmosféry, oboznámenie sa s obrovským množstvom postáv, vykreslenie ich vzťahov a motivácií. Až v poslednej polhodine sa začne vracať k vyšetrovaniu kľúčových zločinov.

Uznávaný pán režisér si ako keby užíval neobmedzený rozprávačský priestor, ktorý mu bol dopriaty. Zároveň testuje publikum, koľko času vydrží ochotne sledovať príbeh rozvláčneho tempa, ktorý však nenudí. Diváci dostanú prvotriedne remeslo s komplexnou filmovou hĺbkou, aká sa dnes už takmer vôbec nenakrúca. Režisér neustále kritizuje aktuálny trend kinematografie redukujúcej sa na obyčajný obsah (viď čím ďalej menej úspešné marvelovky či nekonečné pokračovania filmových sérií ako Rýchlo a zbesilo). Týmto dielom poukazuje na podľa neho ideálny smer filmového umenia. Silné príbehy, inšpirované dostatočne divácky atraktívnymi skutočnými udalosťami, s kvalitnou scenáristikou, údernými dialógmi a prvotriednymi hercami.

Zaujímavosťou je, že s hlavnými postavami, s výnimkou Mollie, nebude možné tentoraz sympatizovať. Ernest je v DiCapriovom bezchybnom poňatí zavrhnutia hodná postava, ktorá na striebornom plátne nemá obdoby. Leo nám ho vďaka svojmu ambivalentnému talentu napriek všetkému, čo napácha, dokáže dostatočne predať. Robert De Niro si svoj zverený part prešibaného zloducha Halea užíva v každom momente. Ozvena jeho najsilnejších filmových postáv rezonuje naplno.

Napriek nespornej technickej i rozprávačskej kvalite diela však akosi absentujú nápadnejšie výbuchy emócií. Záver vo výsledku nedoručil očakávaný zadosťučiňujúci pocit, no poňatý je v skutku originálnou formou. Príbeh o neskonalej ľudskej chamtivosti jednoznačne treba vidieť na veľkom plátne. Vrahovia mesiaca kvetov patria k tomu najlepšiemu, čo sa tento rok prehnalo kinosálami a počas oscarovej noci budú nesporne favoritmi.