300, 2006 © Warner Bros. 300, 2006 © Warner Bros.

Reklamná sila trailerov je filmovými spoločnosťami už nejakú tú dobu využívaná vo veľkej miere na pritiahnutie čo najväčšieho množstva divákov do kina a na následné kumulovanie hriešne vysokých ziskov v rukách tvorcov filmov, ale najmä majiteľov štúdii. Správna reklama jednoducho predá aj úplnú hlúposť a z tohto dôvodu je veľmi výhodné čo najviac navnadiť potencionálnych divákov strhujúcimi ukážkami natoľko, že každý zasiahnutý jedinec bude s napätím očakávať dátum premiéry filmu a všeobecné umelo gradované nadšenie z filmu bude pasovať takýto film za skvost kinematografie dávno pred možnosťou posúdenia tejto myšlienky.

300

akčný, dráma
2006 / 117 min. / MP 15

Zack Snyder
Zack Snyder, Kurt Johnstad, Michael Gordon
Perfektným príkladom spomínanej stratégie vyburcovania nádejných platičov vstupeniek je film 300, ktorý práve prišiel do našich kín. Ak ste nemali tú česť vidieť trailery, tak ste prišli o veľa, pretože tak strhujúce ukážky tu už dávno neboli. Skvele zostrihané a úderné zábery, v ktorých vizuálna krása jednotlivých scén a testosteronová akcia nenechá snáď ani jedného diváka úplne bez úžasu. Film 300 je ďalšou adaptáciou komiksu, ale nie tradičného komiksu o superhrdinoch. 300 nemá pôvod vôbec nezvyčajný, pretože autorom je Frank Miller, ktorý je zodpovedný aj za minuloročný hit Sin City. Netradičný je ale príbeh, ktorý vychádza z dobre známej historickej udalosti, konkrétne z Termopylskej bitky, čiže nasleduje krátka exkurzia do sveta historických príbehov.

Dej filmu nás presúva do piateho storočia pred našim letopočtom, konkrétne do oblasti starovekého Grécka, ktoré sa skladá z množstva mestských štátov medzi ktorými vynikajú dve najsilnejšie a najznámejšie, a to Atény a Sparta. Tieto mestské štáty sa diametrálne odlišujú vo forme vládnutia a takisto v organizácii spoločnosti. Kým v Aténach prevláda demokracia a slobodné myslenie, v Sparte sa život riadi podľa vojenského spôsobu výchovy a všetko musí byť podriadené osobnej statočnosti a schopnosti jednotlivca obetovať sa za vlasť. V čase keď sa rozpráva príbeh 300 na Grécko útočia Peržania, ktorí si stihli v krátkom čase podmaniť obrovské územia a nestrpia odpor slobodných gréckych miest. Prvú veľkú bitku pri Maratóne síce Aténčania vyhrali, ale po desiatich rokov sa na Grécku pevninu valí obrovská armáda vedená ambicióznym kráľom Xerxesom.

300, 2006 © Warner Bros.

Práve v tomto momente sa začína príbeh tristovky, keď do Sparty dorazia vyslanci Peržanov, ktorí arogantným spôsobom žiadajú podriadenia sa spartského kráľa Leonidasa vôli „kráľa kráľov“ Xerxesa. Leonidas ako správny Sparťan nestrpí takéto chovanie, a preto s eleganciou zhodí vyslancov tam, kam patria – do hlbokej studne. Týmto aktom Leonidas vyhlasuje Peržanom vojnu, s ktorou ale nesúhlasí skupina veštcov a takisto mestské zhromaždenie občanov. Napriek týmto protestom Leonidas postaví armádu zloženú z 300 najlepších bojovníkov Sparty a rozhodne sa zastaviť útok ohromnej armády Peržanov v úzkom priesmyku zvanom Termopyly. Krvavá bitka za slobodu Grécka sa môže začať.

Ak ste mali možnosť vidieť pôvodný komiks Franka Miller, tak ste si museli všimnúť, že príbeh a historické súvislosti nehrajú v 300 hlavnú rolu, ale komiks a následne aj film ich používajú len ako pozadie pre nádherné vizuálne stvárnenie a pre nervy drásajúce akčné scény. Nádherný vizuál je ohromujúci od prvej minúty filmu a do konca stopáže je schopný prekvapiť diváka vždy niečím novým.

300, 2006 © Warner Bros.

Režisér Zack Snyder (Úsvit mŕtvych) sa verne držal Millerovej predlohy a používal komiksové políčka ako storyboardy pre jednotlivé scény, čiže budete mať pri sledovaní obrovskú chuť niektoré scény zastaviť a kochať sa aspoň zopár sekúnd ich obrazovou krásou. Ale aj hýbajúce sa obrazy vyzerajú skvostne a prevod obrazu z komiksu do filmu sa veľmi podaril. Celý film sa nakrúcal pred modrým pozadím prakticky iba v interiéri, ale túto nie veľmi tradičnú výrobu si ani nevšimnete. Takisto si asi nevšimnete fakt, že film stál len slabých 65 miliónov dolárov, pričom napríklad vizuálne veľmi slabý Eragon stál 100 miliónov dolárov.

Druhým pilierom 300 sú ohromujúce akčné scény, ktoré tvoria viac ako polovicu filmu. Zameranie filmu na akčnosť je výrazná už v úvode, keď sledujeme ako 300 bojovníkov s postavami kulturistov sa s hrdosťou teší na vlastnú smrť a Leonidas hovorí jednu patetickú reč za druhou o kráse obetovania sa za slobodu Sparty. Keď sa ale začne samotná obrana Termopyl, tak sa v ohromujúcom tempe striedajú jednotlivé akčné scény v ktorých sa ukazuje zohratosť troch stovák Sparťanov, ktorí hravo porážajú každý typ vojska, ktorý na nich Xerxes pošle s ľahkosťou a s takmer až tanečnou choreografiou. Jednoducho, sledovať tieto zábery je potešením pre diváka obzvlášť v tak krásnom vizuálnom spracovaní, ktoré je ešte navyše podporené vychytávkami typu slow-motion, alebo inými srandičkami z Matrixu a podobných filmov.

300, 2006 © Warner Bros.

Snyder sa ale nanešťastie nechal týmito akčnými scénami až príliš uniesť a posledných 20 minút pred záverom sú tieto akčné hody príliš naťahované a divák už začne očakávať koncové titulky, čo ale našťastie vylepší skvelý záver, ktorý je dôstojným ukončením filmu. Akčným scénam sa dá takisto vyčítať aj fakt, že občas je v nich vidieť inšpiráciu všetkým možným, napríklad takým Pánom Prsteňov.

Hodnotiť tento film je trochu zložité, pretože síce je 300 asi najkrajším vizuálnym filmom za posledných niekoľko rokov, chýba mu naopak výraznejší príbeh, ktorý by aspoň trochu držal pokope akčné scény a dodal im väčší zmysel. Takisto sú vo filme len v malej miere obsiahnuté prvky, ktoré by ako-tak pôsobili emocionálne na návštevníkov kina a divák sa len veľmi ťažko stotožňuje s hrdinom, ktorý je takmer vždy skupinový, jedine tak Leonidas ako správny kráľ vyčnieva z radu.

Ďalšou chybou je prehnaná dĺžka, ktorá spôsobuje už spomínané vyčkávanie na koniec filmu, pretože od takej tretiny filmu sa takmer neustále bojuje a len občas sú bojové scény prerušene scénami zo Sparty, ktoré sa týkajú Leonidovej manželky. Z týchto dôvodov si každý, kto potrebuje od filmu aj trochu logiky, pointu a normálny príbeh odčíta od koncového hodnotenia ľubovoľné percento a naopak divák, ktorému stačí skvelá akcia a prekrásny vizuál si môže pripočítať takisto ľubovoľné percento.