Rok: 2005

Réžia: Shane Black
Scenár: Shane Black
Kamera: Michael Barrett
Hudba: Scott Hardkiss, John Ottman
Hrajú: Robert Downey Jr., Val Kilmer, Michelle Monaghan, Corbin Bernsen, Dash Mihok, Larry Miller, Rockmond Dunbar

/Dej sa točí okolo zlodejíčka Harryho, ktorý je aj napriek svojmu „povolaniu“ na prvý pohľad kladný, statočný a férový hrdina. Pri jednej nevydarenej akcii, na úteku pred rukou zákona, náhodou vpadne na filmový casting. Po realistickom výstupe v ňom boss vytuší novú hollywoodsku nádej a posiela ho do Los Angeles. A nech sa príliš nenudí, pridelí mu skutočného detektíva, aby ho poriadne pripravil na úlohu. Z detektíva sa vykľuje drsný gay (nanajvýš zvláštna kombinácia) a na jednom z početných anonymných večierkov stretne Harry JU – Harmony. ONA je tá najväčšia platonická láska zo strednej školy, o ktorej nejaký filmový hrdina zvykne len márne snívať. S nostalgiou v hlase, mimo obraz, nám Harry niekoľko krát pripomína, že ONA stihla otestovať všetkých kamarátov a známych naokolo, okrem jeho.

A práve tu sa zdanie tuctového príbehu drastický končí. Od teraz totiž autori s divákmi rozohrávajú šialený dej plný konšpiračných teórií, tajomných zápletiek hojne podporený mŕtvolami a vraždami. Komplikovanosť a zamotanosť miestami spôsobí, že sa divák stratí alebo mu unikne niť. A občas mu nepomôžu ani Harryho komentáre mimo obraz, aby ho do deja opäť dostali. Práve naopak, tie sú síce vtipné, ale film skôr rozbíjajú a odvádzajú pozornosť.

Tvorcovia v snahe vyhnúť sa hluchým miestam napchali do Kiss Kiss Bang Bang obdivuhodný balík dynamiky a akčnosti. Vďaka tomu si divák ani nemá šancu oddýchnuť pri, povedzme, tradičnej erotickej scéne medzi hlavnými hrdinami. Skôr ako k nej príde, Harry vykopne Harmony z postele…

/ /

Film odhaľuje a zároveň ironizuje povrchný hollywoodsky filmový svet. Svet, v ktorom vám na zoznámenie sa stačia dve minúty aj s cestou a skutočné city v ňom nemajú priestor. Humor je čierny, drsný a niekedy až nechutný. Naozaj nerozumiem, prečo sa aj tu musí opakovať „zábavná“ scéna s odtrhnutým prstom, detailný záber na jeho prišívanie, pri ktorom sa zjavne maskéri vybúrili a záverečná klincovačka: nešťastný ukazovák zožiera pes.

Osobitná úcta sa vzdáva hercom, ktorí sa svojich postáv zmocnili celkom identicky. Z radu výrazne vyčnieva postava Harryho v podaní Roberta Downeyho Jr. Široká paleta výrazov na jeho tvári, množstvo giest a pohľadov a imidž snaživého milého dobráka sa vám dostane pod kožu. Zaujímavý je aj návrat Batmana – detektíva Vala Kilmera či Harmony alias Michelle Monaghan. Aj tak však môžete mať pocit, že všetky ostatné postavy sú tam len preto, aby mohol naplno vyniknúť Robert Downey Jr.

/ /

Kiss Kiss Bang Bang nie je náročná vízia pre ľudí, ktorí radi veľa premýšľajú. Nie je to ani výpravná sága s niekoľkomiliónovým rozpočtom, ktorá vás uchváti svojou vizualizáciou. Je to film, ktorý v multiplexoch premietajú v kategórii Art, ale rozhodne stojí za to pozrieť si ho. Minimálne sa zabavíte, milovníci absurdít si tiež prídu na svoje a nakoniec nechýba ani láska a štastný happy end.