Michal Klembara

Sicario

akčný, triler
2015 / 121 min. / MP 15

Denis Villeneuve
Taylor Sheridan
Počas teplých októbrových dní sa v našich kinách bez väčšej pozornosti objavil akčný thriller Sicario kanadského režiséra Denisa Villeneuvea, o ktorom ešte budeme určite veľa počuť – aktuálne totiž pracuje na pokračovaní Blade Runnera.

Sicario je tak trochu nenápadný film. Už od prvých záberov je však jasné, že ho nenakrútila bežná hollywoodska produkcia a má navyše viac ako dobré obsadenie. V hlavných úlohách sa tu predstavili Emily Blunt, Benicio del Toro a Josh Brolin. A aj keď hovorí najmä o témach, ktoré sú dôležité pre amerického diváka, zaujímavé to môže byť aj pre nás.

Príbeh sa odohráva v Arizone, v Texase a v mexickom meste Juarez, najmä okolo štátnych hraníc. Mesto Juarez sa už pevne ukotvilo v americkej filmovej a televíznej tvorbe (napr. kriminálny seriál Bridge) ako miesto plné drog, vrážd a prostitúcie. I v skutočnosti to tam vyzerá veľmi podobne. Len v roku 2010 bolo v tomto jeden a pol miliónovom meste spáchaných viac ako 3500 vrážd. Od vtedy sa tam síce veľa vecí zmenilo, ale zlý imidž ostal. Vojna drogových kartelov bola v meste neúprosná, leží totiž na jednej z hlavných pašeráckych trás.

O tomto je aj film. Hlavnou hrdinkou je špeciálna agentka FBI Kate Macer (Emily Blunt), šéfka SWAT jednotky určenej na vyslobodzovanie rukojemníkov. Potom, čo nájdu pri poslednom záťahu dom plný mŕtvol ukrytých v stenách, je zaradená do špeciálneho medzi-agentúrneho tímu s cieľom zničiť vedenie kartela, ktorý je zodpovedný za všetky tieto vraždy a ďalšiu kriminálnu činnosť v oblasti. Tímu šéfuje tak trochu záhadný a rozhodne neohrabaný údajný poradca ministerstva Matt Graver (Josh Brolin), ktorý si so sebou dovedie ešte viac záhadného, ale za to ohrabaného Alejandra Gillicka (Benicio del Toro).

Keď sa celá partia v sprievode texaských šerifov a špeciálnej armádnej jednotky Delta, ktorá sa práve vrátila z Afganistanu, vyberie z amerického El Pasa na juarézsky súd po väzneného vysokopostaveného člena kartelu, rýchlo začne byť agentke Macerovej jasné, že na celej operácii toho nesedí viac než je zdravé.

Sicario rýchlo získava spád, akčnou scénou film vlastne aj začína, ale hlavné je poctivo budované napätie a to platí našťastie aj pre scény, ktoré môžete vidieť v traileri. V tomto prípade nestrácajú na sile. Napätie sa premieta aj do vzťahov jednotlivých postáv a je tak skutočným motorom filmu. Villeneuve zvolil veľmi úsporný štýl réžie, ani jedna scéna, či záber v snímke nie je navyše. Čo je len dobre, lebo aj tak má Sicario dve hodiny.

Nedá sa zároveň ani povedať, že by film ťahali herci, aj keď k výslednému pozitívnemu dojmu výrazne prispeli. Tentoraz je to o celku, do ktorého všetko pekne zapadá. Atmosféra je hustá, akčné scény inteligentné a neprepálené, a aj keď je príbeh samozrejme fikciou, podľa mnohých reakcií zo Spojených štátov môžeme usudzovať, že o realite hovorí mnoho. Preto aj trochu prekvapí, že scenár je prvotinou Taylora Sheridana, inak televízneho herca (Sons of Anarchy, Veronica Mars).

Sicario má vďaka práci s kamerou a voľbou záberov až taký nekomerčný nádych, nechcem povedať, že až umelecký, ale je to v prvom rade poriadny thriller. Treba mu dať šancu.