Nyad © 2023 Netflix Nyad © 2023 Netflix

Netflix už nejaký ten piatok sprevádza povesť producenta priemerných až podpriemerných kúskov. Nyad, životopisná dráma o maratónskej plavkyni a jej bezprecedentnom úspechu, sa v takomto svetle vlastne môže považovať za terno. Na druhú stranu, v rámci filmových životopisov ako takých poľahky zapadne. Poďme sa pozrieť na dôvody.

Nyad

životopisný, dráma, športový
2023 / 121 min. / MP 12

Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
Julia Cox

Príbeh sa točí okolo Diany Nyad, voľakedy rekordy lámajúcej plavkyni, dnes šesťdesiatničky, ktorá nevie, čo so životom. Diana si je vedomá, že roky budú už iba pribúdať, rozhodne sa preto vrátiť k svojej vášni. Plávanie hore-dole v bazéne jej nepostačuje, chce to skutočnú výzvu, a tá je bezpečne jasná. Diane je skalopevne rozhodnutá dovŕšiť o čo sa pokúsila pred vyše 30 rokmi: preplávať z Kuby na floridský Key West. Vyše 160 kilometrov dlhá trasa je sama o sebe považovaná za nezdolateľnú na jeden záťah a bez pomoci – nieto ešte ak sa o ňu má pokúsiť osoba vo veku čerstvej dôchodkyne. Nyad je napriek tomu pevne odhodlaná si tento sen splniť a túto zdanlivo nezdolateľnú výzvu pokoriť.

Príbehy o ľudskej srdnatosti, prekonávaní neprekonateľného a takmer nadľudských výkonoch bežných smrteľníkov automaticky znamenajú vďačný materiál. Toľko pozitivity, motivácie, a toľko emócií… O to väčšia je škoda, že režijná dvojka Jimmy Chin a Elizabeth Chai Vasarhelyi nedokáže z takto bohatej látky vyťažiť viac. Scenár Julie Cox síce nie je svojou sofistikovanosťou práve na oscarovej úrovni, stále ale ponúka direktorom dostatok priestoru na vytvorenie strhujúceho diela o nezdolnosti ľudského ducha. Chin s Vasarhelyi však s pribúdajúcimi minútami ukazujú svoju neskúsenosť. Prechod od dokumentov k fikcii sa nezaobišiel bez zádrhreľov, z ktorých najvýraznejšie sú prehnaný stereotyp a priveľa prvkov a liniek zaoberajúcich sa Nyadinou minulosťou. V nich sa ide hlavne do šírky, menej už do hĺbky, zábery na detstvo a traumu teda páchnu odškrtávaním povinnej položky, než aby voňali funkčnosťou, ktorá pomôže diváka strhnúť.

Nyad © 2023 Netflix

Herecké obsadenie našťastie misky kvalitatívnych váh hravo vyrovnáva. Annette Bening je v titulnej roli suverénna a patrične živelná – asi takto nejak si človek predstaví osobu, ktorá so „šiestimi krížikmi“ na bedrách dosiahne čo nikto nikdy pred ňou. Nemenej výrazná je aj Jodie Foster sťa Dianina najlepšia priateľka a kouč. Z ostatných postáv na seba najviac pozornosti strhne cynický sympaťák Rhys Ifans.

Vedúcim aspektom filmu sú scény zo samotného pokúšania sa preplávať z Kuby na Floridu. Kamera je stabilná, divák má pocit akoby bol sám prítomný na lodi, ktorá sprevádza Nyad na jej neuveriteľnej ceste. Práve tieto zábery sú divácky najvďačnejšie, o to lepším znakom je, že sa pri nich tvorcovia nesnažia byť skratkovití. Divák si tak užije dostatok „akcie“, aby tie 2 hodiny v pokoji zvládol.

Nyad je zľahka nadpriemernou netflixovinou s hereckými istotami, ako i výživnou látkou. Zručnejší režisér by zo sľubného scenára však dokázal vyžmýkať viac ako len záležitosť na jedno pozretie.