Prístupnosť: MP

Réžia: Marek Janičík
Scenár: Marek Janičík
Kamera: Peter Kováč
Hudba: Marek Pivoluska, Matej Štesko
Účinkovali: Ondrej Hrončiak, Zuzana Filová, Anna Krajčovičová, Pavel Pivoluska a ďalší

Kino Svet (Cinema World, 2012)Je to príbeh, ktorý sa v slovenských mestečkách a dedinách odohral už stovkykrát a teraz sa píše jeho posledná kapitola. Na začiatku sme mali viac ako 700 kín. Tie, ktoré prežili katastrofy ako nástup VHS kaziet a požičovní, vznik komerčných televízií a dramatický pokles záujmu divákov, teraz poráža nevyhnutná digitalizácia. Tak je tomu aj v dedinke Očová pri Zvolene, v ktorej ešte aj počas tohto roka fungovalo azda posledné dedinské kino na Slovensku.

Dokument Kino Svet je absolventským filmom dokumentaristu Mareka Janičíka. Vybral si veľmi aktuálnu tému. Zánik tradičných jednosálových kín spôsobený nástupom digitálnej distribúcie filmov. S tým je spojená potreba zakúpiť do každého kina drahé moderné vybavenie. Ani mnohé mestá prevádzkujúce kiná na to nemajú financie a nie to ešte malá dedina. Zánik kina však neznamená len koniec priestoru na premietanie filmov, ale aj výrazný zásah do života ľudí s ním spätých.

Príbeh kina Osveta v Očovej je zosobnený najmä v premietačovi, ktorý v kine pracoval viac ako 40 rokov. Končí sa dôležitá etapa jeho života. Ako sa dozvedáme, vďaka kinu spoznal aj manželku. Spomienok je teda veľa. Preto vznikne nápad usporiadať kinu dôstojnú rozlúčku, čo postupne nadchne mnohých ľudí. Pridávajú sa verní návštevníci, spevácky súbor a najmä pani Filová, ktorá to všetko zorganizuje. Prináša to veľa veselých spomienok, ale samotná verejná rozlúčka je na druhej strane veľmi dojímavá.

Kino Svet (Cinema World, 2012) Kino Svet (Cinema World, 2012)

V druhej línii Janičík hľadá prepojenia medzi príbehom kina a snímkou Očovské pastorále, ktorá sa v dedine nakrúcala pred 38 rokmi. Mnohí dedinčania sa v nej objavili, sledujeme tak ich spomienky na nakrúcanie. Zároveň tento film bude posledným, ktorý sa v kine premietne. V oboch snímkach sa objavujú obdobné motívy. Hlavní protagonisti sa snažia dôstojne rozlúčiť s tým, čo definovalo ich doterajší život.

Štýl nakrúcania Mareka Janičíka sa dá označiť za minimalistický. Kameramana Petra Kováča necháva pracovať s dlhými zábermi, divák má tak sám možnosť voľby, na čo zameria svoju pozornosť. Vďaka prítomnosti dvoch línií a účelnej metráži snímka ani na chvíľu nenudí. Autora treba pochváliť okrem výberu témy aj za spôsob jej spracovania. Vďaka civilnosti a zameraníu sa na ľudskú stránku problému sprístupňuje inak náročnú tému širokej verejnosti.

Vlastný Kino Svet môžete nájsť aj vo vašom meste, stačí prehodiť pár slov s tetou za pokladňou, či uvádzačkou. Určite sa dozviete zaujímavé veci. Film by mohol zaujať aj divákov v zahraničí, aspoň v krajinách strednej a východnej Európy, kde je situácia s malými kinami obdobná