Minutáž: 103 minút
Rok: 2008

Réžia: Ben Stiller
Scenár: Ben Stiller, Justin Theroux
Kamera: John Toll
Hudba: Theodore Shapiro
Hrajú: Ben Stiller, Robert Downey Jr., Jack Black, Jay Baruchel, Nick Nolte, Danny R. McBride, Steve Coogan, Bill Hader, Reggie Lee, Christine Taylor, Brandon T. Jackson, Justin Theroux, Valerie Azlynn, Tom Cruise, Matthew McConaughey, Tobey Maguire, Jason Collett, Mickey Rooney, Yvette Nicole Brown, Jon Voight, Jennifer Love Hewitt, Alicia Silverstone, Tyra Banks, Maria Menounos, Jason Bateman, James Lance Bass, Miko Hughes, Kevin Pollak

TropickaBurkaBen Stiller je svojráznou figúrkou Hollywoodu. Ako komik a herec je poriadne vyťažený, ale popri tom stíha ešte svoje autorské projekty. Medzi ne patrí napríklad uletená, ale popritom aj veľmi úspešná paródia Zoolander, v ktorej si zobral na paškál modelingový svet. Po siedmich rokoch sa opäť dostal k napísaniu scenára pre ďalšiu skvelú komédiu a následne ju aj nakrútil. Tentoraz sa do jeho mušky dostal samotný filmový biznis, ktorý je vo filme Tropická búrka vyzlečený úplne donaha a pranierovaný veľmi kvalitným humorom za pomoci piatich hereckých hviezd. Privítajte v našich kinách konečne poriadnu paródiu po “skvostoch“ typu Superhrdina, či Epic Movie. Tropická búrka sa blíži.

Nakrúcanie najnovšieho filmového akčného trháku Tropická búrka o Vietname sprevádzajú samé problémy. Najväčším sú asi herci, ktorí spolu veľmi dobre nevychádzajú. Tugg Speedman (Ben Stiller) je typický akčný herec, ktorý ale nikdy nezískal hereckú cenu. Kirk Lazarus (Robert Downey Jr.) zase získal už štyroch Oscarov a na svoje úlohy sa pripravuje maximálne, pre tento film dokonca podstúpil implantáciu pigmentu, aby vyzeral úplne ako černošský seržant. Tretím členom hviezdneho obsadenia filmu by mal byť Jeff Portnoy (Jack Black), ktorý si vybudoval kariéru na fekálnom humore a chcel by začať aj v serióznejších filmoch. Vedľajšiu úlohu ešte navyše hrá herec Alpa Chino (Brandon T. Jackson).

Traja hlavní herci majú veľké problémy dokončiť spoločné scény, čo spôsobuje značné problémy najmä režisérovi Damienovi Cockburnovi, ktorý si to vždy vypije od producenta Lesa Grossmana. Preto sa rozhodne s autorom literárnej predlohy vyslať svoje filmové hviezdy samotné do džungle a s pomocou pyrotechniky im pripraví fingovanú vojnu. Lenže stane sa vec nečakaná, herci padnú do cesty skutočným ozbrojencom, a tak sa začne dosť reálny boj…

TropickaBurka TropickaBurka

Ben Stiller ako jeden z autorov scenáru napísal mimoriadne zaujímavý výtvor. Hollywood vôbec nešetril a bez ostychu útočí na viaceré známe prvky americkej továrne na sny. Agent, ktorý myslí najmä na digitálnu televíziu pre svojho klienta, producent, ktorý kašle na mimoriadne výdavky, filmová hviezda, ktorá si chce adoptovať miestneho chlapca. Takto by sa dalo pokračovať do nekonečna. Ak aspoň trocha poznáte Hollywood, tak vo filme nájdete ohromné množstvo sparodovaného, niekedy možno až za hranicou vkusu (v Amerike je terčom kritiky najmä rozhovor o retardoch vo filmoch). Takisto je v snímke množstvo odkazov, pochopiteľne najviac z filmov o Vietname. V úvode je napríklad skvelá verzia hlavnej scény z Čaty. Scenár filmu má však jeden závažný problém. Stred filmu je oproti úvodu a koncu taký trochu prázdny a čiastočne nudný. V tej chvíli to ale zachraňuje skvelé herecké obsadenie.

Keďže je Ben Stiller čiastočne autorom scenáru a zároveň aj režisérom, spôsobuje to skutočnosť, že z kvalitného hereckého obsadenie nevyčnieva (ako obyčajne) on, ale niekto iný. Týmto hercom je jednoznačne Robert Downey Jr. (Iron Man), ktorý najmä v spomínanom strede filmu drží Tropickú búrku pokope a bez jeho výkonu by išlo asi o poriadne horší film. Jeho postava, len úplne “náhodou“ podobná Russelovi Crowe, je ohniskom množstva gagov, skvelých dialógov a mimických etúd. V jej tieni okrem Stillera zostáva aj Jack Black, ktorý v podstate ani nemá veľa príležitostí ukázať sa. Čerešničkou na torte hereckých výkonov je Tom Cruise, ktorý si vo filme zahral mimoriadne zaujímavú postavičku. Toma vôbec nie je také ľahké spoznať, a preto vám radšej neprezradím koho hrá, aby som niekoho nepripravil o zážitok.

TropickaBurka TropickaBurka

Tropická búrka je po dlhšej dobe skutočnou kvalitnou paródiou, ktorá síce siaha na vrchol tohto žánru, ale trochu jej k tomu ešte chýba. Napriek tomu ide o veľmi vtipnú komédiu, pri ktorej občas hrozia poriadne salvy smiechu. Ak sa vám páčil Zoolander, tak budete pri Tropickej búrke úplne spokojný a tie záchvaty smiechu sa budú týkať asi práve vás. Navyše aj skvelé herecké obsadenie na čele s Downey Jr. je zárukou toho, že sa nudiť veľmi nebudete.

/