The Holdovers © 2023 Focus Features The Holdovers © 2023 Focus Features

Alexander Payne si v Hollywoode urobil meno ako autor dobrosrdečných a zároveň ťaživých kúskov, ktoré sa môžu pochváliť prekreslenými charaktermi. Ako režisér stojí za romantickým road-movie Bokovka (r. 2004), rodinnou drámou o starnutí Nebraska (r. 2013), ďalšou rodinnou drámou, tentokrát o potomstve, Deti moje(r. 2011), ako aj za na Oscara nominovanom výkone Jacka Nicholsona v Schmidtovom príbehu (r. 2002). Ako dopadla jeho novinka The Holdovers?

The Holdovers

komédia, dráma
2023 / 133 min. / MP 18

Alexander Payne
David Hemingson

Dej sa odohráva na Vianoce roku 1970. Dejiskom je Bartonova prípravná internátna škola, kde sa združuje budúca elita spoločnosti, aby po absolvovaní nastúpila na Harvard, Cambridge, alebo Cornwall. Začínajú sa zimné prázdniny a všetci žiaci sa odoberajú oslavovať do Álp, na Havaj, či do iného luxusného rezortu. Všetci okrem Angusa (Dominic Sessa). Ten je nútený osláviť Vianoce a Nový rok v priestoroch školy. Rovnako nútený robiť mu dozor je zatrpknutý, suchársky profesor histórie, Paul (Paul Giamatti). Tragikomickú trojicu dopĺňa kuchárka, ktorá práve pochovala svojho syna (Da’Vine Joy Randolph).

Giamatti a Randolph si za svoj výkon odniesli Zlatý Glóbus, v tomto prípade viac než zaslúžene. Ako to je u žánrovo podobných kúskov zvykom, aj The Holdovers stojí v prvom rade na presne zahraných postavách. Vlajkonosičom obsadenia je, ako inak, hlavná hviezda, Paul Giamatti. Jeho postava profesora je miestami tragická, miestami prísna, inokedy chcene či nechcene komická. Jednoducho, komplexný charakter v plnej kráse. Inak tomu nie je ani s Randolph a Sessom, obaja podávajú presvedčivé, silné výkony.

Ústredná trojica má určite talentu na rozdávanie, prácu im však uľahčuje dôkladne napísaný scenár. Payne si ho tento raz nenapísal sám. David Hemingson ukazuje, že je zručným architektom, ktorý vie, ako vybudovať pevné základy pre neskorší vývoj zápletky. Umne rozmiestňuje postavy a ako šachové figúrky ich posúva po hracom poli strieborného plátna. Jednotlivé konflikty, argumenty a situácie, ktoré majú vyprovokovať charakterový oblúk a prebádať vnútro tej-ktorej postavy vyplývajú z udalostí uveriteľných a prirodzených.

The Holdovers © 2023 Focus Features

S tým súvisí ďalší nemalý klad. Vďaka civilnému uchopeniu deja sa divák ľahko stotožní s patáliami, ideálmi a pocitmi našich hrdinov. Sledujúci poľahky porozumie ich motiváciám a činom. Škoda len, že civilnosť tu občas stojí v ceste gradácii, následkom čoho film postupne stráca tempo a stagnuje. Nejde o výrazný výkyv v kvalite, avšak príde mi to trochu ľúto – prvá polovica až dve tretiny mali našliapnuté byť ultimátnou horko-sladkou peckou. Takto si užijeme aktérsku krasojazdu ako od Nepelu v jednoduchom a napriek (alebo skôr vďaka) tomu silnom príbehu, takpovediac, zo života.

Alexander Payne sa vrátil na filmovú scénu, a s ním aj kvalita. So svojim predošlým pokusom tvrdo narazil. Zmenšovanie Zmenšovanie(r. 2017) lákalo na originálnu a zaujímavú premisu, nakoniec z neho vypadla nuda a premárnený potenciál. S The Holdovers sa bezpečne vracia do starej dobrej formy. Dobre napísané postavy, uveriteľne vystavaný dej a civilná atmosféra dominujú komediálnej dráme, ktorá patrí medzi oscarových favoritov. Kvôli nevyrovnanej dramaturgii a antiklimaktickému záveru pravdepodobne nepôjde o jeden z top titulov roka, no mnoho do elitnej kvality The Holdovers rozhodne nechýba.