Recenzia

Extraction /
Masívna porcia akcie

Ján Janočko / Recenzia /

Extraction má nabrúsenú akciu, ktorú môže kadejaký film závidieť. Narozdiel od iných snímok, ktoré majú v kolónke žánru napísané „akčné“, tu je akcie naozaj požehnane. Nejde len o jej kadenciu a množstvo, ale aj o kvalitu. Niekedy síce ide o scény drsnejšie, myslím si však, že tu sa hodia.

Hogar /
Výborne zexekuované prázdno

Jakub Zaťovič / Recenzia /

Job v reklame môže poškodiť vaše ego: ak si myslíte, že máte úžasný nápad, s veľkou pravdepodobnosťou stretnete niekoho, kto z rukáva vysúka desať lepších, kým stihnete v tulivaku pod whiteboardom dopiť svoje americano. Ale stále to môže byť horšie. Predstavte si, že ste sa kedysi v zlatých devadesátkách stali reklamným kráľom! Vymysleli ste nesmrteľný…

Pod vodou /
Votrelec z Mariánskej priekopy

Martin Zielosko / Recenzia /

Pravdepodobne sa neubránite pocitu, že ste už podobný film viackrát videli. V tmavej kinosále sa ale mohlo jednať o nadpriemerný zážitok solídne variujúci votreleckú tematiku. Obdobný atmosférický triler s jemnými prvkami podmorskej klaustrofóbie v distribúcii dlhšie absentoval.

Hluché dni /
Aj nepočujúce deti z osád snívajú

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Detskí hrdinovia Hluchých dní predstavivosťou prekonávajú chatrné podmienky, v akých sú nútené vyrastať a vlastné obmedzenia, za ktoré nemôžu niesť zodpovednosť. Je to aj výčitka, memento väčšinovej spoločnosti, aby sme prestali odvracať zrak, ignorovať problémy tých najslabších a najzraniteľnejších spomedzi nás. Vracajú sa potom s vyostrenou naliehavosťou v týchto a každých budúcich krízových časoch, keď na ich izoláciu odpovedáme pokusmi o ich ešte prísnejšie uzavretie.

Krajina medu /
Polovicu mne, polovicu vám

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Keď sa Tamara Kotevska a Ljubo Stefanov rozhodli zacieliť kamery na ženu z macedónskych hôr, mali v úmysle zachytávať iba vymiznuté hospodárenie a tradičný vzťah matky a dcéry, ktorá sa o ňu podľa stáročných zvykov stará pri dožívaní. Nakoniec zachytili konflikt až civilizačný, podobenstvo zhutnené v malej vidieckej komunite.

Teroristka /
„Pojďte, ještě to probereme“

Karin Kissová / Recenzia /

„Kriminalita jenon vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere,“ skromne radí postava Pavla Lišku. Poznať ho môžeme z Gedeonovho Návratu idiota (1999) alebo Šílení (2005) od Jana Švankmajera. Film Teroristka ponúka mnoho vtipných replík, rovnako ako momentov na zamyslenie. Česká snímka oplýva čiernym humorom, ktorý šliape na päty tarantinovkám. Avšak Teroristka ostáva pri zaujímavom námete, spracovanie je už o čosi nudnejšie.

The Decline /
Tábor príčetných občanov

Juraj Kovalčík / Recenzia /

The Decline je vzorne sústredená jednohubka. Nezabŕda do dejových odbočiek, dialógy obmedzuje na minimum. Myšlienku, že v akejkoľvek kríze sa báť treba hlavne ľudskej zloby (hlúposti, arogancie, nezrelosti), prezentuje v efektívnej akčnej skratke. Reakcie na stres a mimoriadnu situáciu zobrazuje bez prikrášľovania, ale zase nie iba ako inštinktíve a pudovo motivované konanie. Niektoré postavy prejavujú vysokú mieru empatie vo viere, že spolu môžu dokázať viac ako sami. V survival hororoch však stačí, keď prežije aspoň jedna postava.

Neviditeľný /
Klasika modernou optikou

Martin Zielosko / Recenzia /

Hravé akčné scény likvidácie rôznych policajtov či ochrankárov z pozície neviditeľného vraha sú nakrútené veľmi zručne, nápadito a technicky skvostne. Okrem sviežich nápadov treba vyzdvihnúť aj výkon hlavnej predstaviteľky Elisabeth Moss.