Sicario: Soldato @ 2018 Forum Film SK Sicario: Soldato @ 2018 Forum Film SK

Posledným filmom Denisa Villeneuvea pred tým, ako sa vďaka filmom Prvý kontakt a Blade Runner 2049 stal svetoznámym, bol v roku 2015 nenápadný akčný thriller Sicario. Svojich fanúšikov tento kanadský režisér možno neprekvapil, ale nás ostatných čakal nevídaný príval intenzívneho napätia a akcie. Villenueve sa už pokračovania neujal, pustil sa do iných vecí a drží sa od vtedy žánru sci-fi.

Sicario: Day of the Soldado

akčný, krimi, triler
2018 / 122 min. / MP 15
USA / Taliansko

Stefano Sollima
Taylor Sheridan
Pri tejto rodiacej sa sérii však ostal scenárista, pre ktorého to vtedy bola úplná prvotina. Taylor Sheriden však prekvapil všetkých. Dovtedy najmä seriálový herec začal písať scenáre a zatiaľ netrafil vedľa. Medzi prvým a druhým Sicariom napísal dva iné filmy, jeden z nich aj zrežíroval a tiež viac ako dobre – kriminálnu drámu Wind River. Za snímku Hell or High Water (2016) zas získal nomináciu na Oscara, BAFTA a Zlatý Glóbus.

V pokračovaní sa vrátili aj predstavitelia hlavných mužských úloh Benicio Del Toro a Josh Brolin, ktorý vďaka absencii Emilie Blunt získali na plátne viac priestoru a ich postavy sa tak stali podstatne plnohodnotnejšími. Mnohým divákom Emily Blunt síce vo filme chýba, ale myslím si, že jej absenciu obaja páni viac ako vynahradili. Réžia bola zverená do rúk Stefana Sollima, ktorý stál za ospevovaným talianskym seriálom Gomora či podobne úspešným filmom Suburra. V oboch prípadoch išlo o kriminálne thrilleri, čo je aj žáner Sicaria.

Hlavné motívy z pôvodného filmu ostali, ale pridávajú sa aj nové. Boj proti drogovým kartelom na mexicko-americkej hranici neúspešne pokračuje. Okrem drog sa však vo veľkom cez hranicu pašujú aj ľudia. Potom, čo jeden z kartelov prepašuje do USA teroristov, sa vláda rozhodne pristúpiť aj k menej ortodoxným opatreniam. Na scénu sa tak opäť dostáva agent Matt Graver (Josh Brolin), ktorého úlohou je zničiť daný kartel. Zhodou okolností ide o jeden z najmocnejších kartelov v Mexiku, a tak sa rozhodne vyvolať vojnu medzi kartelmi, aby ich takto oslabil. Do boja si okrem skupiny žoldnierov zavolá aj kolumbijského nájomného vraha Alejandra Gillicka (Benicio Del Toro).

Sicario: Soldato @ 2018 Forum Film SK

Spoločne rozbehnú priamo v Mexiku niekoľko čiernych operácií, ktoré majú za cieľ vyvolať vojnu medzi kartelmi. Prístup Matta Gravera je totiž taký, že mimo USA pre neho žiadne zákony neplatia. Pri tom všetko, čo sa vo svete deje, sa mu nedá ani diviť. Ak úpenlivo dodržiavate zákon, v boji proti rozsiahlym zločineckým a teroristickým sieťam ťaháte za kratší koniec. Lenže ako nám oba filmy Sicario ukázali, ani opačný prístup nevedie k zmene.

Skľučujúci pocit, ktorý bol prítomný minule, je teda aj tu, ale teraz k nemu vedie viac premýšľania. Celkovo je scenár o niečo prepracovanejší a komplikovanejší a nebyť trochu zmeteného, či slabšieho záveru, ťažko by sme hľadali vážnejších chýb.

Sicario je v prvom rade vynikajúci akčný thriller, ktorý bez hluchých miest šľape celé dve hodiny. Nepôsobí to hlúpo, ani nerealisticky, i keď je samozrejme otázkou, čo z toho by si Američania dovolili v susednej spriatelenej krajine aj naozaj. Ale o situácii v Mexiku nemôže mať ilúzie nikto, keďže aj tamojšia vláda už dávnejšie nasadila do boja proti kartelom armádu a aj tak sa v mnohých regiónoch vojna proti drogám nevyvíja dobre.

Sicario: Soldato @ 2018 Forum Film SK

Len o trošku skôr sa do našich kín dostala aj ďalšia snímka o drogách. Európanmi nakrútený Pablo Escobar: Nenávidení a milovaní však so Sicariom 2 prehráva na celej čiare. Soldato sa na svet totiž nepozerá cez ružové okuliare, ale s miernou dávkou cynizmu, ktorá ho však nepripravila o ľudský rozmer.

Väčší priestor pre Josha Brolina a Benicia Del Tora skutočne pomohol. Pôvodne boli ich postavy zahalené do poriadne hrubého rúška tajomstva. Teraz sú z nich skutočné a plnohodnotné osobnosti, ktorým viete fandiť. Najmä Matt Graver z toho vychádza ako naozaj kladný hrdina, ktorému ide o správnu vec. To, že sú obaja fenomenálni herci, je určite zbytočne rozpitvávať. O to viac prekvapí, ako si s touto silnou hereckou spoločnosťou poradila len 16 ročná Isabela Moner, ktorá stvárnila rovnako starú dcéru šéfa kartelu, ktorú sa páni rozhodli uniesť a využiť ako volavku na jej otca.

Bola by škoda, ak by sa pripravovaný tretí diel nedostal do kín. Snáď tržby ešte poskočia.