Leo © 2023 Netflix Leo © 2023 Netflix

Fenomén chovania triednych zvieratiek na školách nás na Slovensku zatiaľ veľmi nezasiahol. Len si predstavte – aké to je, mať roky živých triednych maskotov, ktorí „odchovajú“ niekoľko generácií školáčikov? Deti na pôde školy sa striedajú, zvieratá v teráriách ostávajú. Nový animovaný film od Netflixu Leo (réžia Robert Marianetti, Robert Smigel, David Wachtenheim) sa pozrie na zúbok práve triednym maznáčikom, piatackemu leguánovi Leovi (Adam Sandler) a jeho kamošovi, korytnačke menom Squirtle (Bill Burr).

Špeciálne vianočný čas praje oddychovému sledovaniu rozprávok naprieč všetkými vekovými kategóriami. Ak vám ku koncu roka unikol roztomilý animovaný príbeh o naozaj svojskom páre hovoriacich zvieratiek, môžete to napraviť v pohodlí domova.

74-ročný jašter Leo na začiatku príbehu zisťuje strašnú správu – ostáva mu pravdepodobne posledný rok života – preto by mal s nasledujúcimi 365 dňami patrične naložiť. Čelí ťažkému rozhodovaniu: ostať uzavretý v priestoroch malého terária spoločne s korytnačkou alebo utiecť za slobodou a splniť si svoje sny? Rozhodnutie prichádza akosi samo a my sa stávame svedkami najrôznejších interakcií jaštera so žiakmi z piatej triedy. Svet mimo klietky však so sebou prináša aj nečakané komplikácie, s ktorými sa Leo bude musieť popasovať.

Naozaj srdečný príbeh zaoberajúci sa súčasnými témami a problémami dospievajúcich ľudí dokáže diváka úprimne pobaviť a dokonca i dojať. Leo zabáva predovšetkým prostredníctvom vizuálnych gagov či rivalského vzťahu medzi zvieratami, no zároveň predkladá i vážne existenciálne otázky. Tvorcom sa darí vyvážiť pomer emócií šťastia a smútku, neukazujú len pozlátko, ale zároveň vedia ako podať aj spomínaný existencializmus v miernejších náznakoch pochopiteľných pre detských divákov.

Hovoriacim zvieratkám prepožičali svoje hlasy už staré známe mená, herci Adam Sandler a Bill Burr. Okrem nich môžeme vo filme započuť napríklad aj hlasy dcér prvého menovaného – Jackie a Sadie Sandler.

Dabing je naozaj podarený a predovšetkým dvojka Sandler a Burr spoločne fungujú parádne. Okrem prívetivej príbehovej kostry a podareného dabingu Leo už v ničom veľmi neexceluje.

Leo © 2023 Netflix

Konvenčná 3D CG animácia neprekvapí, ale asi svojím vizuálom ani výrazne nezarmúti. Výtvarne nevýrazný počin má však jedno výrazné mínus – po hudobnej stránke vôbec nefunguje tak, ako by si tvorcovia priali. Texty piesní sú nezáživné, priam fádne. Kým sa skladba skončí, ani si nepamätáte ako začala. O nič lepšie to nie je ani so spevom, ktorý je jednoducho otravný.

Je na škodu, že hneď úvodná pieseň celkom odrádza od pokračovania v pozeraní, ale sľubujem vám, že ak ustojíte (našťastie nie tak časté) hudobné čísla, film dokáže zaujať. Minimálne ho odporúčam tým najmenším, ktorým možno nebudú vadiť ani spomínané nedostatky a odnesú si plnohodnotný zážitok. Kvôli emotívnemu príbehu sa však k priemernému filmu Leo ja osobne už nevrátim.