Hollywood nám servíruje katastrofické príbehy o prerastenej jašterici s chuťou devastovať veľkomestá so železnou pravidelnosťou. V roku 1998 sa zviezla na vlne dozvukov popularity Jurského parku popcornová variácia s upršaným New Yorkom Rolanda Emmericha s militantným Jeanom Renom a komickým Matthew Broderickom. V roku 2014 sa pokúsil o svoj vážnejšie ladený pohľad Gareth Edwards, ktorý svojou Godzillou zrodil prepojené monsterverzum pretrvávajúce dodnes. Po aktuálnom seriáli Monarch: Legacy of Monsters, nás čaká dokonca už koncom marca v beštiálnom tíme s King Kongom ich ďalšie deštruktívne dobrodružstvo (Godzilla a Kong: Nová ríša).
Gojira -1.0
akčný, dobrodružný, dráma, horor, sci-fi
2023 / 125 min. / MP 12
Japonsko
Réžia
Takaši Jamazaki
Scenár
Takaši Jamazaki
Hlavným hrdinom je neúspešný kamikaze pilot Shikishima (Rjúnosuke Kamiki), ktorý sa snaží vyrovnať s traumatickým zlyhaním počas vojny. Všade vidí obete, ktoré zahynuli kvôli jeho strachu dotiahnuť misiu do fatálneho konca. Útechou mu je spriaznená Noriko (Minami Hamabe) s nájdeným dieťaťom Akiko. Mladý pilot nachádza v osudom poskladanej rodinke dôvod žiť a znovu bojovať s nečakaným nepriateľom obrích rozmerov.
Kto by čakal vyslovene akčný film plný likvidačných atrakcií, mohol by byť zmätený. Režisér Jamazaki sa najmä v prvej polhodine venuje zobrazeniu útrap pokoreného Japonska. Prostredníctvom dramatických civilných scén naplno ukazuje povahu japonského ľudu, ktorý sa v ťažkej situácii zomkne a je odhodlaný nevzdať sa. Nevyhneme sa melodramatickému pátosu, či prehnanej hereckej expresivite, no ak pristúpite na odlišný prejav, nebudete snímkou sklamaní. Hrdinovia na rozdiel od amerických filmov nie sú neohrození geroji s neochvejným sebavedomím, ale traumatizovaní outsideri, ktorí sa rozhodnú nesklopiť zrak a zabojovať. Navyše prichádzajú s originálne chytrými riešeniami, na ktoré je radosť sa pozerať.
Akcie je síce pomenej, no je rozumne rozvrhnutá do celej minutáže. Godzilla rozpúta deštruktívne hody postupne v štyroch scénach. Strhujúci úvod na ostrove Odo zaujme surovou ľahkosťou s akou sa monštrum zbavuje ozbrojených obetí. Pripomenie prvý stret tyranosaura s ľudskými jednohubkami v Jurskom parku. Jamazakiho Godzilla na rozdiel od iných filmových inkarnácií pôsobí neuveriteľne hrozivo. Správa sa zákerne inteligentne a likvidačné kúsky pácha so škodoradostnou vervou. Navyše je vybavená určitými upgradmi, ktoré neradno vyzrádzať. Naháňačka na mori medzi mínami pripomenie lov na žraloka v prvých Spielbergových Čeľustiach (1975). Skaza v Tokiu je otvorenou poctou jašterej prvotiny z roku 1954. Fanúšikovia si dosýta užijú rúcanie budov i hryzenie do vlakovej súpravy. Námorné zúčtovanie je potom originálnym vrcholom. Vidno, že sa tvorcovia vyhrali s každým detailom a majú napozerané ako domáce, tak americké filmové klasiky.
Ťažko uveriť, že tento katastrofický blokbaster plný vizuálne dych berúcich scén stál iba 15 miliónov dolárov. Hollywoodski filmári s donekonečna rastúcimi rozpočtami by mali zbystriť. Je obdivuhodné ako dokázal Takaši Jamazaki zachytiť v modernom veľkofilme ducha pôvodných hororov. Výrazne tomu napomáha zlovestná dramatická hudba, ktorá si vypožičiava tematické melódie z japonských originálov. Dobové zasadenie taktiež naháňa filmu bonusové body. Emotívna rodinná linka sympatických hereckých predstaviteľov funguje na plné obrátky najmä vo vygradovanom finále.
Funkčná kombinácia povojnových osobných tráum s akciou proti najslávnejšiemu monštru chŕliacemu atómové lúče je režijný zásah do čierneho. Škoda, že v našich končinách preletela koncoročná Godzilla Minus One tak trochu mimo divácky zreteľ. Rozhodne stojí za dohľadanie.