Rok: 2010

Réžia: Jon Favreau
Scenár: Justin Theroux, Stan Lee, Don Heck, Larry Lieber, Jack Kirby
Hudba: John Debney
Kamera: Matthew Libatique
Hrajú:Robert Downey Jr., Don Cheadle, Scarlett Johansson, Gwyneth Paltrow, Sam Rockwell, Mickey Rourke, Samuel L. Jackson, Clark Gregg, John Slattery, Garry Shandling

Iron Man 2Čo sa stane, ak superhrdina celému svetu prezradí svoju pravú identitu, ako to urobil Tony Stark? Okrem politického tlaku, neustálej pozornosti médií (ktorú Stark pri svojej divokej povesti beztak mal) sa zaiste nájde niekto, kto s ním má nevyriešené účty. V druhom diely sfilmovaného komixu zdravo arogantný, no šarmantný a trochu detinský dedič technologickej megakorporácie musí čeliť americkému zbrojnému priemyslu, spomienke na svojho otca a vidine vlastnej smrti.

Iron Man 2 sa začína extravagantným otvorením veľkolepej celoročnej vedeckej výstavy Stark Expo, ktorá Tonymu vnucuje spomienky na jeho otca, vždy príliš zaneprázdeného, aby sa venoval rodine. Na úplne inom mieste zemegule i na opačnom konci spoločenského rebríčka kdesi v Rusku sa Ivan Vanko (Mickey Rourke) stará o svojho ťažko chorého otca, Antona. Ten posledný krát vydýchne s pohľadom prikovaným na Tonyho Starka (Robert Downey Jr.) na televíznej obrazovke. Vanko sa rozhodne pomstiť otca, ktorý svoje biedne podmienky a nešťastie pripisuje Starkovmu otcovi. Pomocou starých inžinierskych plánov postaví stroj pracujúci na rovnakom princípe, ako reaktor poháňajúci Tonyho srdce a oblek Iron Mana. V rovnako čase Tony nielenže zápasí so snahou znárodniť jeho vynález, no stále viac ho znepokojujú hladiny toxínov, ktoré reaktor vypúšťa do jeho tela. Pozerajúc sa istej smrti do očí sa zbavuje všetkej zodpovednosti voči firme i sebe samému.

A Tony neleží v žalúdku iba Vankovi. Okrem Rourkovej zápornej postavy sa na plátne objavil i veľmi talentovaný Sam Rockwell v úlohe Justina Hammera, Tonyho soka na technologickom poli. Herec, ktorý dokáže verne odohrať tak široké spektrum postáv (od odporného násilníka v Zelenej míli až po monodrámu Moon) má moje hlboké uznanie. V pokračovaní železného muža mal tú česť ukázať nám, ako dokonale stvárniť postavu, ktorá sa nedá nazvať inak ako „slizkou“. Rourkov comeback si môže pripísať ďalší plusový bod, pretože výborne zahral šialeného vedca so zlomeným srdcom.

Mickey Rourke ako Ivan Vanko vo filme Iron Man 2x Sam Rockwell ako Justin Hammer a Don Cheadle ako Rhody vo filme Iron Man 2

Kým sa dostaneme k ústrednej dvojici, pozrieme sa ešte na obsadenie niekoľkých ďalších postáv. Úlohu Tonyho dobrého kamaráta Rhodeyho po prvom diely prevzal Don Cheadle. V jednotke bol do roly obsadený Terrence Howard, ktorého účinkovanie pred kamerou so sebou prinieslo nemalo problémov a opakovaných klapiek. K zmene herca sa aj scenáristi postavili originálne. Postavu Starkovej novej sekretárky zosobnila pre mužské publikum neodolateľná Scarlett Johansson. Jej kypré tvary sú našťastie iba príjemným spestrením a film sa ju nesnaží nasilu pretláčať do popredia. Radosťou je i krátke vystúpenie Samuela L. Jacksona v úlohe Nicka Furyho, ktorého si Marvel v Iron Manovi 2 predpiekol, aby ho v plnej paráde podával v pripravovanom filme The Avengers.

A napokon nám ostávajú už iba Robert Downey Jr. a Gwynet Paltrow, ktorá si popri rodinnom živote filmové postavy dobre vyberá. Hoci sa film Iron Man krúti principiálne okolo Tony Starka, romantické iskrenie bolo vždy v druhom pláne prítomné. Gwynet Paltrow hrá druhé husle veľmi úctihodne a nemusí na seba strhávať pozornosť, aj keď nedostáva toľko priestoru, koľko by vedela využiť. Hold séria Iron Manov je primárne určená mužskému publiku, čomu svedčí novodobý model filantropa, šarmantného vedca oslňujúcej inteligencie, no vždy súceho na detinské správanie. Reč je samozrejme o postave Roberta Downeyho Jr., ktorý nám ako vždy dokazuje, že i arogantný boháč, pre ktorého nič nie je nemožné, je viacrozmernou bytosťou.

Gwynet Paltrow ako Pepper Potts vo filme Iron Man 2 Robert Downey Jr. ako Tony Stark vo filme Iron Man 2

Dôvodom, prečo som sa na takom priestore venovala hereckému obsadeniu je to, že ide o veľmi vhodne vybraných hercov, ktorý bez preháňania majú svojím postavám čo ponúknuť a na ktorých film stojí (aj keď sa nemožno odosobniť od ich potenciálu pritiahnuť do kín davy divákov). V tomto kontexte je režisérske vedenie Johna Favreau tmelom, ktorý ich drží spolu, vedie a rozvíja. Bez jeho zmyslu pre humor, satiru a estetiku kamery by bol film nemastný-neslaný. Za úspechom filmu zaiste stojí i ostrieľaný herec Justin Theroux, ktorý sa na tejto snímke podieľal z kresla scenáristu. Za sebou má veľmi úspešnú komédiu Tropická búrka.

Doménou Iron Mana 2 je veľmi dobre vystavaný dej, ktorý vás bude baviť skoro celé dve hodiny a dáva priestor hercom i malým experimentom s filmovou rečou. Film je rovnako ako jeho ústredný hrdina zábavný, charizmatický a veľmi príťažlivý a určite sa nedá jednoducho zredukovať na „adaptáciu komiksu“.