Dream Scenario © 2023 A24 Dream Scenario © 2023 A24

Len máloktorý herec sa môže hrdiť tak bohatou filmografiou ako Nicholas Kim Coppola, už nejaký ten piatok známy ako Nicolas Cage. Odmyslime si na chvíľu poslednú dekádu. V nej bol člen coppolovského klanu mnohým na smiech a svoj čas a um prepožičiaval v drvivej väčšine biednym kúskom (Between Worlds, Ninja vs. Predátor, Hotel smrti…) či fantazmagorickým brakom (Väzni v krajine duchov, Army of One, Willy´s Wonderland…). Cageova 40-ročná herecká odysea však zahŕňa pecky každého mysliteľného žánru. Zanechať Las Vegas (Oscar za najlepší mužský herecký výkon), Krídla, Con Air, Skala , Kick-Ass, Mesto Anjelov… a mnohé ďalšie!

Dream Scenario

komédia, triler, fantasy, sci-fi
2023 / 102 min. / MP 18

Kristoffer Borgli
Kristoffer Borgli

Aby toho nebolo málo, Nick, ktorý už dlhodobo dáva jasne najavo, že točí pre seba a pre radosť, dokázal priniesť skvelé tituly aj v posledných rokoch. Či už hovoríme o dráme Pig (r. 2021), psychedelickej Mandy (r. 2018), čierno-humornom Renfieldovi (r. 2023), alebo práve o novinke Dream Scenario.

Paul (Nicolas Cage) je priemerným vysokoškolským profesorom. Má priemerné manželstvo a so svojou priemernou rodinou žije v priemernom dome na priemernom predmestí. Jazdí v priemernom automobile do svojej priemernej práce a jeho priemernosť vyžaruje skrz-naskrz jeho existenciou. Práve zápasenie s vlastnou priemernosťou a snaha uniknúť životnému stereotypu je hlavným motívom diela. Teda, jedným z hlavných motívov. Režisér a scenárista Kristoffer Borgli sa neuspokojil s jednostranným zameraním príbehu o mužovi, ktorý sa z ničoho nič začne objavovať v snoch ľudí po celom svete.

Spolu s Paulom sa noríme čoraz hlbšie do sveta náhlej slávy, vo svetle ktorej sa naplno obnažuje kríza stredného veku a ľútosť nad tým, ako náš hrdina prežil doterajší život. Dostavuje sa analýza osobnosti jedného prostého starnúceho učiteľa, ktorý svoje ambície každý deň odkladá a nahromadenú frustráciu zo seba samého si vybíja na okolí. Sláva sa postupne mení v nenávisť, a tu Borgli rozširuje motívy. Hravá nepríjemnosť, s akou nám ukazuje ako vlas tenkú hranicu medzi zbožňovaním a pohŕdaním a prchavosť statusu celebrity sa vám zaborí hlboko do mysli. Pridajme satiru na súčasný trend start-up spoločností a všetko pohlcujúci svet sociálnych sietí a z odľahčeného filozofovania sa stáva nočná mora.

Dream Scenario © 2023 A24

Prechod od láskavého pohladenia po štipľavú facku je dramaturgicky sebaistý. Všetko výrazne uľahčuje prvotriedny výkon Nicolasa Cagea, ktorý nikomu nemusí dokazovať široký rozmer svojich hereckých schopností. Popri patetických a vypätých polohách, za ktoré sa mu internet toľko vysmieva, s prehľadom zvláda i civilnejšie kreácie. To má za následok prehĺbenie komplexnosti jeho postavy, č scenáristovi a režisérovi Kristofferovi Borglimu značne uľahčuje predávanie autorských myšlienok.

Samotný originálny námet o snívaní tu figuruje iba ako stavebný kameň k rozpracovaniu vyššie spomenutých motívov. O rozšírenie mysteriózneho prvku sa tvorcovia snažia až v záverečnej štvrťhodine, avšak urobili by lepšie, keby to celé nechali tak. Plnohodnotný prechod do sci-fi žánru sa bije s predošlou hodinou a pol a kazí chuť z finálneho vyústenia príbehu. Ambície proste boli priveľké.

Dream Scenario je hereckým koncertom Nicolasa Cagea, ktorý zahrá každú notu komplexného a nápaditého scenára so živelnosťou jemu vlastnou. Plejáda originálne podaných pohľadov na typické životné situácie ako aj glosovanie súčasnosti vnorenej do virtuálneho prostredia – mysteriózna dráma z dielne režiséra hitu Je mi zo seba zle (r. 2022) – zvláda oboje a ešte viac. Filmová povinnosť nielen pre prívržencov „Castora Troya“ a indie scény.