Recenzie

Malevolent /
Ďalší horor z Netflixu, ktorý sa naozaj snaží

Ján Janočko / Recenzie /

Hororový žáner je pre tvorcov ťažký okrem iného aj kvôli absencii kvalitných zápletok, ktoré sa akoby vyčerpali. Malevolent si však ide svojou cestou a nekopíruje úplne všetky aktuálne hororové trendy. Príbeh filmu sa odohráva v minulom storočí. Partia mladých ľudí na čele so súrodencami Angelou (Florence Pugh) a Jacksonom (Bel Lloyd-Hughes) si popri vysokej škole…

Tvár /
Výsmech pokrytectva a obmedzenosti (nielen) poľského (nielen) vidieka

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Povrchne je tvár známkou totožnosti (identifikačné preukazy s fotografiou tváre), povrchne film Tvár hovorí o identite. Režisérka však spochybňuje a kruto sa vysmieva tomuto povrchnému, obmedzenému, tunelovému videniu. Hľadá vnútornú povahu ľudí a vecí, pravdu a krásu, čo je za ich funkciou, stavom, kostýmom. Možno preto „špatí“, deformuje povrch filmového obrazu, podobne ako deformuje tvár svojho protagonistu.

Dogman /
Aký pán, taký pes

Ivan Rokošný / Recenzie /

Garrone do sociálnej drámy veľmi dobre komponuje odkazy na absurdnosť a nefunkčnosť právneho i sociálneho systému a uvažuje o hraniciach medzi morálkou a ľudskosťou. Silná snímka, často označovaná aj za mestský western, mení pozície psa a jeho pána a aj s drobnými chybičkami sa na ňu veľmi dobre pozerá.

Tiesňové volanie /
Telefón ako nástroj a ako zbraň

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Gustav Möller a jeho bývalí spolužiaci z Dánskej filmovej školy v Kodani vyprodukovali jeden z najsuverénnejších európskych debutov tohto desaťročia. Tiesňové volanie divákov nenechá dýchať, a pritom sa takmer celé odohráva v ich predstavivosti. Od formy sa tiež nedá oddeliť, že film nastoľuje výsostne aktuálne etické otázky, vzťahujúce sa na policajnú prácu a spoliehanie sa na informačné technológie.

Toman /
Nadstavovaná kaša o karpatskom Bondovi

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Toman zanecháva dojem nadstavovanej kaše, historickej lekcie, ktorá trvala príliš dlho, aby dokázala udržať vašu pozornosť. Súvislosti a osobná zodpovednosť sa strácajú v siahodlhom výpočte udalostí a ich aktérov. Všetci veľa hovoria, niektorí aj robia, ale väčšinou nevidno čo. Dejú sa zlé aj otrasné veci, ale je veľmi ťažké niečo cítiť.

Zlé časy v El Royale /
Aspoň šanca na vykúpenie

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Medzi Goddardovými inšpiráciami sa určite nachádza Tarantino z Osem hrozných ((uzavretie postáv v malom priestore, eskalácia násilia). Avšak postráda tarantinovskú karnevalovú záľubu v striekajúcej krvi, čiže násilie nepôsobí groteskne. Napriek všetkému zabíjaniu a spriadaniu dobra a zla akoby Drew Goddard stále odmietal podľahnúť cynizmu a veril v možnosť (a dôležitosť) slobodnej voľby.

3 dni v Quiberone /
Herečka zomrela, hviezda žije

Juraj Kovalčík / Recenzie /

3 dni v Quiberone presne, ale s rešpektom a tabuľkovo zobrazujú dynamiku vzájomných závislosti, využívania a vyžierania sa v šoubiznise, síl, ktoré človeka vystaveného ich pôsobeniu tak dlho a v takej miere ako bola Romy Schneider, v kombinácii s osobnými faktormi takmer isto zničia. Zomrela rok po zobrazených udalostiach na zástavu srdca. (Túto informáciu záverečné titulky neobsahujú. Predpokladá sa, že publikum vie.)

Prvý človek /
Oslava cesty na Mesiac

Michal Klembara / Recenzie /

Damien Chazelle priniesol pekný príspevok k výročiu NASA, a to práve v dobe, keď si potrebujeme ako civilizácia pripomenúť dôležitosť vedy a to, že zanietenie a tvrdá práca nám pomôžu prekonať aj tie najväčšie prekážky.

Niečo naviac /
Downov syndróm ako šťastný príbeh

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Niečo naviac hovorí, že deti s Downovým syndrómom majú právo na život. A ten život môže byť krásny, plno- aj viachodnotný. V poriadku. Dorotka je skvelé dievča a všetkým, čo ju poznajú, robí radosť. No kvalita života ľudí s postihnutím závisí od dostupnosti a úrovne zdravotnej starostlivosti, rodinného zázemia, školskej a spoločenskej integrácie a ďalších faktorov, ktoré nezmiznú jedným osobným rozhodnutím.

Utøya, 22. júla /
Myslite na mŕtve deti

Juraj Kovalčík / Recenzie /

Utøya, 22. júla stavia pamätník utrpeniu stoviek detí a dospievajúcich, ktorým ktosi v mene svojich ideálov uprel právo na život a nedal žiadnu šancu brániť sa. Ak sa len nemali proti nemu rozbehnúť s holými rukami. V súlade so skutočnosťou nevykonávajú vo filme takmer nepredstaviteľne heroické akty. Nešlo o to ich ospevovať. Získavajú naspäť tváre, príbehy, vlastné, niekedy problematické osobnosti.

Zrodila sa hviezda /
Bradley Cooper a Lady Gaga vám ukradnú srdce

Michal Horváth / Recenzie /

Každá filmová generácia potrebuje prežiť niečo, čo zažila tá predošlá. Aspoň takto o tom zrejme uvažuje Hollywood, keďže sa rozhodol nakrútiť už tretí remake romantickej drámy Zrodila sa hviezda (A Star Is Born, 1937). V aktuálnom prevedení si Bradley Cooper zahral hviezdu country hudby Jacksona Maiena, ktorý objaví mladú talentovanú speváčku Ally (Lady Gaga). Samotný námet…