Traja mušketieri: Milady @ 2023 Magic Box Traja mušketieri: Milady @ 2023 Magic Box

Ambiciózny francúzsky režisér Martin Bourboulon úspešne priviedol knižnú klasiku Alexandra Dumasa do moderného štýlu dnešnej kinematografie. Hrdinného ducha mušketierov predstavil novej generácii divákov. Notoricky známemu dobrodružstvu vštepil svoj zablatený odtlačok, a to výhradne za využitia praktických efektov.

Francúzsko Les Trois Mousquetaires : Milady

dobrodružný, akčný, historický
2023 / 114 min. / MP 12
Francúzsko

Martin Bourboulon
Matthieu Delaporte, Alexandre de La Patellière

Po chválenej prvej časti, ktorá pricválala do kinosál v tohtoročnom apríli, aktuálne šermuje na plátnach druhé mušketierske dejstvo. Nielenže pokračovanie drží kvalitu úvodného filmu, ale v mnohom dokonca napreduje.

Režisér v rozumnej miere doplnil i predtým kritizovanú absenciu humoru. V niektorých detailoch sa nutne nedrží predlohy. Pridáva dejové línie či postavy, ktoré z predchádzajúcich spracovaní nepoznáme. Povedomé udalosti, ako útok na pevnosť v La Rochelle, sa museli, naopak, kvôli udržaniu rozumnej dĺžky 114 minút o niečo uskromniť. Určitý odklon od knižného originálu v prospech vybičovanej dramatizácie diváci režisérovi v takto strhujúcom prevedení radi prepáčia. Osudovosť známeho príbehu vyšplhala pod sebavedomým Bourbulonovým vedením do nevídaných výšok. Emočne vťahujúci zážitok umocňujú úchvatné tóny skladateľa Guillauma Roussela.

Dej Milady pokračuje presne tam, kde skončil predchádzajúci D´Artagnan. Gaskonec (François Civil) je svedkom únosu milovanej Constance (Lyna Khoudri). Vydáva sa po jej stopách, kde narazí na záhadnú Milady de Winter (Eva Green). Napriek rozkolom je mladý dychtivý mušketier nútený s nevypočítateľnou intrigánkou spolupracovať. V časoch hroziacej vojny sa náhle rušia pevné spojenectvá a postupne vychádzajú na povrch staré tajomstvá.

Mušketieri s D´Artagnanom na čele cválajú ozlomkrky naproti početným prekážkam, len aby zabránili vojenskému konfliktu a zachránili tých, na ktorých im záleží. Ako napovedá podtitul, hlavnou dejateľkou je práve Milady v živočíšnom prevedení okúzľujúcej Evy Green. Francúzska vášnivá smršť dostala v pokračovaní zaslúžený priestor a predstavuje najpádnejší dôvod, prečo film vidieť. Svojou dravou charizmou dokáže upútať sympatie diváka natoľko, že jej bude fandiť, hoci je klasickou antagonistickou postavou. Hriešna Eva dodáva životom ošľahanej Milady doteraz nevídanú hĺbku. Trend prekresľovať záporné charaktery do pochopiteľnej polohy vnímam v prípade manipulujúcej Milady na výsosť pozitívne. Kradne si síce celý film pre seba, no dalo sa to čakať. Upozadený kardinál Richelieu (Eric Ruf) jej to hádam prepáči.

Traja mušketieri: Milady @ 2023
Magic Box

Realistický prístup sa tvorcom veľmi vydaril. Početné súboje je radosť sledovať. Roztrasená kamera navodzuje dojem skutočného nebezpečenstva, hoci v niektorých momentoch je frenetický efekt pre diváka už vyslovene vyrušujúci.

Nie všetky dejové línie sa dočkajú uspokojivého ukončenia. Trpia určitou skratkovitosťou. Najväčšmi to pocítime v spojení unaveného Athosa (Vincent Cassel) s diabolskou Milady. Ich komplikovaná vzťahová dynamika patrí k tomu najzaujímavejšiemu, čo sa v novej mušketierskej verzii podarilo vytvoriť.

Bourboulon preukázal veľkú tvorivú odvahu tým, že záver necháva otvorený. Nie je totiž isté, či sa dočkáme tretieho dielu. Filmovou pozvánkou do ďalšieho dejstva plného starosvetských hodnôt, rinčiacich kordov a strieľajúcich muškiet by som istotne nepohrdol.