Hellboy 2: Zlatá armáda / Hellboy 2: The Golden Army © Universal Pictures Hellboy 2: Zlatá armáda / Hellboy 2: The Golden Army © Universal Pictures

Prvýkrát k nám cynický pekelník zavítal vo filmovej podobe v roku 2004 a jeho prienik do kinematografie bol viac ako vydarený. Hellboy na plátne vtipkoval, behal po Prahe a Budapešti, mlátil hlava-nehlava a snažil sa vždy pri tom vyzerať poriadne cool. Jeho protivníkmi boli bývalí nacisti na čele s Rasputinom, ktorého si s chuťou zahral český herec Karel Roden. V príbehu filmu to síce občas škrípalo, ale charizma hlavnej postavy a viaceré zaujímavé scény dokázali vytvoriť spokojnosť aj napriek občasnej zdĺhavosti a zbytočnostiam. Celkovo bol prvý Hellboy výborným úvodom do sveta červeného diablika a práve teraz do našich kín prichádza jeho pokračovanie vyrobené prakticky identickým tímom.

Hellboy 2: The Golden Army

akčný, dobrodružný, fantasy
2008 / 110 min. / MP 15

Guillermo del Toro
Guillermo del Toro
Hellboy sa tentoraz nebude pasovať s večne živým mystickým ruským kňazom a jeho nohsledmi, ale s s tolkienovskými elfami, konkrétne s princom Nuadom. Tento mierne bledý chlapec sa rozhodol, že nebude ďalej rešpektovať starodávnu dohodu medzi elfským ľudom a ľudským pokolením a prebudí nepremožiteľnú Zlatú armádu z jej spánku. Zhotovená bola v pradávnych časoch bojov medzi elfami a ľuďmi, ale potom bola po podpísaní mieru uzamknutá na večné časy a koruna, ktorou sa táto armáda ovláda, bola rozdelená na viacero kúskov. Nuada sa však rozhodol z dôvodu ničenia prírody človečenstvom porušiť mierovú zmluvu a práve vtedy sa na scénu dostáva náš červený kamarát Hellboy s kolegom Abrahamom, nemeckým potápačom a svojou milou Liz, ktorá je naňho momentálne dosť naštvaná.

Režisérom aj druhého dielu je nadšenec Guillermo del Toro, ktorý si Hellboya zamiloval a príbeh druhého dielu napísal spolu s autorom pôvodného komiksu Mikeom Mignolom. Problémom je to, že del Toro vo svojom nadšení pozabudol na to, že príbeh by mal mať aj vcelku jasnú hlavnú líniu. V prípade filmu Hellboy 2: Zlatá armáda je hlavná línia príbehu občas až príliš zahmlená v množstve vedľajších postáv a príbehov, ktoré chceli autori scenáru do filmu vtesnať. Príbeh je teda na rozdiel od prvého dielu oveľa menej kompaktný, ale nedá sa zase povedať, že ide o úplnú zlátaninu bez hlavy a päty. Del Toro len jednoducho pozabudol na to, že aj veľa dobrého škodí, a tak aj ten scenár potom vyzerá.

Hellboy 2: Zlatá armáda / Hellboy 2: The Golden Army © Universal Pictures

Druhým problémom pri takto napísanom príbehu je to, že titulný červený hrdina sa mierne počas filmu vytráca a prím hrajú iné postavy. Dalo sa to vcelku aj čakať pri množstve toho, čo del Toro do scenáru vtesnal. Ale aj tak sú vo filme skvelé scény využívajúce naplno charizmu hlavnej postave stvárnenej Ronom Perlmanom. Medzi nimi jednoznačne vedie scéna dueta, v ktorej sa naplno využíva potencionál jednotlivých postáv okolo Hellboya. Čo sa týka technického spracovania, tak film na pohľad vyzerá vizuálne lepšie ako prvý diel, paradoxne až na finálny súboj, ktorý je značne chaotický. Kto videl del Torov úspešný Faunov labyrint, tak si určite pri štylizácii istých postáv (najmä temného anjela) spomenie práve na tento film.

Hellboy 2: Zlatá armáda je kvalitným pokračovaním, ktorému však trocha chýba komplexnosť prvého dielu a aj väčší priestor pre hlavnú postavu. Globálne je to však stále jedinečný komiksový film, ktorý si len tak ľahko nepomýlite s niečím iným a baviť sa na ňom pravdepodobne bude väčšina divákov. Snáď aj pripravovaný tretí diel bude minimálne rovnako dobrý.