Sly @ Netflix 2023 Sly @ Netflix 2023

Krátko po úspešnej trojdielnej minisérii o Arnoldovi Schwarzeneggerovi uvádza Netflix celovečerný dokumentárny portrét jeho najväčšieho filmového konkurenta, Sylvestra Stalloneho. Ako sme si už mohli zvyknúť, tieto ospevujúce profilové formáty sa vyhýbajú kontroverzným témam spájaným s idylickými osobnosťami. Kvôli všeobecnej známosti sú slabé stránky obľúbených hrdinov zľahka spomenuté, avšak nie sú dostatočne rozpracované, čo navodzuje dojem zámerného opomenutia.

Sly

dokumentárny, životopisný
2023 / 95 min.

Thom Zimny
Justin Kane

V tomto selektívne pozitívnom duchu sa nesie aj novinka pod režijným vedením Thoma Zimnyho, ktorý má na konte dokumentárne medailóny o Bruceovi Springsteenovi či Elvisovi Presleym. Vyhneme sa tak zmienkam o Slyovej maniakálnej posadnutosti po dokonalom tele či o jeho nezvládnuteľnom egu, ktoré dávalo dlhodobo zabrať najmä režisérom. Nič sa nedozvieme ani o jeho turbulentnom manželskom vzťahu s herečkou Brigitte Nielsen. Predsa len, dokumenty plnia úlohu určitého hviezdneho proma a pre streamovací gigant predstavujú záruku vysokej sledovanosti.

Nostalgiou nasiaknuté rozprávanie je prednášané hlavným aktérom, občasne doplnené pohľadom spriaznených kolegov, z ktorých vytŕča najmä večný rival Schwarzenegger či prekvapivo aj Quentin Tarantino. Stallone vyrozpráva svoj neľahký životný údel od narodenia s čiastočne ochrnutou tvárou. Detstvo prežil v rozvrátenej rodine s nezrelým tyranským otcom, ktorý si výchovu zamieňal prevažne s násilím. Agresívne domáce prostredie zo Sylvestra vyrobilo rebelsky húževnatého outsidera, ktorého často zosobňoval v početných hereckých úlohách. Fanúšikovia jeho ikonického boxerského šampióna Rockyho Balbou tak získajú detailnejšiu predstavu, ako sa Stallone dopracoval k vytvoreniu zbožňovanej postavy.

Rocky ho v roku 1976 uviedol medzi najslávnejšie herecké hviezdy planéty. Tak ako v priebehu dekád masy zbožňovali Marlona Branda, Ala Pacina či Roberta De Nira, krátko po uvedení boxerskej lovestory velebili aj Slya. Časy hereckých nezdarov a nekonečného odmietania na castingoch sa konečne premenili na hollywoodsky triumf. Stallone mal oproti ostatným hercom veľkú výhodu. Dlhodobo sa venoval písaniu scenárov a postupne si vycibril zmysel napísať postavu tak, aby sa s ním stotožnila čo najväčšia časť publika. Rozkľúčoval tajomstvo úspechu ako zaujať diváka, čo samozrejme spôsobilo nemalé produkčné problémy pri mnohých filmových projektoch, v ktorých donekonečna upravoval scenáre.

Výpočet hereckých príležitostí nás prevedie cez najväčšie hity, akými boli okrem Rockyho akčné série Rambo či nedávni Expendables. Dozvieme sa aj o komických nezdaroch, s ktorými Sly experimentoval najmä začiatkom 90. rokov (Oscar, Stoj, lebo mamička vystrelí!). Stallone sa tak časom vyprofiloval ako živá akčná figúrka zaseknutá v jednom type úloh. Koncom 90. rokov sa snažil o návrat k dramatickejším hereckým rovinám (Krajina policajtov, 1997) no nestretol sa s diváckym úspechom. Publikum ho bude navždy milovať ako Rockyho, či jeho akčnejšiu polohu, Johna Ramba. K týmto dvom alter egám sa v kariére neustále vracia. Obľúbené postavy s ním zároveň starnú a znamenajú akési uistenie, že ako všestranný umelec má svetu stále čo povedať.

Sly @ Netflix 2023

Zimnyho dokument je najsilnejší v pohľade do Stalloneho rodinných vzťahov. Sylvestrov masívny úspech znenazdajky ukončil hereckú kariéru jeho mladšieho brata Franka, ktorý bude v očiach verejnosti navždy braný ako ten menej talentovaný „Rockyho brat“. Komplikovaný vzťah s prehnane žiarlivým otcom zarezonuje asi najviac. Bolestná strata Slyovho syna Sagea je naopak jedným z momentov, ktorý by si zaslúžil o niečo citlivejšie spracovanie.

Životom skúsený herecký matador rozpráva o svojich kariérnych úspechoch i niektorých osobných prehrách prekvapivo otvorene. Zreteľne vynikne jeho rozprávačská charizma, ktorá napĺňa dielo nostalgickou hodnotou. Slyov životopis by si najmä v závere zaslúžil mierne zdynamizovať. V porovnaní s nedávnym Arnoldom (2023) nepôsobí aktuálne dielo tak prehnane chválenkársky. Faktom ostáva, že filozofujúci komentár akčnej legendy poteší najmä fanúšikov, ktorí si ho nenechajú na Netflixe ujsť.