Andor je jednoznačne najlepší seriál, aký zatiaľ zo sveta Star Wars vznikol. V mnohom predčí dokonca aj väčšinu filmov, ktoré vznikli po pôvodnej trilógii a s ňou sa to pre veľký časový odstup ťažko porovnáva. Otázkou ostáva, či Star Wars už dávno nestratil divákov, ktorých by práve toto mohlo nadchnúť.
Za seriálom stojí scenárista a režisér Tony Gilroy, ktorý má na konte napríklad Bournovú trilógiu (2002 – 2007), thrillery Michael Clayton (2007) a State of Play (2009), či politický thriller Beirut (2018). Pomedzi to sa primotal aj k scenáru snímky Rogue One, ku ktorej zrežíroval pre Disney aj dokrútky. Zdá sa, že si u nich vtedy získal určitú dôveru a neskôr dostal zelenú pre vlastný seriál, ktorý je prequelom práve pre tento film.
Star Wars: Andor
dobrodružný, akčný, sci-fi
2022 / 12x40 min. / MP 15
USA
Tvorca
Toby Haynes, Benjamin Caron, Susanna White
Scenár
Tony Gilroy, Dan Gilroy, Beau Willimon, Stephen Schiff
Zatiaľ dvanásťdielný seriál Andor prináša niekoľko vzájomne prepletených dejových línií. Tá hlavná sa prirodzene týka eponymného Cassiana Andora (Diego Luna) a jeho cesty medzi rebelov. V Rogue One už ide o rešpektovaného špióna, ale tu, päť rokov pred udalosťami filmu, je ešte len šikovným zlodejom, ktorý sa stará najmä sám o seba. Keď sa mu podarí ukradnúť cenné imperiálne zariadenie, stratáva sa s obchodníkom Luthenom (Stellan Skarsgård), ktorý sa však viac zaujíma o neho a jeho schopnosti. V utajení totiž rozbieha systematický odpor voči Impériu v čom mu financiami pomáha aj senátorka Mon Mothma (Genevieve O’Reilly).
Veľkou devízou seriálu je však aj to, že vidíme do kuchyne Impéria a to hneď cez dva postavy. Syril Karn (Kyle Soller) je dychtivý inšpektor z konglomerátu Preox-Morlana, ktorý vyšetruje zabitia – z jeho pohľadu vraždy – ktorých sa dopustil v sebaobrane práve Cassian. Jeho vyšetrovanie napriek snahe nikam nevedie, a keď príde o prácu jeho ďalšie nádeje sa upierajú k supervízorke Dedre Meero (Denise Gough) z Imperiálneho bezpečnostného úradu. Tá sa vďaka svojim schopnostiam a ochote ísť aj proti múru postupne presadzuje v ostrej konkurencii kolegov a dostáva zelenú vyšetrovať to, čo považuje za počiatok niečoho väčšieho.
Už z načrtnutého je zrejmé, že Andor je naratívne bohatý. Zároveň nakĺže po prvchu. Ide do zložitejších tém a scenáristom sa podarilo vyhnúť rôznych skratkám. V prvej polovici sezóny sa síce objavujú problémy s tempom, ale ja som to tvorcom rád odpustil. Vybrali totiž výborných hercov, ktorým dali do rúk adevkátne kvalitný scenár. To sa v posledných rokoch nestáva až tak často. Druhý aspekt, ktorý posúva seriál do vyššej ligy, je návrat k reálnym kulisám. Muselo to byť síce drahé, ale je to vidieť na každom zábere. Každé prostredie, v ktorom sa hrdinovia objavia, je plne uveriteľné. Ste tam s nimi a je to skutočný svet.
Tou najlepšou stránkou je však to, že tu definitívne opúšťame rodinu Skylwalkerovcov a o Jedaioch tiež nepadne ani zmienka. Tony Gilroy upriamil svoju pozornosť prevažne na bežných ľudí – pracujúcich častokrát v ťažkých podmienkach a žijúcich na miestach, kde by málokto z nás chcel byť. Uvedomujú si však, že strácajú alebo už stratili slobodu, ale v mnohých z nich rastie pocit, že sa o ňu oplatí bojovať, aj keď možno nemajú šancu. Rovnako vidíme aj to, že pre Impérium pracujú v podstate normálni ľudia so svojimi túžbami a obavami (Arendtovej Banalita zla?).
Andor ponúka odpovede na mnoho otázok, ktoré sa pri Star Wars núkajú a tým mu robí výbornú službu. Napr. ako môže Impérium kontrolovať celú galaxiu? Jednoducho, nekontroluje ju. O bezpečnosť sa na mnohých miestach starajú korporácie (korporativizmus je inak jeden zo základných znakov fašizmu) a Imperiálny bezpečnostný úrad musí zvažovať, kde využije svoje limitovné zdroje. Možno aj preto sa Impérium tak často uchyluje k tvrdým reakciám, či rovno k čistám a genocídam. Projekcia brutálnej sily zasieva strah a ako vieme z Duny, strach zabíja mysel.
Cassian Andor je v prvej sérii viac pozorovateľom udalostí než ich aktívnym tvorcom, ale príležitosť ho opakovane zaveje aj do priameho stretu s Impériom, čo pre diváka znamená aj viacero vydarených akčných, či bojových scén. Seriál ich inak nemá až tak veľa a viac sa spolieha na dialógy. V jeho osudoch sa však zrkadlí aj celá absurdita režimu, čo opäť súvisí so zasievaním strachu – neviete dňa, ani hodiny.
Osobne sa mi táto rovina Star Warsu páči asi najviac. Je to o boji proti fašizmu, proti diktatúre, proti útlaku. Veľmi dobre a aktuálne to zachytil aj prvý diel tretej trilógie – Sila sa prebúdza (The Force Awakes, 2015). Dnes je to však ešte aktuálnejšie aj v našej vlastne realite, či už doma, alebo za najbližšími hranicami.
Na koniec jedna dobrá správa. Druhá séria Andoru už dostala zelenú. Odohrávať sa bude zrejme rok po udalostiach prvej a znakrúcaním, ktoré inak prebieha prevažne v Anglicku, sa začne už čoskoro. Premiéru by mala byť pravdepodobne v roku 2024.