MP 15

Krotká /
Ne-jedinečný príbeh ruskej ženy

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Loznica nemohol kritiku na tejto úrovni točiť v Rusku. Ako model poslúžila väznica v lotyšskom Daugavpilse, kde väčšina populácie sa aj tak hlási k ruskej národnosti a ešte viac ich govori. Taxikár vysvetľuje krotkej, že na obrovskom väzení závisí celá ekonomika mesta: „Väzenie pomáha ľuďom prežiť.“

Dvojitý milenec /

Juraj Šťastný / Recenzia /

V súčasnej sterilite, ktorá sa na nás divákov znáša z každej druhej vykalkulovanej žánrovej rozcvičky, je nutné oceniť nekompromisný pohľad na problematiku života v trojici, ktorá tu už síce párkrát bola, ale málokedy v takto zvlčilej podobe.

Western /
Biely rytier na Balkáne

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Skupina nemeckých robotníkov prichádza do odľahlého horského kraja v Bulharsku, aby tam postavili vodnú elektráreň. Sami seba vnímajú ako predstaviteľov pokroku v chudobnom a primitívnom prostredí, robia si žarty z miestnej „civilizácie“ a „známok života“. Na stožiar vyvesia spolkovú vlajku, jeden z nich, Meinhard, nasadne na krásneho neosedlaného koňa, ktorý sa voľne pasie v kopcoch, predák Vincent nevyberane obťažuje miestne ženy pri kúpaní v rieke.

Mečiar /
Za siedmimi horami, za siedmimi dolami…

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Ako poučnú rozprávku, všeobecnú story s miestnymi špecifikami, poňala Mečiara Tereza Nvotová. Nejde vás zahltiť faktografiou, z vodcovej politickej a osobnej dráhy vyberá míľniky verejnosti dôverne známe, dramatický vrchol tvorí dianie okolo únosu Kováča mladšieho a defacto politická vražda Róberta Remiáša, nad ktorou Mečiar sebe a svojím kumpánom umyl ruky amnestiou, udalosti spopularizované jarným Únosom.

Blade Runner 2049 /
Nesklame, ale ani neprekvapí

Michal Klembara / Recenzia /

Fiktívny svet rozvinuli do hĺbky i šírky, vniesli do príbehu viaceré kľúčové otázky a témy a zároveň sa snažili hľadať odpovede na tie z pôvodného filmu. K materiálu pristupovali veľmi citlivo a výsledkom je filmársky výnimočný film so silnými charaktermi a dobrým rozprávačstvom, ktorý si ctí aj románovú predlohu svojho predchodcu.

Bez lásky /
Poetika zúfalstva

Ivan Rokošný / Recenzia /

Zvjagincev ponúka naozaj detailne prepracovanú štúdiu zúfalstva, až vás donúti spytovať vlastnú definíciu lásky a jej miesta v živote. Fúzia rumunskej novej vlny s poetikou a psychológiou od Tarkovskeho prináša neskutočný filmový zážitok.

DOGG /
Pochlapili sme sa, nebojíme sa natočiť strach

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Spoločnou témou štyroch krátkych filmov mal byť strach, „jedna z najčastejšie sa prejavujúcich ľudských emócií“. Že sa fakt robia kvázigeneračné kolekcie, pardon kompilácie, je znakom prekvitajúcej karpatskej kinematografie, to zas bude ochkania nad číslami v ročenkách. Páni, prekonávame rekordy!