Star Wars: Vzostup Skywalkera © 2019 Disney Star Wars: Vzostup Skywalkera © 2019 Disney

To, či budete najnovšiu epizódu Star Wars: Vzostup Skywalkera považovať za najhoršiu epizódu tento novej trilógie, alebo rovno za najhoršiu epizódu vôbec, nechám na vás. Ak sa vám film napriek všetkým jeho nedostatkom páčil, táto recenzia asi nebude pre vás.

Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker

akčný, dobrodružný, fantasy
2019 / 141 min. / MP 12

J.J. Abrams
Chris Terrio, J.J. Abrams
Nová trilógia bola od začiatku problematická. Fanúšikovia série prechovávali k Disney veľkú nedôveru, ktorá sa napriek čiastkovým úspechom (ako napr. Epizóda VII Sila sa prebúdza) ukazuje ako opodstatnená. Práve Vzostup Skywalkera zosobňuje všetko to, čoho sme sa od veľkej korporácie obávali. Išlo sa na istotu a s cieľom zavďačiť sa divákom, čo sa podľa všetkého podarilo len pri ich menšej časti. Tentoraz to však Disney nepocíti na tržbách tak, ako minulý rok pri Solovi.

Ku kormidlu sa vrátil po prestávke J. J. Abrams, ktorý spolu s Chrisom Terriom (držiteľ Oscara za scenár k Argo) napísal opäť aj scenár, takže vinu za nedostatky môžeme bez problémov hodiť na neho.

Tak, ako soundtrack Johna Williamsa dookola opakuje niekoľko známych motívov, aj scenár sa dookola vracia k už osvedčeným postupom, témam, postavám a lokáciám. Vykráda sám seba a všetky predošlé epizódy IV až VIII. Abrams nepriniesol žiadne nové nápady, žiadnu invenciu. Neustálym opakovaním sa navyše všetko stáva banálnym, čomu napomáha práve soundtrack, ktorý sa snaží z každej druhej scény urobiť ten zásadný moment. Dôležité nakoniec nie je nič, a potápa to tak celú túto trilógiu. Po tomto finále totiž vôbec nemusela byť. Abrams to ešte korunoval tým, že prakticky odignoroval predošlú epizódu, ktorú nerežíroval a nenapísal on.

George Lucas mal ako režisér svoje výrazné limity, čo nám naplno ukázal pri epizódach I až III, ale ako scenárista a vizionár vedel, čo robí. Vzostup Skywalkera naplno ukazuje, že tu človek ako on chýbal. Škoda, že rezignoval na výraznejšiu úlohu, i keď v ľudskej rovine sa to dá pochopiť. Byť desaťročia spätý práve s jedným projektom dá zabrať.

Star Wars: Vzostup Skywalkera © 2019 Disney

Vzostup Skywalkera je tak teda trochu smutným záverom deväťdielnej ságy rodu Skywalkerovcov, i keď nie je to pre emocionálny náboj tejto snímky. Tá by, naopak, mala byť veselá, veď predsa dobro konečne porazilo zlo. Nie je tu však žiaden výraznejší emocionálny náboj a po dva a pol hodinách v kinosále sa tešíte najmä na to, že už môžete ísť konečne domov.

Napriek všetkým nedostatkom, ktoré môžeme oprávnene vytknúť predošlým epizódam, takýto záver si celá séria nezaslúžila. Samozrejme, neznamená to koniec pre Star Wars ako taký. Disney má s týmto svetom veľké plány, ktoré už pomaly začína realizovať na svojej novej streamingovej službe. V pláne je hneď niekoľko seriálov a určite sa aj v kinách dočkáme ďalších filmov. Ktorým smerom sa tvorcovia vydajú, je ešte stále otvorené.