Oscarový laureát Benicio Del Toro sa nám predstavuje v koži ostrieľaného detektíva v debute režiséra a scenáristu Granta Singera. Mnohým divákom stačí táto jediná veta, aby zapli Netflix a pustili si Reptile. Bohužiaľ, príbeh, ktorý sa javí ako sľubné, zemité krimi, klame telom. Prečo to nie je práve najlepšie, to si vysvetlíme nižšie.
Reptile
krimi, dráma, triler, mysteriózny
2023 / 136 min. / MP 15
USA
Réžia
Grant Singer
Scenár
Grant Singer, Benjamin Brewer, Benicio Del Toro
Detektív z Nového Anglicka Tom Nichols (Benicio Del Toro) je tvrdej, uzavretej povahy – a tak má rád aj svoje prípady – poctivo uzavreté. Jeho najnovšie vyšetrovanie sa však z pôvodne jednoduchej práce stáva s každou stopou komplikovanejším. Tento vír môže stiahnuť nielen samotného Nicholsa, no i nepredstaviteľne rozhádzať čo pokladal za svoj život. Prestane v pátraní a zavrie oči pred škaredou realitou alebo premôže hlboko vrytá policajná disciplína túžbu po iluzórnej životnej idyle?
Grant Singer si pre svoj prvotný režijný pokus odhryzol tuhé sústo. Poľahky sa mohol vydať jednoduchšou (hoci nie automaticky ľahšou) cestou klasickej detektívky. Mal k tomu všetky ingrediencie: komplexná hlavná postava vyšetrovateľa, brutálny zločin, solídne vedľajšie postavy ako na strane kolegov, tak u pozostalých či podozrivých. Rovnako pevné boli i nitky, ktoré tieto kúsky spájajú: jednotlivé stopy, kedy sa s pribúdajúcou minutážou ukazuje, že veci sú o dosť zamotanejšie a podstatne temnejšie, než sa na prvý pohľad zdalo. V takomto duchu sa nesie prvá polovica Reptile, len aby tvorcovia náhle odbočili do odlišných žánrových končín. Pútavo sa rysujúci krimi thriller sa odrazu mení v pomalú, zamyslenú psychologickú drámu. V tomto bode ostáva divák trochu zaskočený a nejedného sledujúceho vyhodí táto zmena z konceptu natoľko, až mu pokazí celkový zážitok z filmu.
V ostrom kontraste žánrov však nevidím hlavný problém. Chvíľku mi trvalo, než som si na nové hracie pole zvykol, výkon Benicia Del Tora a jeho postava sú ale natoľko silné, že zabraňujú, aby sa pod týmto pomerne odvážnym autorským rozhodnutím dielo rozpadlo na kúsky. Kameň úrazu netkvie ani v zvyšnom obsadení. Dobré výkony podávajú aj Alicia Silverstone, Justin Timberlake, Domenick Lombardozzi, alebo Eric Bogosian. V poslednej tretine leží prakticky všetka kvalita na bedrách ich sústredených, uveriteľných prejavov. Mimochodom – posledná tretina, resp. finále – tam sa domček z karát skutočne rozpadá.
Režisér akoby si vystrieľal všetky tromfy 20 minút pred záverom a ten natočil už iba na voľnochod. Divák sa neubráni dojmu odfláknutosti a akejsi tvorcovskej rezignácie. Takýto koniec sa nehodí ani k v úvode načrtnutej detektívke, ani k introspektívnej policajnej dráme.
Zľahka nadpriemerný dojem zachraňuje remeselná stránka. Oproti aktuálnemu trendu, pri ktorom tie najdrahšie projekty Netflixu vyzerajú akoby si niekto ulial polku rozpočtu na svoj účet na Kajmanských ostrovoch (ako príklad uveďme fiasko Gray Man), vyzerá Reptile patrične profesionálne. Chladná kamera, subtílna hudobná stopa, striedmy strih. Všetky tieto položky nahrávajú temnej, ponurej atmosfére, akú od kvalitnej detektívky / obskúrnej drámy chcete. Aj vďaka tomu sa Reptile oplatí vidieť. Nadšenie vo vás však pravdepodobne nevyvolá.