Without Remorse (2021) © Amazon Prime Video Without Remorse (2021) © Amazon Prime Video

Without Remorse z roku 1993 patrí medzi najlepšie romány Toma Clancyho. Uviedol ním do svojho literárneho sveta (Jack Rayn) druhú najdôležitejšiu postavu, bývalého člena NAVY Seals Johna Kellyho. Tento ústredný hrdina je nanešťastie to jediné, čo knihu spája s jej filmovým spracovaním.

Tom Clancy's Without Remorse

akčný, triler
2021 / 109 min. / MP 15

Stefano Sollima
Taylor Sheridan, Will Staples
O tejto adaptácii sa uvažovalo už pred dvadsiatimi rokmi, ale dlhodobo to nikam nespelo, a to napriek mnohým zvučným menám, ktoré sa okolo neho točili. Nakrúcanie sa nakoniec rozbehlo v roku 2019, plánovanú kinopremiéru zmaril covid, a snímka sa tak nakoniec v apríli tohto tohto roku ocitla na Amazon Prime Video.

V Paramounte, ktorý sa mal o distribúciu postarať, môžu byť podľa mňa nakoniec radi, že sa tento film na veľké plátna nedostal. Je síce vo výslednom diele cítiť veľkú produkčnú kvalitu, nechýbajú dobrí herci a vynikajúci režisér, ale príbeh neobstojí. Nekvalitné scenáre sú už jednoznačne chorobou dneška.

Kniha pritom ponúkala viac ako dobrý materiál, ktorý ani nebolo nutné aktualizovať na dnešnú dobu. Ale scenáristi mohli pokojne ísť aj touto cestou, pretože boj proti Rusom už dnes nie je až tak atraktívny. Predloha vznikala v období čerstvo po rozpade Sovietskeho zväzu a dejovo sa odohrávala v 70. rokoch, počas Vietnamskej vojny. Úvodné scény aj dávajú nádej, že sa dočkáme vhodnej aktualizácie – spolu s tímom Seal sa nachádzame v Sýrii, v Allepe, kde na seba okrem rôznych lokálnych frakcií narážajú aj Američania a Rusi. A práve Sýrsky konflikt by umožňoval zaradiť do filmu všetko podstatné z predlohy vrátane práce tajných služieb, či pašovania drog.

Po tomto nádejnom, ale krátkom úvode, snímka dejovo veľmi rýchlo spadne do priemeru a prináša len mnohokrát videný a prevarený príbeh. V skratke, niekto v americkej vláde sa rozhodol opäť rozdúchať napätie vo vzťahoch s Ruskou federáciou, aby sa krajina vďaka silnému spoločnému nepriateľovi opäť zjednotila (Čína nič?). Tá túžba po zjednotení krajiny je síce nová, ale zvyšok ste už určite videli.

Without Remorse (2021) © Amazon Prime Video

A je to trochu nepochopiteľné. Za scenárom stál doteraz takmer bezchybný Taylor Sheriden. Napísal scenáre k obom dielom thrilleru Sicario, ku krimidráme Hell or High Water, či k mysterióznej detektívke Wind River. O réžiu sa postaral skvelý taliansky režisér Stefano Sollima (naposledy ZeroZeroZero). K druhej spolupráci so Sheridenom, urobili spolu Sicario: Day of Soldado, sa vyjadril v tom zmysle, že ich snahou bolo práve dostať príbeh z 90. rokov (mali k dispozícii starší scenár) do súčasnosti. Napriek tomu, že obaja vedia robiť silné akčné thrillery, či krimidrámy zo súčasnosti, sa im to vôbec nepodarilo. Ktovie, kde sa stala chyba.

Sollimovi a ani hercom však nemôžem veľa vyčítať. Without Remorse je napriek neinvenčnému scenáru stále fajn film na sobotné popoludnie doma na gauči. Škoda, že je to viac akčný film ako thriller. Viac napätia, priestoru pre herecké výkony a viac diálogov by snímke veľmi pomohlo. Zahraničná kritika z hercov veľmi chváli najmä Michaela B. Jordana (The Wire, Creed), ale ani on nemal dostatočný priestor na psychologický vývoj svojej postavy, pričom by to rozhodne nebolo na škodu.

Ako som už napísal, všetci zúčastnení môžu byť radi, že sa tento film neobjavil v kinách. Tam by boli diváci určite náročnejší. Takto mali šťastie, projekt po dokončení odkúpil Amazon, kde má evidentne niekto veľkú slabosť na Toma Clancyho. Na Prime Video totiž nájdete všetky pôvodné filmové adaptácie z 90. rokov, ale aj ich vlastný seriál Jack Rayn.