Recenzie

Foxtrot /
Playboy nie je Tóra

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Samuel Maoz si nesie traumu z hanebnej vojny v Libanone. V roku 1982 bol v jednom z prvých tankov, ktoré vtrhli na územie na juhu krajiny. Téme sa venoval v čiastočne autobiografickom debutovom hranom filme Lebanon (2009). Jeho nasledujúci film Foxtrot sa odohráva v súčasnosti. Útočenie, agresivitu z predchádzajúceho príbehu nahrádza paranoja a statické stráženie stanovišťa v púšti skupinou štyroch vojakov.

10 rokov lásky /
Jemná sonda do súčasného rodičovstva

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Celovečerný dokument 10 rokov lásky vznikol na podklade časozberného seriálu O mladých rodičoch, „komparatívnej sociologickej sondy do problematiky rodičovstva“. Prvé dve približne hodinové časti vyšli v rokoch 2006 a 2012. Spolu s materiálom natočeným v roku 2016 ich autori prestrihali a poskladali do jedného celku.

Thelma /
Láska a túžba proti strachu a tajomstvu

Ivan Rokošný / Recenzie /

Film veľmi pomaly odkrýva všetko, čo skrýva pod pomerne jednoduchou formou. Práve to je dôvodom, prečo postupným smerovaním k záveru pôsobí vznešene a pritom tak skromne. Spočiatku jednoduchý, no pritom geniálny – ako aj samotná Thelma. Diváka priková do sedačky strhujúcou atmosférou, prinúti premýšľať a utkvie v pamäti.

Climax /
Bad trip, good film

Ivan Rokošný / Recenzie /

Európske filmové festivaly tento rok vzal útokom aj známy argentínsky podpichovač Gaspar Noé. Filmovým fanúšikom utkvel v pamäti ako majster provokácie, ktorý rúca konvencie a často šokuje. Robí autorské filmy – je režisérom, scenáristom, editorom aj producentom. Každým svojím filmom otvára horlivé diskusie a často polarizuje filmovú verejnosť.

Bohemian Rhapsody /
Pocta legende

Michal Klembara / Recenzie /

Na prvý film o Freddiem Mercurym a kapele Queen sa čakalo desiatky rokov a to je nakoniec jeho najväčší problém. Očakávaní bolo veľa a veľmi rozdielnych. A naozaj, po pozretí biografickej snímky Bohemian Rhapsody musí každý uznať, že z tohto námetu by sa dalo vytvoriť mnoho veľmi rozdielnych diel.

Malevolent /
Ďalší horor z Netflixu, ktorý sa naozaj snaží

Ján Janočko / Recenzie /

Hororový žáner je pre tvorcov ťažký okrem iného aj kvôli absencii kvalitných zápletok, ktoré sa akoby vyčerpali. Malevolent si však ide svojou cestou a nekopíruje úplne všetky aktuálne hororové trendy. Príbeh filmu sa odohráva v minulom storočí. Partia mladých ľudí na čele so súrodencami Angelou (Florence Pugh) a Jacksonom (Bel Lloyd-Hughes) si popri vysokej škole…

Tvár /
Výsmech pokrytectva a obmedzenosti (nielen) poľského (nielen) vidieka

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Povrchne je tvár známkou totožnosti (identifikačné preukazy s fotografiou tváre), povrchne film Tvár hovorí o identite. Režisérka však spochybňuje a kruto sa vysmieva tomuto povrchnému, obmedzenému, tunelovému videniu. Hľadá vnútornú povahu ľudí a vecí, pravdu a krásu, čo je za ich funkciou, stavom, kostýmom. Možno preto „špatí“, deformuje povrch filmového obrazu, podobne ako deformuje tvár svojho protagonistu.

Dogman /
Aký pán, taký pes

Ivan Rokošný / Recenzie /

Garrone do sociálnej drámy veľmi dobre komponuje odkazy na absurdnosť a nefunkčnosť právneho i sociálneho systému a uvažuje o hraniciach medzi morálkou a ľudskosťou. Silná snímka, často označovaná aj za mestský western, mení pozície psa a jeho pána a aj s drobnými chybičkami sa na ňu veľmi dobre pozerá.

Tiesňové volanie /
Telefón ako nástroj a ako zbraň

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Gustav Möller a jeho bývalí spolužiaci z Dánskej filmovej školy v Kodani vyprodukovali jeden z najsuverénnejších európskych debutov tohto desaťročia. Tiesňové volanie divákov nenechá dýchať, a pritom sa takmer celé odohráva v ich predstavivosti. Od formy sa tiež nedá oddeliť, že film nastoľuje výsostne aktuálne etické otázky, vzťahujúce sa na policajnú prácu a spoliehanie sa na informačné technológie.

Toman /
Nadstavovaná kaša o karpatskom Bondovi

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Toman zanecháva dojem nadstavovanej kaše, historickej lekcie, ktorá trvala príliš dlho, aby dokázala udržať vašu pozornosť. Súvislosti a osobná zodpovednosť sa strácajú v siahodlhom výpočte udalostí a ich aktérov. Všetci veľa hovoria, niektorí aj robia, ale väčšinou nevidno čo. Dejú sa zlé aj otrasné veci, ale je veľmi ťažké niečo cítiť.