Rebel Moon © 2023 Netflix Rebel Moon © 2023 Netflix

O najnovšom diele Zacka Snydera nešli žiadne dobré chýry. Zahraničná kritika bola k sci-fi snímke Rebel Moon nemilosrdná a väčšina divákov nereagovala veľmi odlišne. A áno, majú pravdu. Miera a hĺbka Synderovho zlyhania je však naozaj prekvapivá.

Rebel Moon: Part One – A Child of Fire

sci-fi, akčný, dobrodružný
2023 / 133 min. / MP 12

Zack Snyder
Zack Snyder, Shay Hatten, Kurt Johnstad

A to pritom vraj pracoval na tomto svojom pokuse o sci-fi epos už od roku 1997. Základný problém vidím v tom, že to pôvodne chystal ako súčasť ságy Star Wars, na čo mu však Lucasfilm a neskôr zrejme ani Disney nedali zelenú. Rozhodol sa to teda nakrútiť ako samostatné dielo, ktorým odštartuje vlastnú franšízu. Netflixu sa nedivím, že do toho išli. Vytvoriť novú, vlastnú značku v tomto žánri chceli už dlhšie, ale viaceré pokusy im nevyšli. Lenže Snyder to, čo by snímke dodalo Star Wars, teda premyslený svet so svojou vnútornou logikou, motiváciami a osudovým konfliktom, ničím nenahradil.

O svete, či vesmíre, v ktorom sa Rebel Moon odohráva, sa za viac ako dve hodiny dozvieme pramálo. Všetkému vládne monarchia Motherland, ktorej armáda zvaná Impérium bojuje desiatky rokov kade tade a vraždí nevinných civilistov. Netušíme prečo a aj tie občasné pohľady na Impérium a kráľovskú rodinu cez spomienky hlavnej hrdinky Kory (Sofia Boutella) na minulosť skôr ukazujú, že to celé nemá hlavu a pätu. Niekedy v neurčenej minulosti dôjde k atentátu na kráľovský pár a ich dcéru, potom sa vlády ujme Regent Balisarius (Fra Free), ktorý naďalej pokračuje vo vojenských výpravách a vraždení nevinných civilistov. Armáda pod vedením admirála Noble (Ed Skrein) jedného dňa zavíta na malý poľnohospodársky mesiac a od miestnej farmárskej komunity žiada prakticky celú ich úrodu. Kora a niekoľkí ďalší miestni sa preto rozhodnú postaviť na odpor – ten však v plnej paráde príde až v druhom dieli.

Ten aktuálny, prvý, je tak skôr o budovaní tímu neohrozených hrdinov, ktorí si to nakoniec rozdajú s Impériom. Jedna väčšia bitka s admirálom a jeho ľuďmi ich čaká aj na konci tohto filmu, ale je to extrémne nudná scéna.

Snímke chýba napätie a aj väčšina kladných postáv je pomerne plochá a schematická. Nevytvoríte si tak k nim žiaden vzťah a sú navyše veľmi efemérne. Za pár dní si na väčšinu z nich už ani nespomeniete. Mnohí herci sa síce snažia, ale scenár im nepomáha. Dej je napísaný veľmi priamočiaro a jednoducho. Napr. miesto pobytu obávaných rebelov zistia v prvej krčme ešte na domovskom mesiaci, a to ich pritom Impérium nevie dlhodobo nájsť. V skratke, nečakajú ich žiadne skutočné prekážky.

Zack Snyder ako keby ani nerozumel tomu, do čoho sa vlastne pustil. Nerozumie žánru, neuvedomuje si kvality konkurencie – neviem, ako keby vôbec netušil ako sci-fi, či konkrétne space opera dnes vyzerá a čo teda diváci očakávajú. Rebel Moon je v jeho podaní len zbierka známych trópov, ktoré len s vypätím všetkých síl držia pohromade ako film. Žiadna originalita, ani príbeh, ktorý by stál za to.

Rebel Moon © 2023 Netflix

Možno to ocenia aspoň fanúšikovia samotného Snydera. Vizuál a prístup k akčným scénam je rozhodne jeho, ale aj to je akési poslabšie. Príliš veľa sa nakrúcalo pred zeleným plátnom. Dnešný trend je predsa len aj v tomto trochu iný a to dokonca aj pri seriáloch, nie pri veľkofilme. Mne to najviac pripomínalo asi 300 a to aj rokom vzniku.

Rebel Moon
nemá žiadnu šancu konkurovať ani Star Wars, či už v rovine zábavy kinofilmov, ani prepracovanosti seriálov ako Andor, ale ani novej Dune v hĺbke príbehu, atmosférou a kvalitou výpravy a dokonca ani menej úspešným sci-fi filmom s podobne veľkými ambíciami, ako napr. Jupiter Ascending. Budem teda veľmi prekvapený, ak dá Netflix nakoniec zelenú aj tretiemu filmu, na ktorom Synder už údajne pracuje. Druhý diel by musel urobiť hotové zázraky.

Veríte v nich ešte?