May December @ Netflix 2023 May December @ Netflix 2023

Začiatkom mesiaca sa na Netflixe objavil aj nový počin režiséra Todda Haynesa, ktorý láka na hviezdne obsadenie a zaujímavú látku. Režisér, ktorý nám v poslednej dobe ponúkol psychologický triler podľa skutočnej udalosti Dark Waters i dokument o Velvet Underground sa vo svojej tvorbe vracia ku koreňom – silné ženské protagonistky a nekompromisná sonda do americkej spoločnosti v konfrontácii s tabuizovanou témou. Jeho nový počin mu dokonca vyniesol nomináciu na Zlatý glóbus v kategórii najlepšia dráma za ostatný rok.

May December

dráma, romantický
2023 / 113 min. / MP 18

Todd Haynes
Samy Burch

Snímka May December nás vezme do roku 2015 do slnečného pobrežného mesta Savannah. Do uzavretej idylickej komunity prichádza slávna hollywoodska herečka Elizabeth Berry (Natalie Portman). V rámci príprav na svoju novú rolu sa vydáva za Gracie Atherton-Yoo (Julianne Moore), ženou, ktorú má v pripravovanom filme stvárniť.

Herečka chce spoznať čo najbližšie ženu, ktorú má vo filme hrať. Jej prípad sa dostal do celonárodných médií a vyvolal masívny škandál. Gracie, žena, ktorá mala navonok dokonalý americký život – šťastné manželstvo, zdravé a krásne deti, spokojnosť predmestského života i dobrú prácu sa zaplietla v tej dobe len s 13-ročným Joeom (Charles Melton). Z tohto vášnivého a kontroverzného romániku sa vykľul vzťah, ktorý trvá dodnes. Joe a Gracie napriek veľkému vekovému rozdielu, zákonným problémom a spoločenským prekážkam ostali spolu. Založili si rodinu a vychovali deti, ktoré sa chystajú maturovať a opustiť rodinné hniezdo. Herečka Elizabeth sa tak ocitá uprostred turbulentných zmien a v ťažkej pozícii sa snaží pochopiť Gracienu povahu i atypickú rodinnú dynamiku.

May December @ Netflix 2023

Todd Haynes opäť ponúka sondu do naoko dokonalej, vždy šťastnej americkej spoločnosti vyššej strednej triedy a nebojí sa pomerne naturálne vyťahovať kostlivcov zo skríň. Ústredným ťažiskovým bodom filmu je jednoznačne dynamika medzi dvoma hlavnými protagonistkami – vždy usmiatou, úspešnou a empatickou herečkou Elizabeth a Gracie, ktorá aj napriek ťažkým ranám osudu navonok pôsobí ako stelesnenie pokoja a kontroly nad akoukoľvek situáciou. To, čo však prezentuje, navonok často nereflektuje, čo prežíva vo vnútri. Haynes si opäť do filmu vybral herečku Julianne Moore, s ktorou spolupracoval už piatykrát pri hranom filme. Niet sa čo čudovať, opäť podáva fantastický výkon, ktorému sekunduje výborná Portman. Postavy majú hĺbku, ich tancovanie medzi ich odlišnosťou i podobnosťou (fyzickou i psychickou), ktorej sa chce herečka k svojej predlohe priblížiť, dodáva filmu šťavu.

Na celý kontroverzný prípad nazeráme retrospektívne a subjektívne, len formou rozhovorov a spomienok. Elizabeth priam až detektívnou prácou poodhaľuje kúsky mozaiky, aby lepšie pochopila motívy i príčiny. Pri hľadaní sa stretáva s Graceinou prvou rodinou, právnikom i miestnymi obyvateľmi. Nazerá doslova pod sukňu miestnej komunity, ktorou sa tak radi hlavne na americkom juhovýchode pýšia. Okrem toho sa Elizabeth čoraz viac zbližuje aj s Joeom – chce vedieť viac nielen o žene, ktorá zviedla mladého chlapca, chce poznať aj druhú stránku vzťahu, ktorý sa dostal na titulky novín. Krehká stabilita, ktorá vo vnútri vzťahu funguje, tak dostáva rázne trhliny vstupom externého vplyvu vo forme Elizabeth, ktorá otvára staré rany – niektoré navyše neboli nikdy úplne zahojené.

May December @ Netflix 2023

Formálne May December stavia na prirodzenosti, príjemné prostredie vždy slnečného pobrežia kontrastuje s dramatickým príbehom, schovávajúcim sa za úsmev, hotdogy a gardenpárty. Zaujímavým ozvláštnením je hudba, ktorá po utlmujúcich sekvenciách dramatizuje dej a posúva ho vpred. Film pracuje s ťažkou látkou s miernym odstupom, vyhýba sa kontroverziám a oveľa viac sa sústreďuje na psychológiu a analýzu komplexných postáv. Snímka šikovne využíva metafory (najmä vo forme Joeovho hobby), aby nám ponúkla dôkladnú štúdiu komplikovanej rodinnej dynamiky. Film otvára mnohé dvere, avšak často v príbehu pokrivkáva a nepúšťa sa do komplexnejšieho rozboru zložitej situácie, a tak akoby po celý čas takmer dvojhodinovej stopáže len plával po povrchu bez snahy ponoriť sa do problémov, ktoré rieši. Skôr sa sústreďuje na „súboj“ hlavných ženských postáv s úplne odlišným zázemím i pohľadom na svet, ale so snahou jedna sa druhej podobať.

May December je solídnou drámou, ktorú držia pohromade najmä výkony dua Portman-Moore. Ich vzájomná dynamika dodáva príbehu, ktorý mohol ponúknuť oveľa viac, šmrnc, vďaka čomu rodinná dráma so snahou o presah ku kritike falošnej predátorskej spoločnosti plnej žiarivých úsmevov a toxicity pôsobí uveriteľne a diváka nenudí. Vyzdvihnúť musím i Charlesa Meltona, predstaviteľa Joea, ktorý v miernom tieni hereckých hviezd dianie na plátne strháva na seba i keď je jeho postava len akýmsi tieňom či väzňom škandálu, ktorý ho chtiac-nechtiac definuje. Trocha zamrzí, že sa režisér nerozhodol v príbehu posunúť o čosi ďalej a vybočenie z konvencií iba naznačí. Vzhľadom na silu témy by si film žiadal viac zaujímavejších riešení konfliktov, ale aj bez nich snímka ponúka slušný zážitok, na ktorý od Netflixu až tak zvyknutý nie som.