Pomsta © 2017 Rezo Films Pomsta © 2017 Rezo Films

Bez zvýšenej pozornosti májovými kinami sviští novinka francúzskej režisérky Coralie Fargeat, ktorú by som marketingovo otagoval ako Brutal Barbie Bizar Survival. Katalógová blondínka na začiatku zdarne zvádza svojho Kena ako sme to videli už XY krát. Ale inak tento krvilačný príbeh pomsty medzi bežné scenáristické klišé rozhodne nepatrí.

Revenge

akčný, triler
2017 / 108 min. / MP 18
Francúzsko

Coralie Fargeat
Coralie Fargeat
Uvoľnenú sexy relaxačnú atmosféru v slnkom zaliatej kalifornskej oáze náhle pokazí urazená chlapská ješitnosť jedného z trojice kumpánov. Odmietnutý zúfalec zatúži okúsiť vnady mladej milenky svojho príťažlivejšieho kolegu, čo spečatí osud všetkých zúčastnených. Artové uchopenie sviežej exploatačnej jazde nesmierne sedí. Nečakajte však umelecké obrazy atakujúce vašu emotívnu psychiku. Rozporuplná stráviteľnosť zobrazovaného násilia skôr ulahodí fanúšikom Neon Demona.

Atraktívny videoklipový štýl pripomína svojou detailnou precíznosťou tvorbu Nicolasa Windiga Refna či Toma Forda a pálčivú atmosféru tematicky vynikajúco dotvára hudobný skladateľ, ktorý si hovorí skrátene Rob.

Nízkokalorický dej pracuje len so štyrmi postavami a pohybujeme sa v úzkych žánrových mantineloch zodpovedajúcich filmu o znásilnení a následnej náležite krutej odplate. Úvodnou obeťou a zároveň nekompromisnou vykonávateľkou pomsty je mladučká Talianka Matilda Anna Ingrid Lutz, ktorú sme mohli zazrieť v minuloročných hororových Kruhoch (Rings, 2017). Herečka s podozrivo častým pozadím v detaile po celý čas nezlezie z plátna a slúži to k prospechu veci.

Nie každému prvotne napadne, že sleduje feministickú agitáciu vykorisťovania žien v spoločnosti. Scenár z pera režisérky Fargeat to však jednoznačne potvrdí viacerými naliehavými zábermi či vyhranenými konverzáciami upozorňujúcimi na jednoznačnú polohu postáv. Provokatívna mladá žena je v úlohe obete pohlavného styku chtivých predátorov mužského pohlavia, ktorí sú navyše v prevažujúcej presile. Z tohto uhla pohľadu divák jednoznačne súcíti s nežnou kráskou, ktorá len neodhadla mieru svojho neviazaného šantenia.

Pomsta © 2017 Rezo Films

To, čo nasleduje po odsúdenia hodnom akte z úvodu, má však pramálo spoločné s realitou. Za vlasy pritiahnuté tipy a triky ako prežiť s prepichnutou dutinou brušnou, v ktorej máte zakliesnený konár stromu, by sa nemusel hanbiť Johnny Rambo ani Sarah Connorová. Odvaha nechýbala predovšetkým scenáristke a režisérke v jednej osobe, Coralie Fargeat. Testuje zhovievavosť publika do akej miery je ešte ochotné akceptovať do extrému preexponované nechutnosti a kedy už radšej preventívne zvolí odchod z kinosály.

Hektolitráž preliatej krvi absolútne nezodpovedá počtu zmasakrovaných tiel. Nesympatickí násilníci dostanú čo im patrí, to je jasné už z trailerov. Nápaditá, hoc vyšinutá forma vo filme jednoznačne prevyšuje jednoduchý obsah. Ak pristúpite na túto zľahka zvrátenú vizuálnu hru, dobrý vkus necháte doma a nastavíte sa na Tarantino mód, je možné že vás besnenie talianskej kočky so štyrmi menami bude aj celkom baviť.

Francúzska produkcia takéhoto kalibru nie je celkom bežná a za krátku pozornosť rozhodne stojí. Ak vám prišlo nedávne dobrodružstvo video hernej Lary Croft príliš strnulé, vyskúšajte hard core adventúru životaschopnej lolity, ktorá odmietla zomrieť napichnutá na kôl niekde vo vyprahnutej púšti. Drobné prešľapy ako zbytočne naťahujúci dej filmu ľahko odpustíte.

Znepokojujúce pocity z krvavého finále a komplexne brutálnej Pomsty vo vás však budú doznievať ešte pár dní po projekcii.