300: Vzostup impéria / 300: Rise of an Empire, 2014 © Continental Film 300: Vzostup impéria / 300: Rise of an Empire, 2014 © Continental Film

Úspešné filmy s antickou tematikou majú odjakživa za následok zvýšený záujem mladej populácie o hodiny dejepisu. Ak upustíme od otrockého lipnutia nad najmenšími dobovými detailmi a prepáčime drobné filmárske prešľapy, dostaneme solídny obrazový výklad z histórie. Túto funkciu splnil Gladiátor (Gladiator, 2000), Alexander Veľký (Alexander, 2004) i Trója (Troy, 2004). Bájna bitka pri Thermopylách sa pred siedmimi rokmi pripomenula trošku inou cestou, nešlo len o rozpovedanie kúsku z dejín slávnych Sparťanov.

300: Rise of an Empire

akčný, fantasy
102 min.

Noam Murro
Zack Snyder, Kurt Johnstad
Dovtedy pomerne neznámy režisér Zack Snyder nakrútil úchvatné dielo podľa bestselleru komixového mága Franka Millera s výstižným názvom 300. Bojovná družina a.k.a. best of Sparta v ňom s nie veľmi zahalenou muskulatúrou udatne odolávala prevahe perzskej armády pod vedením božského kráľa Xerxa. Sparťania bojovali do poslednej kvapky krvi a ich sebaobeta napomohla zjednoteniu Grécka proti perzskej invázii.

Technicky vyspelý vizuál kombinoval živých hercov s metódou zeleného plátna, a to prakticky počas celej dĺžky diela. Dávny príbeh odvahy povstal v novom lesku a zo Snydera sa razom stala režisérska hviezda. Podobne bol na tom i predstaviteľ kráľa Leonida, škótsky miláčik Gerard Butler. Epický odkaz tristovky statočných neostal nepovšimnutý vnímavými producentmi nadlho a na celosvetový úspech prvého dielu nadviazal film súbežne s čerstvo dopečenou Millerovou predlohou komiksu Xerxes. Audiovizuálny počin však na rozdiel od printového produkčný kino-marketing šalamúnsky pomenoval 300: Vzostup impéria.

Z režisérskeho trónu bol Zack Snyder nútený odstúpiť, nakoľko sa naplno venuje presviedčaniu sveta, že Ben Affleck bude dobrým Batmanom. Uznáte sami, že je to práca na plný úväzok, a to i vrátane víkendov. Opraty prevzal nováčik Noam Murro vybičovaný do tej správnej adrenalínovej formy prevažne reklamnými spotmi. Snyder sa napriek tomu udržal na čiastočnom poste scenáristu a produkcie. Mimo hru bol z logických príčin i Butler ako Leonidas a koniec koncov i zvyšných 299 predstaviteľov z titulného názvu. Scenáristi si rovnako ako dejiny poradili a pokračujúci príbeh sústredili na nové bojisko, konkrétne na more.

300: Vzostup impéria / 300: Rise of an Empire, 2014 © Continental Film

Aténsky námorný veliteľ Themistokles sa usiluje o zjednotenie celého Grécka. Vedie nádejnú bitku, ktorá môže ovplyvniť doterajší vývoj vojny s perzskou presilou. Božský dobyvateľ Xerxes má po svojom kráľovskom boku výbojnú veliteľku loďstva Artemisiu, hnanú nekonečnou zášťou voči Grékom. Táto rafinovaná barbarka zamieša osudmi mnohých. Komplexnosť jej postavy strháva divákovu pozornosť na svoju stranu a nie náhodou je najzaujímavejšou postavou pokračovania.

Eva Green v sebe miesi ženský protipól bojovného Leonida i nadpozemský základ bohyne pomsty. Animálnym sexepílom sršiaca herečka vytvorila antihrdinku, ktorej divák napriek jej výraznej krutosti v určitých momentoch drží palce. Úplne zatienila Lenu Headeyovú ako sparťanskú kráľovnú Gorgo, ktorá je jednou z mála postáv spájajúcich oba diely v jeden celok. Eva Green má v sebe viac charizmy ako všetky postavy dohromady a svedčí o tom i herecký priestor, ktorý vo filme dostala.

Predstaviteľ Maratónskeho hrdinu Themistokla Sullivan Stapleton podáva solídny výkon. Nemožno ho veľmi porovnávať s ikonickým Butlerom, nakoľko hrá iný typ postavy. Themistokles je zosobnením gréckeho vodcovstva i strategickej námornej elity zároveň. Ide o filozofického taktika s ambíciou zjednotiť Grécko a nie heroického kvázi poloboha v sandáloch rúbajúceho haldy Peržanov sťa drevotriesku.

Butler vniesol do predošlého príbehu určitú dávku irónie, no zo Stapletona cítiť naliehavosť a vážnosť danej situácie. Vzostup impéria celkovo pôsobí iným dojmom ako pôvodný film. Iste, aj tu nájdete nekonečné priehrštie spomalených záberov z boja, uvidíte hektolitre preliatej krvi hustejšej ako ríbezľový džem, no všetko to hrá oveľa osudovejším a temnejším odtieňom ako minule.

Kolosálnosť námorných bitiek nemá divák v kinematografii veľmi s čím porovnávať. Zábery na znepriatelené flotily kormidlované v rozdivočenej morskej búrke skutočne berú dych. Na svoje si prídu i milovníci gréckych mýtov a bájí s vydarenou historkou o božskom prapôvode perzského kráľa. Xerxes vo filme síce nehrá dominantný part, no jeho prítomnosť je jednoznačne vítaná. Ženské publikum istotne ocení pohľad na pôvodné fyzično s telom a tvárou Rodriga Santora.

Najväčším prekvapením Vzostupu impéria je jeho dejová roztrieštenosť. Človek by od pokračovania čakal číre chronologické naviazanie na bod, kde skončil predchodca či v dnešnej dobe čoraz častejšie „pred-pokračovanie“ pôvodného príbehu. Nová tristovka je prequel a sequel zároveň, ba dokonca rozpráva dej súbežne sa odohrávajúci s jednotkou, len na inom mieste. Ide o takzvaný sidequel, čiže vedľajší príbeh. V modernej filmografii ide o raritu, no treba uznať, že Noam Murro to zvláda s prehľadom a dokázal zjednotiť oba diely v jeden celok. Epika prvotnej rezanice troch stoviek Sparťanov dostáva vďaka rozvitému antickému príbehu úplne iné kontúry. Rozmer domobrannej bitky partie ľahkoodencov sa týmto počinom pretransformoval na veľkolepé grécko-perzské jatky.

Akčná dráma 300: Vzostup impéria nepatrila k najočakávanejším hitom roku, no vďaka zaujímavejšiemu kontextu ako mal prvý diel dokázala z jeho slávy vyťažiť maximum a v mnohých ohľadoch ho aj prekonať. Ak si netrháte vlasy z nepresností dobových prepisov či práve netrváte na realizme bojových sekvencií a čisto náhodou je vaším obľúbeným pokrmom krvavo štylizovaný historický popcorn, vydajte sa do kina. Zazriete prvú lastovičku blokbastrovej sezóny s vyšinutou kráľovnou potvor.