Creed © 2015 Forum Film SK

I keď to v konečnom dôsledku na Oscara nestačilo, Sylvester Stallone, legenda akčného filmu a zároveň rekordér v počte získaných Zlatých malín (doposiaľ 10), krátko pred 70tkou podal svoj životný výkon. Nezlomný taliansky žrebec ukázal filmovému svetu, že v realite stále nepatrí k Expendables, teda nahraditeľným hereckým borcom. Na rozdiel od železného Arnolda či smrtonosného Willisa, ktorí sa dnes zmôžu akurát parodovať kultového hrdinu, ktorého sami budovali, nám velikán Sly dokazuje, že aj po 40tich rokoch na scéne, má divákom stále čo povedať.

Creed

dráma, športový
2015 / 133 min. / MP 12

Ryan Coogler
Ryan Coogler, Aaron Covington
Po vynikajúcom predchádzajúcom dieli boxerskej série s názvom Rocky Balboa (2006), ktorý sa zdal byť finálnym partom, nám Stallone naservíroval nečakanú porciu výživnej boxer story naviac. Ring tentoraz okupuje mladý Adonis Johnson (Michael B. Jordan), vystupujúci pod matkiným priezviskom. V žilách mu však koluje krv Apolla Creeda, Rockyho životného sparingpartnera, priateľa a v počiatkoch profikariéry i úhlavného rivala.

Mladý Creed je húževnaté dieťa z polepšovne, ktoré túži po priazni otca, ktorého nikdy nepoznal. Túži sa mu vyrovnať, prekonať ho, no v prvom rade nebyť hanbou slávnemu menu. Vnútorných démonov mu pomáha porážať matka Marry Anne, ktorú hrá Phylicia Rashad, známa tvár Clair Huxtableovej, seriálovej ženy Billa Cosbyho. Je klasickou matkou, ktorá syna miluje, ale z kariéry prinášajúcej často smrť nadšená nie je. Radšej by mladého videla v kancli s kravatou. Adonis je srdcom bojovník, otcovmu odkazu nechce byť nič dlžen, a preto po sérii víťazstiev menšieho významu zatúži po skutočnom boji.

Titul majstra sveta však nezískate cez noc, a preto príde vhod starý známy veterán, ktorý čo-to v ringu odkrútil, a tak trochu stále trpí pocitom viny za smrť vášho otca. Ideálny čas zbaviť sa viny tým, že mladému odovzdá nejaké to boxerské múdro.

Creed © 2015 Forum Film SK

Solídny základ pre slušný príbeh vycítil režisér Ryan Coogler a spolu so scenáristom Aaronom Covingtonom a samotným Stallonem vytvorili Rockyho novej generácie. Pod samostatnou značkou Creed. Vsadili na všadeprítomnú nostalgiu, nenásilný humor, talentovaného hlavného predstaviteľa a na klasický príbeh, ktorý bude mať čo povedať každej generácii.

Komerčný úspech filmu hovorí za všetko a už dnes je jasné, že to nebude jediný Creed. Režisér Coogler, zdá sa, na palube neostane. Kto určite ostane, je vynikajúci Michael B. Jordan, ktorý predviedol celú škálu emócií. Stvárnil uveriteľného mladého hrdinu, tak trochu rebela s príčinou, s ktorým sa mladá generácia, pôvodným Rockym nezasiahnutá, nemá problém stotožniť. Tento film znamená pre Jordana film, ktorým sa dostal na mapu a už si ho nikto nebude mýliť so synom basketbalovej legendy. Fantastická štvorka znamenala pravý opak. Ale Rocky Balboa, resp. Apollo Creed novej generácie, to už je iná káva.

Silná téma chlapca z ulice, lapeného v zlatej klietke a bojujúceho o miesto v histórii, predurčuje vynikajúci filmový kus. Emócie prýštia z každej philadelphskej bočnej ulice, či povedomých artefaktov zašlej slávy časov minulých. Rambo na staré kolená zastáva rolu mentora lepšie ako donedávna Clint Eastwood. Bručavý Slyov baritón cedí jednu múdrosť za druhou a humor dávkuje nečakane presne.

Creed © 2015 Forum Film SK

Civilný prednes majstra Stalloneho skutočne priniesol oscarovú nomináciu a zamrzí, že akadémia nezvážila, koľko podobných výkonov ešte Rocky prednesie. Za mňa by si zlatú sošku pokojne zaslúžil, filmu dodal tú pravú hĺbku. Ucho i oko potešila Tess Thompson v úlohe Adonisovej krásnej priateľky Biancy. Schopná herečka použité piesne pre film sama zložila i naspievala. K mladému Creedovi sa černošská fešanda veľmi hodila.

Kasting tohto projektu možno označiť za bezchybný, sedeli i športoví antagonisti, ktorí síce dostali menej priestoru, no hlavne postava írskeho fightera Rickyho Conlana (Tony Bellew) bola viac ako výživná.

Na širokom priestore 133 minút mal Ryan Coogler stále čo povedať. Mladý Adonis stúpal postupne a vystúpil až na vrchol schodov Philadelphie. V rytme logicky zvoleného hip hopu a po boku boxerskej legendy. Rukavice boli odovzdané do správnych rúk.

P.S.: B. v mene hlavného predstaviteľa je skratkou pre Bakari, čo v swahilčine znamená Ušľachtilý sľub.