Rok: 2013

Réžia: Shane Black
Scenár: Drew Pearce, Shane Black
Kamera: John Toll
Hudba: Brian Tyler
Hrajú: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Don Cheadle, Guy Pearce, Rebecca Hall, Jon Favreau, Ben Kingsley a ďalší

Iron Man 3 (2013)Robert Downey Jr. dal postave Tonyho Starka presne to, čo potrebovala a hrá ju úspešne už od roku 2008. Excentrický boháč Stark je už na prvý pohľad odlišný charakter ako ostatok partie Avengerov, ktorých dal Marvel dokopy vo svojom filmovom univerze. Našiel si cestu aj k divákom, ktorí inak filmy o superhrdinoch nemusia.

Osobne ma to v rámci filmov nakrútených podľa komiksov ťahá k adaptáciám diel od Dark Horse Comics (Hellboy, Sin City a 300) a práve Iron Man je to jediné, čo ma dosiaľ z Marveláckych počinov zaujalo. I keď nedá sa táto séria vnímať ako seriózna, či s nejakou hĺbkou a presahom. Stálo to vždy hlavne na humore a dôležitá bola práve zábava. A tretí diel jej ponúka požehnane. Réžia bola zverená do rúk Shane Blacka, scenáristu Smrtonosnej zbrane, či Posledného skauta. Režíroval však doteraz len krimikomédiu Kiss Kiss Bang Bang.

Iron Mana 3 môžeme vnímať rôznymi spôsobmi. Ak sa na to pozeráme ako na „entertaiment“, tak mu ťažko môžeme niečo vytknúť. V kine sa nudiť nebudete a príjemne sa zabavíte (ak takýto druh filmov apriori odmietate, do kina naň, pevne verím, nepôjdete). Je to síce miestami trochu prestrelené, najmä záver, ale to sa vzhľadom na spôsob rozprávania príbehu (ide o retrospektívu zo Starkových úst) dá akceptovať.

V akomkoľvek inom pohľade tento film neobstojí. Je namieste otázka, či je vôbec správne podrobovať ho podrobnejšiemu „skúmaniu“. Sám som s touto otázkou bojoval dlhú chvíľu, aj preto recenzia z môjho pera prichádza takto neskoro. Zaujímave pre mňa na tom je práve angažovanie Shanea Blacka, autora z úplne iného žánru, takzvaných buddy movie. Popasoval sa s touto úlohou pomerne schopne a dokázal minimálne to, že divák má o takéto filmy stále záujem.

Iron Man 3 (2013) Iron Man 3 (2013)

Pre sériu Iron Man to však nebol najlepší krok. Je tu citeľný veľký odklon od prvých dvoch dielov. Väčšina postáv ako keby vypadla zo svojich pôvodných charakterov. Humor sa stal primitívnejší a často silený. Po vzore Smrtonosnej zbrane je tu snaha o „hláškovanie“ a otáčanie nepríjemných momentov na vtip. Mnohí fanúšikovia prvých dvoch filmov budú tak mať viacero dôvodov byť nespokojní, či sklamaní. Nemôžeme povedať ani to, že by táto snímka rozvíjala sériu v akomkoľvek smere. Skôr možno naopak.

Výrazným mínusom je aj postava záporáka, či záporákov. Nedajú sa brať vôbec vážne. Po pár dňoch si na nich horko-ťažko spomeniete (ja s tým mám momentálne už veľký problém). Ako sa už stáva v takýchto filmoch zvykom, ich motivácia je nejasná a slabá. Aldrich Killian (Guy Pearce) je schopný vedec, ktorý dokáže pomôcť sám sebe s chatrným zdravím a zbohatnúť. Aj tak však nevie Starkovi odpustiť, že sa na neho raz dávno počas silvestrovského večierka vykašlal. Ale aby preto začal masovo zabíjať ľudí? Niečo tomu chýba.

Iron Man 3 vám spríjemní jeden večer, ale ak ho vynecháte, o nič neprídete.