Recenzie

Skutok sa stal /
Ťah Kočnerom: Šach-mat spravodlivosti

Juraj Kovalčík / Recenzie /

V nedávnom období sa objavilo niekoľko filmových spracovaní éry mečiarizmu a najzávažnejších káuz, ktoré sa s ňou spájajú. Najprv prevalcoval kiná triler Mariany Čengel-Solčanskej Únos a následne tému spracovala Tereza Nvotová v dokumente Mečiar. Najnovšie sa 90. rokom venuje Barbora Berezňáková a jej Skutok sa stal. Ako Nvotová, aj Berezňáková v celovečernom dokumente debutuje. Jej film je na jednej strane informačne oveľa nasýtenejší než Terezin a na druhej strane je z trojice menovaných titulov aj najsubjektívnejší. Pôsobí dokonca „autorskejšie“ než Solčanskej hraný Únos.

Casino.$k /
P€niaz€. P€ň€ži. P€níz€

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Je veľmi nevšedné, aby v rovnakom dátume prišli do kín dva slovenské (a ešte k tomu hrané) filmy. Stalo sa to práve minulý týždeň so snímkami Nech je svetlo a Casino.$k. Pozoruhodný je aj rozdiel v ich „účele“ a kvalite. Ak sa Škopov film snaží vypovedať niečo závažné o súčasnej slovenskej spoločnosti, Casino.$k predstavuje skoro dvojhodinový product placement.

Rambo: Posledná krv /
Zbytočný návrat legendy

Martin Zielosko / Recenzie /

Ak patríte k skalným fanúšikom tejto akčnej ikony, nevynecháte ani posledný filmový záblesk jeho smrtiacej zúrivosti. S lukom a povestným nožom ani na staré kolená nemá konkurenciu a svojich bezmenných nepriateľov porciuje hlava-nehlava, až to chvíľami pripomína horor.

Nech je svetlo /
A iné zbožné priania

Juraj Kovalčík / Recenzie /

V krajine, odkiaľ ľudia musia odchádzať zarábať inam, aby si mohli založiť a udržiavať rodiny, a počas svojej neprítomnosti majú zo svojich detí ešte vychovať morálne a inak príčetných členov spoločenstva, nikdy nebude svetlo. Ostane krajinou zbožných prianí a vlkov v ovčom rúchu, čo ich trhajú na cáry.

Fabrika /
Mlčanie za ruchu výstrelov

Ivan Rokošný / Recenzie /

Jurij Bykov je jedným z najvýraznejších kritických hlasov súčasnej ruskej kinematografie. Vo všetkých jeho dramatických filmoch nájdeme témy korupcie, nefunkčnosti systému a nespravodlivosti. Jeho predposledný film Hlupák ohúril divácke publikum na celom svete vrátane slovenských filmových festivalov.

Spitfire /
Lietadlo, ktoré zachránilo Britániu

Michal Klembara / Recenzie /

Je škoda, že nedostali v dokumente priestor odborníci na históriu, či vojnové letectvo. Zopár sa ich síce na kamere mihne, ale vždy len na pár viet. Ich úlohu trochu supluje rozprávač, ale stále tomu niečo chýba. Aj to je ďalší dôvod, prečo to nie je tradičný dokument. Je hlavne o emóciách a zážitku.

Svetozár Stračina /
Barabáš netradične portrétuje. Tradične

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Vo Svetozárovi Stračinovi Barabáš vytvoril zdvorilý portrét zaslúžilého hudobného umelca. Rozpory neignoruje, ani ich nezdôrazňuje. Spomenie ich, lebo mu záleží na komplexnosti a celistvom pohľade na život význačnej osobnosti. Pokračuje tak v línii „zaobaľujúcich“ životopisných dokumentov z posledných rokov, akými boli napríklad Lančaričov Válek alebo Nvotov Inde o Alexovi Mlynárčikovi (oba 2018). Legitímne. A trochu profesorské.

See You Yesterday /

Michal Klembara / Recenzie /

See You Yesterday je pripomenutím toho, že boj afro-američanov za občianske práva ešte neskončil, čo je síce iná tradícia než z akej vychádza science-fiction v našom kultúrnom priestore (boj proti fašizmu), ale stále je to funkčné. 

Deväťdesiate /
Kto vtedy nevyrastal, nech sa páči hustý sampel

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Z režijného debutu Jonaha Hilla presakuje, priam sa rozlieva atmosféra 90. rokov. Všetky atribúty, artefakty, situácie, na ktoré si spomeniete. Utopeniu sa v nostalgii zabraňujú humor, svižné tempo a striedma stopáž (85 minút). A keďže dospievanie je všeobecný fenomén, nemyslím si, že dnešní tínedžeri alebo tí diváci, ktorí si tútu fázu odbili pred poslednou dekádou 20. storočia, by mali problém pochopiť, o čo ide.