Solo: A Star Wars Story © 2018 Disney Solo: A Star Wars Story © 2018 Disney

Nevôľa fanúšikov série sa s nebývalou intenzitou spustila už pri oznámení tohto druhého počinu v rámci série doplnkových filmov Star Wars Story. Ťahavé problémy s nakrúcaním, ktoré skončili až odchodom režisérskeho dua Lord – Miller, na optimizme nepridávali, a tak sa neustále vracala otázka, či takýto film potrebujeme. Dnes už s istotou vieme, že nie.

Solo: A Star Wars Story

akčný, dobrodružný, sci-fi
2018 / 135 min. / MP 12

Ron Howard
Jonathan Kasdan, Lawrence Kasdan
Solo je zbytočný film, a to treba povedať hneď v úvode, ktorý neprináša pre svoje univerzum nič zaujímavé. Ak však vezmeme do úvahy to, že malo ísť najmä o origin story konkrétnej postavy, bude to paradoxne ešte horšie. Scenár sa totiž zameral len na vonkajšie znaky Hana Sola, ktoré sa všetky zázračne naplnia počas jedného jediného dobrodružstva. Han v podaní Aldena Ehrenreicha však neprejde počas celého príbehu žiadnym vnútorným vývojom.

A nie je to tak ani problém tej hlavnej časti deja, ktorá sa odohráva na pomerne malom priestore – i keď aj tu prichádza k istým morálnym rozhodnutiam, ktoré by mohli hrdinov formovať, ale medzi úvodnými scénami, keď je Solo ešte na rodnej planéte a hlavným dejom ubehnú tri roky, ktoré museli byť pre mladého človeka ako on náročné, ale nič sa nestane. To sa v ešte väčšej miere týka jeho násilím odlúčenej frajerky Qi´Ry v podaní Emilie Clarke. Tej ťažko uveriť čokoľvek.

Formálne však ide o takmer dokonalý fílm s mnohými sympatickými postavami. Réžie sa v druhom kole zhostil známy rutinér Ron Howard, ktorý to rozhodne vie, ale jeho filmom častokrát chýba šťava, a tak vie miestami aj vyslovene nudiť. V prípade Sola je však hlavným problémom slabý príbeh. Je to v podstate heist movie, ktorými nás Hollywood v posledných rokoch rád kŕmi najmä na poli komédie.

Tu však navyše ide o príbeh, ktorý je rozdelený do viacerých pomerne samostatných celkov, ktorým tak chýba čokoľvek, čo by ich silnejšie ťahalo k cieľu, či k vyvrcholeniu filmu. To tu vlastne ani nie je. Nič, čo sa stane, nie je podané tak, aby na tom naozaj záležalo. Všetko je parciálne, a preto zbytočné. Podstatné bolo naozaj len to, aby Han stretol Chewabaccu, Landa a získal Milenium Falcon.

Našťastie sa, s dvoma výnimkami, tvorcovia vzdali v poslednej dobe tak častej snahy ohurovať nás tým, čo vidíme na plátne, a tak je Solo pomerne zemitý a komorný film. Snaží sa v mnohom pripomínať western, takže i porovnávania so seriálom Firefly sú pomerne na mieste, i keď Solo v nich neobstojí. Špinavosť prostredia mu však pristane.

Solo: A Star Wars Story © 2018 Disney

Napriek všetkým problémom Alden Ehrenreich ako mladý Han Solo nie je úplne márny pokus. V postave rozhodne nevadí a v inom, zaujímavejšom príbehu, či už v vtipnejšom, alebo napínavejšom, by mohol zažiariť. Polohu rodiaceho sa pašeráka a pištoľníka, ktorý bez zaváhania poruší všetky pravidlá, som mu však nevedel uveriť. Úlohu mal však ťažkú. Harrison Ford urobil z Hana jedného z najvýraznejších akčných hrdinov 70. a 80. rokov a tomu sa ťažko konkuruje.

Solo: A Star Wars Story okrem slabého príbehu trpí na istú neujasnenosť. Lord a Miller chceli film poňať ako komédiu, čo sa nepáčilo scenáristom a producentom. Ron Howard sa síce istej komediálnosti nezbavil, ale čo to vo výsledku vlastne je? Vážne sa film síce neberie, ale nič výrazné neponúka. Western, heist movie, komédia, space opera? Povrchne všetko a v skutočnosti nič z toho.

Pozitívne sú však ešte dve veci. Väčšina fanúšikov na to neskočila. Snímka je komerčným prepadákom, čo bude mať snáď pozitívny vplyv na ďalšie filmy zo Star Wars univerza. Disney teraz svoje plány prehodnocuje. Zopár postáv z toho filmu, najmä mladý Han Solo a Lando Calrissian v podaní Donalda Glovera, by sa mohli objaviť v niektorých ďalších. Rozhodne by sebe ani sérii hanbu neurobili.