Godzilla Minus One © 2023 Toho Company Godzilla Minus One © 2023 Toho Company

Hollywood nám servíruje katastrofické príbehy o prerastenej jašterici s chuťou devastovať veľkomestá so železnou pravidelnosťou. V roku 1998 sa zviezla na vlne dozvukov popularity Jurského parku popcornová variácia s upršaným New Yorkom Rolanda Emmericha s militantným Jeanom Renom a komickým Matthew Broderickom. V roku 2014 sa pokúsil o svoj vážnejšie ladený pohľad Gareth Edwards, ktorý svojou Godzillou zrodil prepojené monsterverzum pretrvávajúce dodnes. Po aktuálnom seriáli Monarch: Legacy of Monsters, nás čaká dokonca už koncom marca v beštiálnom tíme s King Kongom ich ďalšie deštruktívne dobrodružstvo (Godzilla a Kong: Nová ríša).

Gojira -1.0

akčný, dobrodružný, dráma, horor, sci-fi
2023 / 125 min. / MP 12
Japonsko

Takaši Jamazaki
Takaši Jamazaki
Kolísavá kvalita jednotlivých amerických počinov s rôznymi režijnými prístupmi však fanúšikov pôvodných japonských filmov z 50. rokov nenadchla ani v jednom prípade. K blížiacemu sa 70. výročiu filmovej premiéry pôvodnej Gojiry si Japonci nakrútili vlastnú poctu národnému klenotu. Režisér Takaši Jamazaki zasadil príbeh do obdobia krátko po konci druhej svetovej vojny. Jadrovou katastrofou sužovaná krajina sa snaží odraziť od ekonomického dna, nič netušiac o radiáciou zmutovanej oblude brúsiacej si zuby a ostne na ďalšie početné obete v Tokiu.

Hlavným hrdinom je neúspešný kamikaze pilot Shikishima (Rjúnosuke Kamiki), ktorý sa snaží vyrovnať s traumatickým zlyhaním počas vojny. Všade vidí obete, ktoré zahynuli kvôli jeho strachu dotiahnuť misiu do fatálneho konca. Útechou mu je spriaznená Noriko (Minami Hamabe) s nájdeným dieťaťom Akiko. Mladý pilot nachádza v osudom poskladanej rodinke dôvod žiť a znovu bojovať s nečakaným nepriateľom obrích rozmerov.

Kto by čakal vyslovene akčný film plný likvidačných atrakcií, mohol by byť zmätený. Režisér Jamazaki sa najmä v prvej polhodine venuje zobrazeniu útrap pokoreného Japonska. Prostredníctvom dramatických civilných scén naplno ukazuje povahu japonského ľudu, ktorý sa v ťažkej situácii zomkne a je odhodlaný nevzdať sa. Nevyhneme sa melodramatickému pátosu, či prehnanej hereckej expresivite, no ak pristúpite na odlišný prejav, nebudete snímkou sklamaní. Hrdinovia na rozdiel od amerických filmov nie sú neohrození geroji s neochvejným sebavedomím, ale traumatizovaní outsideri, ktorí sa rozhodnú nesklopiť zrak a zabojovať. Navyše prichádzajú s originálne chytrými riešeniami, na ktoré je radosť sa pozerať.

Akcie je síce pomenej, no je rozumne rozvrhnutá do celej minutáže. Godzilla rozpúta deštruktívne hody postupne v štyroch scénach. Strhujúci úvod na ostrove Odo zaujme surovou ľahkosťou s akou sa monštrum zbavuje ozbrojených obetí. Pripomenie prvý stret tyranosaura s ľudskými jednohubkami v Jurskom parku. Jamazakiho Godzilla na rozdiel od iných filmových inkarnácií pôsobí neuveriteľne hrozivo. Správa sa zákerne inteligentne a likvidačné kúsky pácha so škodoradostnou vervou. Navyše je vybavená určitými upgradmi, ktoré neradno vyzrádzať. Naháňačka na mori medzi mínami pripomenie lov na žraloka v prvých Spielbergových Čeľustiach (1975). Skaza v Tokiu je otvorenou poctou jašterej prvotiny z roku 1954. Fanúšikovia si dosýta užijú rúcanie budov i hryzenie do vlakovej súpravy. Námorné zúčtovanie je potom originálnym vrcholom. Vidno, že sa tvorcovia vyhrali s každým detailom a majú napozerané ako domáce, tak americké filmové klasiky.

Godzilla Minus One © 2023 Toho Company

Ťažko uveriť, že tento katastrofický blokbaster plný vizuálne dych berúcich scén stál iba 15 miliónov dolárov. Hollywoodski filmári s donekonečna rastúcimi rozpočtami by mali zbystriť. Je obdivuhodné ako dokázal Takaši Jamazaki zachytiť v modernom veľkofilme ducha pôvodných hororov. Výrazne tomu napomáha zlovestná dramatická hudba, ktorá si vypožičiava tematické melódie z japonských originálov. Dobové zasadenie taktiež naháňa filmu bonusové body. Emotívna rodinná linka sympatických hereckých predstaviteľov funguje na plné obrátky najmä vo vygradovanom finále.

Funkčná kombinácia povojnových osobných tráum s akciou proti najslávnejšiemu monštru chŕliacemu atómové lúče je režijný zásah do čierneho. Škoda, že v našich končinách preletela koncoročná Godzilla Minus One tak trochu mimo divácky zreteľ. Rozhodne stojí za dohľadanie.