Zmenšovanie / Downsizing, 2017 © Paramount Pictures Zmenšovanie / Downsizing, 2017 © Paramount Pictures

Keď je planéta pre ľudstvo primalá, môžete sa spoľahnúť, že nórski vedci už 50 rokov pracujú na nejakom utopickom riešení. Vykľulo sa z toho humánne zmenšenie človeka, ktorý po párhodinovej procedúre zaberie len zlomok z miesta aj zdrojov, ktoré aktuálne normálny veľký človek potrebuje a spotrebuje.

Originálny názov
Downsizing

dráma, komédia, sci-fi
2017 / 135 min. / MP 12
USA

Réžia
Alexander Payne
Scenár
Alexander Payne, Jim Taylor
Veľký objav sa vo filme odohral už pred desiatimi rokmi, odvtedy sa ekonomika aj baroví povaľači musia vyrovnať s náhlym úbytkom spotreby či so znižujúcou sa hodnotou nehnuteľností, ktoré opustili celé a teraz už zmenšené rodiny. Nechať sa zmenšiť je radikálna zmena, na ktorú sa väčšina pozerá s bázňou, iní so strachom aj hnusom. A tí, čo to urobili, ako na príležitosť začať odznova a, paradoxne, vo veľkom – keďže po zmenšení sa obyvateľom mikromiest ich majetok prepočíta a niekoľkonásobne narastie, takže môžu žiť spokojne, aj keď sa dovtedy ledva pretĺkali.

Paul Safranek (Šafránek?) v podaní Matta Damona si tiež žije svoj priemerný život medzi veľkými ľuďmi. Nemá sa zle, žije spokojne a pozícia pracovného terapeuta ho síce baví, no veľmi nevynáša. Chcel by však svojej manželke ponúknuť viac, a tým myslím viac ako strechu nad hlavou a lásku. Viac pohodlia, viac výhod a služieb, ktoré človeka rozmaznávajú. Aj väčší a krajší dom než ten, v ktorom sám vyrastal.

Lenže Paul je v strednom veku stále priemerný do špiku kostí. Počnúc jeho nevýrazným vzhľadom, praktickým svetrom a vytŕčajúcim bruškom, nedokončenou medicínou a končiac absenciou väčších ambícií dokonale zapadne do šedej strednej triedy. Zmenšenie ponúka reálnu príležitosť prilepšiť si, žiť nadštandardne do konca života. Stačí sa vzdať svojho doterajšieho života.

Zmenšovanie / Downsizing, 2017 © Paramount Pictures

Keď sa Paul po procedúre zobudí, už len 13 centimetrov vysoký, je celkom sám. Paula v malom svete nečaká ani manželské šťastie a po rozvode a rozdelení majetku ani život v blahobyte. Miesto toho vytrhnutie z okruhu blízkych, samota a nudná práca… všetky tie klasické dôvody na krízu stredného veku, ktoré ho doposiaľ netrápili. Mal sa dobre, chudák.

Tu akoby sa začínal celkom nový a iný film, vzdialený od svojej ekologicky podfarbenej sci-fi premisy. Chlap po 40-tke stratený v novom svete, sám a bez zmyslu. Kristin Wiig sa v roli jeho ženy Audrey už neukáže, Jason Sudeikis ako naničdobrý zmenšený spolužiak zo strednej ponúkne len celkom zbytočné rady do života a viac ho nevidíme.

Miesto nich sa objavia celkom nové postavy. Christoph Waltz ako Paulovov nový hlučný bonvivánsky srbský sused Dušan, Udo Kier ako zvláštny lodný kapitán Konrad, ktorý si necháva svoju malú loďku posielať všade, kam cestuje a, hlavne, Hong Chan ako bývalá vietnamská disidentka zmenšená proti svojej vôli, ktorá sa teraz živí ako upratovačka pre všetkých tých mini-ľudí, čo len rozhadzujú peniaze na drahé a veľké domy a šialené party.

Film sa úspešne mení z jemnej sociologicko-politickej satiry so sci-fi zápletkou na povedomú drámu o hľadaní vlastnej identity a zmyslu života. Konfrontácie so svetom veľkých ľudí neboli pre scenáristov zaujímavé, takže všeobecnou drámou o živote zostane až do samého záveru. Aj napriek niekoľkým záchvevom sociálnej kritiky a etude s ekologickým neohippies kultom. Zostane aj komédiou, no nie takou, z ktorej by ste šli puknúť, ale takou, čo sem-tam ponúkne príjemné odľahčenie.

Zmenšovanie / Downsizing, 2017 © Paramount Pictures

Zmenšovanie je aj napriek výraznej zmene smerovania uprostred minutáže zaujímavým filmom, no taktiež trochu ťažkopádnym a predvídateľným. Ekologické posolstvo je v závere zosmiešnené a osobná rovina príbehu neponúka žiadne výnimočné svedectvo. Čo je horšie, v Paulovom živote ani niet v čo dúfať, len že sa z neho nestane úplná padavka.

Nestane, chvalabohu. V úvode a aj na konci je však stále len jedným človekom z milióna, ktorého nečakajú žiadne veľké veci. Je užitočný a nie je na oštaru. Obhájil svoju česť, no ako filmová postava napriek všetkému zlému aj úžasnému, čo sa mu prihodí, neponúka veľa inšpirácie.

To je najmä vec scenára, ktorý sa postave skôr deje miesto toho, aby ho ústredná postava poháňala vpred. Matt Damon podáva veľmi dobrý a vyvážený výkon a už počas sledovania filmu tušíte, že bez neho by film nezískal toľko pozornosti a azda ani ten takmer 70-miliónový rozpočet. Urobil filmu medvediu službu, poviete si, veď vyčerpateľnosť pozemských zdrojov je ozaj téma, ktorá by mala trápiť tieto generácie.

A potom si prečítate, že osudom zničeného Paula Safraneka mal hrať Paul Giamatti, ktorý tak exceluje v tragikomických postavách a Matt Damon bledne rýchlo ako spomienka na vyžúvanú žuvačku. Film je však hotový a v kinách, bez geniálneho Giamattiho a aj bez túžby fandiť priemernému a slabému Paulovi Safranekovi.