Po viacerých odkladoch premiéry, katastrofálnych testovacích projekciách a následných nekonečných prerábkach, doručil vyčerpaný režisér James Wan finálnu kapitolu DCEU.

Aquaman and the Lost Kingdom

akčný, dobrodružný, fantasy
2023 / 124 min. / MP 12

James Wan
David Leslie Johnson-McGoldrick

Zábavný Aquaman pred 5timi rokmi pod Wanovým vedením v kinách trhol miliardu. Predstavuje kasového víťaza celej éry rozšíreného DC univerza. Aktuálne však v očakávanom druhom dejstve nastupuje do kinosál v celkom odlišnej nálade publika. Dopyt po komiksoch v dôsledku upadajúcej kvality tento rok výrazne klesol. Nepodarený Flash (2023) v lete pochoval všetky nádeje na aspoň čiastočnú resuscitáciu príbehových liniek obľúbených hrdinov, vrátane Aquamana. V tomto nevľúdnom nastavení aspoň všetci zúčastnení konečne s istotou vedia, že žiadne ďalšie podmorské pokračovanie nehrozí. James Gunn, režisér a producent v jednom, plánuje reštart celého komiksového vesmíru s nanovo chystaným Supermanom a pre Jasona Momou s trojzubcom v priliehavej nablýskanej zbroji už neostal priestor.

V podstate môžeme hovoriť o úľave. Často protichodné správy o produkčnom pekle odkladaného druhého dielu plnili posledné roky všetky kinoweby. Zatracované pokračovanie z podmorskej hladiny napriek negatívnym zvestiam nakoniec vôbec nie je také chabé. James Wan pokračuje v odľahčenom duchu rodinnej zábavy. Nový Aquaman neprekypuje hlbokými myšlienkami, no poskytuje dostatok vizuálnych atrakcií, ktoré po celú dobu udržia vašu pozornosť. Nevyhne sa pocitu vykrádania rôznych postavičiek zo Star Wars či monumentálnych stavieb z Pána prsteňov, ale v rámci príbehu o utajených svetoch pod vodou mu to diváci zožerú bez najmenších problémov.

Aquaman a stratené kráľovstvo © 2023 Continental film

Wanovou silnou stránkou sú adrenalínom napumpované scény, v ktorých na hrdinov číhajú rôzne temné bytosti. Plížia sa z tmavých kútov oceánskych priepastí i z púští. V priebehu deja vystriedame viacero lokalít a krvilačných príšer si užijeme dosýta. Cítiť, že prevažne hororový režisér má talent navodiť hrôzostrašnú atmosféru. Inšpirácia v des naháňajúcich dielach H.P. Lovecrafta sa taktiež nezaprie.

Archaické ponorky pripomínajúce morské živočíchy dopĺňajú povedomé prostredie sci-fi románov. Rôznorodé umelecké prvky ladia v živom celku. Uchvacujúce momenty vizuálnych kúziel navyše skvele dopĺňa retro štýlová hudba Ruperta Gregson-Williamsa.

Kameňom úrazu je však samotný dej plný logických dier. Je evidentné, že kopa materiálu ostala prestrihaná kvôli neustálym prerábkam. Čím menej sa nad filmom budete zamýšľať, tým lepšie.

Aquaman vychováva svojho syna väčšinu času sám na súši, kým jeho vyvolená Mera (Amber Heard) ostáva v úzadí niekde na oceánskom dne. Zreteľná absencia jednej z hlavných postáv má jednoznačný súvis s prepieraným súdom s Johnnym Deppom, no úplne sa jej v nakrútených scénach zbaviť nešlo.
Hlavným záporným hrdinom je Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II) hnaný túžbou pomstiť svojho otca. Na svojej ceste nachádza mýtický čierny trojzubec, ktorý mu poskytuje starodávnu moc a vedomosti, ako pokoriť obe civilizácie. Aby Aquaman zachránil svet suchozemcov i Atlanťanov, musí sa spojiť so svojím uväzneným bratom Ormom (Patrick Wilson).

Zápletka nepatrí k svetoborným, no ako základ pre dobrodružnú bromance jazdu je funkčná. Umocnený záporák z minulého dielu robí čo môže, avšak skutočná hrozba, na ktorú sa celý film pripravujeme, skončí akosi predčasne. Hlavným ťahúňom neprekvapivo ostáva uvoľnený Jason Momoa, ktorý sa pre postavu komiksového kráľa Atlantídy narodil. Na jeho početné súboje je radosť pozerať. Výborným ťahom bolo spojiť ho s umierneným Wilsonom, s ktorým vytvárajú správnu buddy movie náladu. Nicole Kidman dostala ešte menej priestoru ako nenávidená Amber Heard, ale pochybujem, že by to niekomu prekážalo.

Po zbytočnom Blue Beetlovi (2023) sme dostali vo svojej podstate veľmi jednoduché, no zábavné dobrodružstvo zabalené do veľkolepého vizuálu. Síce rýchlo vyšumí, pri odchode z kinosály vo vás však ostane hrejivý pocit poctivého blockbusteru. Vodník z DC mohol dopadnúť aj o poznanie horšie.