Ant-Man a Wasp © 2018 Marvel Studios Ant-Man a Wasp © 2018 Marvel Studios

Prvý Ant-Man so sebou priniesol do série Marveloviek príjemný a svieži vietor a stal sa prekvapivým hitom, ktorý bol schopný konkurovať aj mimoriadne populárnemu Iron Manovi. Zapojenie mravčieho muža do dobrodružstiev Avengerov však mohlo na niektorých divákov pôsobiť vlažne. Dokazuje to aj jeho absencia v spoločnom filme, ktorý mal premiéru len nedávno. Pokračovanie príhod v hlavnej úlohe s Paulom Ruddom sa odohráva približne v čase ostatnej Marvelovej tímovky, čo v zásade neovplyvňuje dej, ale divákovi aspoň sčasti ponúkne odpoveď na otázku, prečo vlastne tento frajer nešiel pomôcť svojim kamarátom.

Ant-Man and the Wasp

akčný, dobrodružný, sci-fi
2018 / 118 min. / MP 12

Peyton Reed
Chris McKenna, Erik Sommers
Dvojka začína tam, kde Ant-Man skončil. Má domáce väzenie, je neustále kontrolovaný FBI a za jeho akciu v Nemecku netrpí len on, ale aj Hank Pym (Michael Douglas) a jeho dcéra Hope van Dyne (Evangeline Lilly).Tí sa do problémov dostali nepriamo, musia však žiť v anonymite a Scott Lang (Paul Rudd) im je preto niečo dlžný. Príležitosť splatiť svoje morálne dlhy dostane v momente, keď sa naskytne možnosť zachrániť Hankovu manželku a zároveň matku Hope, ktorú si zahrala Michelle Pfeiffer. Úloha je to priam nadľudská a riskantná, zvlášť, keď vám v ceste stojí nepriateľ, ktorý sa dokáže zhmotňovať a zároveň zo seba robiť hologram, či dokonca úplne zmiznúť. Aby toho nebolo málo, o technológie, ktoré vás dokážu dostať do kvantového sveta, má záujem aj istý kontroverzný investor.

Možno znie zápletka zložito, na môj vkus jej však chýbala výraznejšia, vyslovene záporná postava. Ghost (Hannah John-Kamen) je síce zaujímavá osôbka, jej pohnútky pre činy sú však nezištné, čím sa divák občas dostane do súkromného morálneho sporu, keď nevie, či jej skôr fandiť alebo ju ľutovať. A samotná zápletka až tak komplikovaná nie je, vlastne sa v skratke hádajú tri strany o to, kto sa dostane k zmenšenej budove s laboratóriom, ktorá svojim dizajnom perfektne zapadne aj medzi kufríkmi na kolieskach. Už vám to musí byť jasnejšie.

Réžie sa znovu chopil Peyton Reed, ktorý bol zodpovedný za prvú časť. Autor niekoľkých komédií nešetrí humorom ani v tejto snímke. Vzhľadom na to, že má rodinného ducha, netreba čakať vulgárnu zábavu, skôr oddychové, ale vydarené vtipy neraz odkazujúce na udalosti z filmov, v ktorých sa už Ant-Man objavil. Príjemná bola smrteľne vážne podaná historka o Babe Jage. Spôsob, akým sa Luis (Michael Peňa) vracia retrospektívne do svojich spomienok sa okrem toho zdá byť šikovným osviežením, ktoré azda nikdy neomrzí.

Ant-Man a Wasp © 2018 Marvel Studios

Evangeline Lilly mala energie na rozdávanie, tá však v niektorých momentoch akoby Paulovi Ruddovi chýbala. To je trochu zvláštne, keďže fyzická aktivita mu počas jeho domáceho väzenia zrejme neprerástla cez hlavu.

Film začal, čo trailer naznačil. Vo filme sa ešte viac využíva zmenšovanie a zväčšovanie, a, čuduj sa svete, ani problémy s ním nenudia. Večne pokazený oblek určite ocenia všetci, ktorí si v minulosti kúpili dáždnik za 2 eurá. Hot Wheels zbierku zmenšujúcich a zväčšujúcich sa štvorkolesových tátošov zasa všetci fanúšikovia autíčok.

Správna Marvelovka si drží vysokú latku pri akčných scénach a ani tu tomu nie je inak. Pri vizuálne zaujímavých naháňačkách dostali priestor naozaj kreatívne nápady, ktoré využili naplno potenciál cestnej siete v San Franciscu.

Kým iný červený superhrdina, Deadpool, vynikal soundtrackom, tu je skôr v úzadí. K správnemu letnému blockbusteru by sa však hodilo pár známych tónov, dokazujúcich „coolovosť“ hlavných aj vedľajších hrdinov. Bez ohľadu na to, či by išlo o retro výber (ako v Strážcoch Galaxie) či príjemný mix starého a nového (ako v predchádzajúcom Deadpoolovi). Kým v thrillerovo ladených marvelovkách si vystačíme bez neho, tu sa proste pýtal a… smola.

Ant-Man a Wasp © 2018 Marvel Studios

No a na záver to najpodstatnejšie. Ant-Man si ma (a predpokladám, že nielen mňa) v prvej časti získal najmä príjemným humorom a tým, že je film zaraditeľný do kategórie „chlapský“ (ak by taká kategória existovala). Hlavný hrdina mal totiž v hlave úplne správne usporiadané, že na prvom mieste vždy musí byť jeho ratolesť, bez ohľadu na to, že s jej mamou sa už rozviedol, bez ohľadu na to, že nevie, či si bude mať za čo kúpiť večeru a bez ohľadu na to, či zachraňuje svet. Dvojka je na tom podobne, rodinné vzťahy sú podstatné aj z iného hľadiska (no ale neprezradím všetko). Práve lásku k dcére tvorcovia zobrazujú ako maximálnu prioritu hlavného hrdinu, nie však násilne či nátlakovo, práve naopak, úplne prirodzene a ľudsky. Napriek nadpozemským technológiám, ktoré sa v snímke vyskytnú.

Ant-Manovi a jeho novej parťáčke dokážete odpustiť drobné nedostatky. Ten vás za to odmení okrem iného aj konečne rozumnou minutážou. A dosť dobrou scénkou so Stanom Leem.

P.S.: Potitulkové scény sú, už klasicky, aj tu. Podstatná je však len tá prvá.